Terje Risberg
Biografi
Terje Risberg er utdannet ved Statens håndverks- og kunstindustriskole og Statens kunstakademi i Oslo. Han er en av de norske kunstnerne som har arbeidet lengst med dyptrykkteknikkene, og hans grafiske blad med naturtemaer har gitt ham et stort publikum i hele Skandinavia.
Terje Risberg
Terje Risberg foretrekker å trykke sine grafiske blad selv. Hvert trykk blir til i en omstendelig prosess der trykkplatene farges inn og trykkes separat under flere tonns press i en kobbertrykkpresse. For Risberg er dyptrykksteknikken en del av den kunstneriske prosessen. I motsetning til maskingjorte trykk vil de håndgrafiske metodene denne kunstneren benytter, gi karakter til det enkelte kunstverket. Hvert bilde blir unikt og forskjellig fra de andre trykkene i opplaget. Risberg føyer seg inn i håndverkertradisjonen med forseggjorte presentasjoner.
Risberg er representert i Nasjonalgalleriet/ Nasjonalmuseet for kunst, Riksgalleriet/ Nasjonalmuseet for kunst, Norsk Kulturråd, Nasjonalbiblioteket, Det Norske Storting, Det Kongelige Slott, Oslo kommunes kunstsamlinger, Utenriksdepartementet, Hafnarborg Art Museum i Reykjavik, Europäische Akademie Berlin, EFTA-domstolen i Luxemburg, Kunst på Arbeidsplassen, Polarmiljøsenteret i Tromsø, Space Group i Seoul, Grafikens Hus i Sverige, Telenor Corporate University, Nordea Bank i London og i kommunale og fylkeskommunale samlinger i Norge og Sverige.
Dyptrykk
Dyptrykket er en håndverksmessig trykkemetode med røtter tilbake til Rembrandts tid. Trykkplatens fordypninger fylles med farge som presses dypt ned i trykkpapiret under flere tonns trykk. Pigmentene reflekterer lyset tilbake til øyet fra flere lag, og gir trykket en malerisk stofflighet. Siden platene må farges inn og slås av for hånd for hvert eksemplar som trykkes, vil ingen av eksemplarene i opplaget være helt like.
Terje Risberg har perfeksjonert og utvidet dyptrykksteknikken ved også å ta i bruk nye verktøy. Skisser og forarbeider utføres med tegnebrett og digitale pensler i et billedbehanlingsprogram. Gjennom en belysnings- og etseprosess lages trykkplater for hver farge i motivet. Han bruker opp til 4 ulike trykkplater til hvert motiv, og prosessen er derfor tidkrevende. Trykkplatene bearbeides så med sandpapir, skavjern og rissenåler. For hvert stadium tas et prøvetrykk frem til det ønskede resultatet er oppnådd.
Terje Risberg foretrekker å trykke sine grafiske blad selv. For Risberg er de håndgrafiske metodene han benytter en del av den kunstneriske prosessen. Det er også et viktig poeng for ham at hvert eksemplar i opplaget får sin egen karakter, og ikke er identisk med noen av de andre eksemplarene.
Hvert motiv finnes i mellom 20 og 60 nummererte og signerte eksemplarer. De er trykket på Hahnemühle 350g kobbertrykkpapir med lysekte oljefarger fra Nyans, Helsingborg og Cranfield, UK.
Om Terje Risbergs grafiske blad
Terje Risbergs tema er natur. Naturen som omgir oss, slik den viser seg når vi er alene med den. Vi kan oppfatte naturen som vakker. Eller vi kan oppleve den som overveldende. Alene på havet, på fjellet eller i en beksvart natt sanser vi dens likegyldighet overfor vår skjebne. Men naturen rundt oss er verken skjønn eller heslig. Den er seg selv, og den fraber seg all menneskeliggjøring.
Likevel er det slik at vi er vokst ut av naturen rundt oss. I møtet med den er vi altså et stykke natur som speiler seg i et annet stykke natur. Hvordan tolker vi dens evige oppbygging og nedbryting, dens langsomhet og dens bortvendthet? Hvordan forholder vi oss til det at den har frembragt oss, men likevel ofte fremstår som fremmed og utilnærmelig?
Risberg forsøker ikke å gi svar på slike spørsmål. Kunstverkene eksisterer i kraft av seg selv- gjennom sin balanse, stillhet og ettertenksomhet. Likevel kan de være med på å hjelpe oss å reflektere over eksistensielle problemstillinger i forhold til oss selv og vår plass i verden.