Ulrica Hydman-Vallien


Biografi
Ulrica Hydman-Vallien, født i Stockholm i 1938, er hovedsakelig kjent som en av Sveriges mest anerkjente glasskunstnere, velkjent også utenlands. Fra 1957 til 1961 studerte hun ved Konstfackskolan i Stockholm, avdeling for glass og keramikk. Etter kunstutdannelsen og to års studier og arbeide i USA og Mexico, flyttet hun som ung keramiker til Småland, og begynte etter hvert å produsere design til glassverkstedet Åfors / Kosta Boda. Gjennom en årrekke har hun hatt et billedrikt og kraftfullt kunstnerskap i mange ulike materialer som keramiker, tekstilkunstner, grafiker og maler. Hennes pregnante billedspråk finnes på brikker, servietter, putetrekk og prospektkort, og ikke minst i kunstglasset.
Ulrica er en internasjonalt anerkjent kunstner, men føler seg mest hjemme i de dype smålandske skoger. Den folkekjære svenske kunstneren er særlig elsket for Kosta Boda glassdesignene sine, og gjennom andre halvdel av 90-tallet er hun blitt hedret med store spektakulære oppdrag. Dekor av Ericssons mobiltelefoner og British Airways flyhaler er blant de største. I juni 1997 lanserte British Airways et nytt selskapsimage og en ny strategi for å ta selskapet inn i det 21. århundret. Ulrica Hydman-Vallien ble valgt til å representere Sverige og svensk kultur. Motivet som er laget av Ulrica for British Airways, er kalt Flower Meadow og er spesiallaget til dette formålet. Det viser store blomster og et hjerte, som på originalen er malt på en vase i de sterke og vitale fargene som er typiske for hennes kunst. Minst fem fly er dekorert med det svenske motivet.
Hun startet som keramiker, men er mest kjent for sin malte glasskunst som hun har jobbet med siden 1980-tallet. Hennes karakteristiske kvinneansikter, tulipaner med schwung og buktende slanger har resultert i uforglemmelige glass-serier som Open Minds, Tulipa og den svart-hvite Caramba. Andre velkjente malte serier er Birdy, Goldy, Hearts, Inka og Nevada.
Tross alle de ulike teknikker finnes en klar og tydelig sammenheng i hennes arbeide gjennom tre tiår. Hennes motivkrets er privat, men uttrykket er universelt. Vi kjenner hennes puls så vel i Australia, som Japan, USA og Mexico.
"Bilden är mitt uttryckssätt, i evighet vill jag att glaset skall leva nära handen, nära känslan, nära hjärtat." Billedspråket preges av symboler, ansikter med store øyne, ormer og masker. Dette er symboler som har eksistert i kunst til alle tider og i mange ulike kulturer. Men Ulrica tror ikke på noe universelt symbolspråk. Hun beskriver seg snarere som en primitiv kunstner som snapper opp ting og gjør det til sitt eget, med et tydelig og lettgjenkjennelig uttrykk. Sterke farger, et direkte og dekorativt uttrykk influert av naivistisk og meksikansk kunst. Noen vanlige motiv er blomster, fugler, katter og rever med menneskehoder, leoparder med slagehale, menn med flekkete pels og ører som stikker oppover. Det er et vegetativt, slangende og organisk formspråk.
Ulrica Hydman-Vallien har hatt et utall utstillinger og er representert i hele verden, blant annet på følgende museer: National Museum of Modern Art, Tokyo, Japan Corning Museum of Glass New York, USA Victoria & Albert Museum, London, England Kunstmuseum, Düsseldorf, Tyskland, Nationalmuseum Stockholm, Sverige Powerhouse Museum Sydney, Australien Museé dArt Decoratifs, Paris, Frankrike Hokkaido Museum of Modern Art, Japan The Israel Museum Jerusalem, Israel, Museum of Glass, International Center of International Art, Tacoma, USA, samt museer i bl. a. Norrköping, Borås, Malmö, Örebro og Sundsvall.