Taro Okamoto
Taro Okamoto
Taro Okamoto er et ukjent navn for de fleste her i Europa. I Japan har han derimot sitt egen museum i Kawasaki og regnes som en av de mest kjente skulptørene i landet. I løpet av sin karriere virket han også som maler, keramiker, designer, forfatter og murmaler/murdekoratør. Som en av lederne for den japanske avantgarde bevegelsen etter krigen, fikk han raskt et navn som kunstner med sine unike arbeider. En av hans, og kanskje en av byens Osakas mest berømte skulpturer er Sun Tower, bygget som et symbol for Expo’70 i Commemoration Park. Over 30 år senere er tårnet enda et fantastisk skue og et eksentrisk kunstarbeid.
Okamoto ble født i Tokyo som eldste sønn av tegneserieskaperen Ippei Okamoto og forfatteren Kanoko Okamoto. I 1929 startet han ved Tokyo School og Fine Arts for å studere maleri, men forlot Japan sammen med sine foreldre og flyttet til Europa. Mens han bodde i Paris og studerte filosofi ved universitetet der, ble han betatt av Picassos malerier og bestemte seg for å vie seg til den abstrakte tradisjonen som blomstret opp i Paris og Europa etter 2. verdenskrig. Her i Norge ble denne abstrakte skolen nettopp kalt Pariserskolen. I 1932 stilte Okamoto ut sine egne arbeider på Salon des Independants, og året etter slo han seg sammen med Abstration-Creation Group of avant-garde artists som holdt til på Monteparnasse. I 1936 var et av hans bilder også med på International Surrealist Exhibition. Okamotos venner inkluderte nemlig malere og andre intellektuelle man assosierer med Surrealisme; Andre Breton, Louis Aragon, Max Ernst and George Bataille, og han studerte etnologi med Marcel Mauss.
Okamoto forlot Paris ved den nazistiske invasjonen i 1940, og reiste tilbake til Japan for å avlegge sin militære tjeneste fra 1942-1946. Da han kom tilbake fant han de fleste av sine malerier brent etter bombingen av byen. Sammen med kritikeren Kiyoteru Hanada organiserte han i 1948 Night Society, eller Yoru no Kai, for å utforske avantgardistisk kunst og litteratur og for å formidle sine egne malerier og artikler. Okamoto skulle vise seg å være en dyktig utsmykker av bygg i de kommende årene. I 1952, inspirert av japansk oldtids keramikk, skapte han sitt første mosaikkflisbilde, Mythology of the Sun, som var stilt ut på 4th Japan Independent Exhibition. Han fortsatte gjennom hele femtitallet å skrive og jobbe med keramikkfliser, publiserte bestselgeren Today~Rs art i 1954 og utsmykket en rekke offentlige bygninger: Nihonbashi undergrunnsstasjon (1952), Shochiku Teater (1956) og Tokyo Metropolitan regjeringsbygning (1956). For sin utsmykning av National Yoyogi Stadio sammen med arkitekten Kenzo Tange mottok han International Grand Award for Architectural Painting fra det franske magasinet l~RArchitecture d~Raujourd~Rhui.
Men det er som nevnt som skulptør Okamoto har fått sin stjernestatus i Japan. Han startet så smått i seksti-årene, noe som kuliminerte i det nevnte Tower of Sun i Osaka i 1970. Hans verk Tree Man ble æret på Street Gallery Art Festival i Paris i 1971. Okamoto fortsatte å jobbe som skulptør og designer gjennom hele 70-tallet. I 1976 ble det holdt en retrospektiv utstilling i Musee Galliera i Paris. Bøker med hans trykk ble etter hvert publisert, og hans artikler ble samlet og gitt ut i ni bind av Kodansha i 1979. Okamoto fortsatte å skape og stille ut nye verker som monumentet Looking at the Future for Tsukuba Expo ~R85, og verket Tree of Children for the Children~Rs Castle i Aoyama det samme året. Okamoto døde i 1996, kanskje som en av de beste samtidskunstnerne i Japan. Både mens han levde og etter hans død har samlere interessert seg for Okamoto. Et salg av hans maleri på Sotheby~Rs i London mens han levde nådde en sum på over $8,000.
Klikk her for å se Okamotos skulpturer.