Thomas Kvam
Biografi
THOMAS KVAM (f. 1972) har etablert seg som en kontroversiell kunstner, med en sterk samfunns- og institusjonskritisk sans. Mord, krig, etikk og estetikk er tilbakevendende og sammenflettede temaer hans kunstnerskap. Han pirker borti vanskelige temaer og forsøker å forstå bekmørke fenomener vi andre helst vil slippe å ta innover oss. Mørke drifter i mennesket, som ikke lar seg temme.
Kvam har gitt ut flere bøker basert på kunstprosjekter han har fått mye omtale for i inn- og utland. «Rantology» fra 2011 er basert på de til da upubliserte tekstene til de to ungdommene som stod bak skolemassakren ved Columbine High school. Den kontroversielle boken «Nowthatsfuckedup/Krieg dem Kriege» fra samme år viser bildemateriale fra den nå sensurerte nettsiden www.nowthatsfuckedup.com, der amerikanske soldater kunne bytte egne krigsfotografier mot tilgang til pornografi. På det ene bildet, som blant annet ble brukt i utstillingen «Krigens skygge» på Kunstnernes Hus i 2015, står fem amerikanske soldater og gliser over et forkullet lik. Kvam tematiserer her dype etiske problemer ved Internett. Prosjektet fikk bred mediedekning.
- Internett som teknologi produserer nye måter å være menneske på, nye adferdsmønstre, det forandrer vår opplevelse av verden, fra politikk til kjærlighet, og i siste instans, opplevelsen av hva som er riktig og galt. (…) I nettkulturen slipper man løs både det verste og beste i mennesket. Fortsatt har vi et eller annet frirom hvor folk føler de kan gjøre hva som helst.
- Thomas Kvam
Det finnes et marked for overskridende voldelige mannsskikkelser, også i kunsten. Dette har Kvam utforsket med verkene i serien "Natural Born Pollock" fra 2014, som blant annet består av en rekke portretter av filosofer, som kunstneren har malt med strap on-dildo. Prosjektet er fullt av referanser til kunsthistorie, populærkultur og filosofi.
I utstillingsserien «The Hamsun Sessions» tok Kvam utgangspunkt i de stenograferte notatene som ble tatt under psykoanalysen av Knut Hamsun. Også her dukker de etiske problemstillingene opp, i møtet mellom det private og det offentlige, det etiske og det estetiske, det bevisste og det underbevisste. Ingen, bortsett fra kunstneren selv og muligens en hemmelig innviet, vet hvor han har fått tak i de sensitive dokumentene.
Thomas Kvam har utdannelse fra Kunstakademiet i Oslo og Goldsmiths College i London. Hans første animasjonsfilm «Eurobeing» fra 2006 fikk stor internasjonal anerkjennelse og ble innkjøpt av Pompidou-senteret i Paris. Arbeidene hans er representert i flere private samlinger, samt i Vestfossen Kunstlaboratoriums samling. Han har en rekke utstillinger bak seg både nasjonalt og internasjonalt, og har gitt ut flere bøker og essays. I 2017 debuterte han som skjønnlitterær forfatter med romanen «Homo Sacco».