Takashi Murakami
Biografi
TAKASHI MURAKAMI (f. 1962) er en japansk kunstner basert i Tokyo. Han er kjent for å viske ut skillet mellom høy og lav kunst, og er av mange ansett som en av verdens mest innovative nålevende kunstnere.
Med sine fargesprakende malerier og skulpturer forankret i manga og anime har Murakami erobret både kunstverdenen og populærkulturen i Vesten gjennom en rekke utstillinger, deriblant på slottet i Versailles i 2010. Gjennom samarbeider med Louis Vuitton, Google og rapperne Kanye West og Pharell WIlliams har han etablert seg som en pioner som promoterer kunsten på samme måte som en merkevare. At Murakami som eneste visuelle kunstner ble inkludert i Time Magazines liste "100 Most Influential People" i 2008, sier sitt om hvilken status han har opparbeidet seg gjennom karrieren.
Animeskulpturen “My Lonesome Cowboy “ fra 1998 ble solgt for svimlende 13.500.000 dollar på Sotheby's i New York i 2008. I andre enden av skalaen kan den smilende regnbueblomsten, som opptrer i flere av hans kunstverk, kjøpes i form av dekorerte Vans-sko, kosebamser og en rekke andre merchandiseprodukter.
Murakami skal selv ha uttalt at han jobber med en "pågående studie i meningsløshet". Hans arbeider klarer å treffe der det gjør mest vondt, midt i magen på forbrukeren, et sår som han samtidig skaper og lindrer. Murakami er underholdende, tilgjengelig og provoserende samtidig som hans verk er proppet fulle av referanser.
I 2007 åpnet Murakami en utstilling på Museum of Contemporary Art i Los Angeles som inneholdt en komplett Vuitton gavebutikk. Murakamis utstilling kunne oppfattes som i skjæringspunktet mellom forførende luksus og det vulgære og smakløse.
Sammen med rapperen Pharell Williams konstruerte han en installasjon som ble solgt for over 2 millioner dollar på Art Basel-messen i Sveits i 2009. Verket heter “The Simple Things”, der Murakamis signaturkarakter Mr. DOB har fylt sitt enorme gap med ulike gjenstander som symboliserer karakteristiske sider ved rap-kulturen. Gjenstandene er laget av 18 karat gull og besatt med mer enn 26 000 diamanter, rubiner, smaragder og safirer. Det er lett å trekke parallell til Hirsts diamantbelagte hodeskalle, som også stiller spørsmål rundt den uforbeholdne kommersialismen i den vestlige verden.
Takashi Murakami studerte ved Tokyo National University of Fine Arts and Music. Ønsket var å tilegne seg nok tegneferdigheter til å bli animatør, han var fra før en stor fan av manga og anime, men han endte i stedet opp med en doktorgrad i det tradisjonelle japanske Nihonga-maleriet. Etter hvert begynte han å eksperimentere med mer samtidige uttrykk og medier. Murakami var misfornøyd med samtidskunstscenen i Japan, han mente den var dypt appropriert i vestlige trender, uten en egen identitet.
Tidlig i karrieren utviklet Murakami alteregoet Mr. DOB, en figur forankret i "kawaii", en betegnelse for de søte figurene som gjennomsyrer den japanske kulturen. Gjennom Murakamis kunstnerskap har Mr. DOB utviklet seg fra å være en søt og uskyldig figur til å bli en fryktinngytende skikkelse med gapende munn og spisse tenner. Den søte illusjonen har slått sprekker, og utviklingen av Mr. DOB anses som et talerør for Murakami og hans oppfatning og syn på samfunnet rundt seg.
Murakami ble for alvor kjent på 1990-tallet for sin "Superflat"-estetikk, et konsept som kombinerer tradisjonell høyverdig japansk kunst med nåtidens japanske popkultur. Superflat-stilen er preget av rene flater, farger og grafiske bilder som viderefører tegnestilen inspirert av japansk anime og manga.
I 2001 etablerte han Kaikai Kiki, en forlengelse av kollektivet Hiropon Factory i Japan. Selskapet driver Murakamis kunstnerskap fremover og har i dag over 100 ansatte som jobber døgnet rundt med promotering, markedsføring, galleridrift, oppfølging av unge, japanske kunstnere og kunstproduksjon. Murakami fungerer som mentor, produsent, kurator og prosjektleder. Selv om kunstneren på langt nær er så ettertraktet i sitt eget hjemland som i Vesten, har han valgt å beholde hovedbasen sin i Japan.
Etter kjernekraftulykken i Fukushima i 2011 begynte Murakami å gå i dybden på historiske naturkatastrofers innvirking på japansk kunst og kultur. Han søkte til buddhistisk kunst for inspirasjon, og en serie malerier med Arhatfigurer fulgte. Arhatene er i følge buddhistisk tro opplyste personer som strømmer til katastrofer for å hjelpe mennesker med sine overnaturlige og helbredende evner. I 2012 stod verket “500 Arhats” ferdig, et 100 meter langt maleri inspirert av Kano Kazunobus maleri ved samme navn fra 1855.
Murakami har stilt ut verden rundt, på de mest prestisjefulle galleriene og de tyngste museene. I februar 2017 åpnet Murakamis første soloutstilling i Skandinavia, på Astrup Fearnley Museet i Oslo. Utstillingen “Murakami by Murakami” var bygget opp rundt Murakamis samfunnspolitiske budskap i utviklingen av Mr. DOB og inntoget av de religiøse elementene som har preget hans verk i senere tid.
CV
Utdanning | ||
---|---|---|
1993 | Ph.D. Tokyo National University of Fine Arts and Music, Tokyo | |
1988 | MFA Tokyo National University of Fine Arts and Music, Tokyo | |
1986 | BFA Tokyo National University of Fine Arts and Music, Tokyo | |
Separatutstilling (utvalg) | ||
2018 | TAKASHI MURAKAMI: THE OCTOPUS EATS ITS OWN LEG, Modern Art Museum of Fort Worth, Texas, USA | |
2018 | TAKASHI MURAKAMI: THE OCTOPUS EATS ITS OWN LEG, Vancouver Art Gallery, Vancouver, Canada | |
2017 | Takashi Murakami : Lineage of Eccentrics, Ann and Graham Gund Gallery, Museum of Fine Arts, Boston, MA | |
2017 | Murakami by Murakami, Astrup Fearnley Museet, Oslo, Norway | |
2016 | Takashi Murakami's Superflat Collection: From Shōhaku and Rosanjin to Anselm Kiefer, Yokohama Museum of Art, Yokohama, Japan | |
2016 | Learning the Magic of Paintings, Perrotin, Paris, France | |
2015 | The 500 Arhats, Mori Art Museum, Tokyo, Japan | |
2015 | Ensō Pop-up show organized by Galerie Perrotin Kaikai Kiki Gallery, Tokyo, Japan | |
2014 | Arhat Cycle Palazzo Reale, Milan, Italy | |
2014 | In the Land of the Dead, Stepping on the Tail of a Rainbow, Gagosian New York, USA | |
2013 | ARHAT Blum & Poe, Los Angeles, USA | |
2013 | Takashi in Superflat Wonderland PLATEAU, Samsung Museum of Art, Seoul, Korea | |
2012 | Murakami-Ego, Al Riwaq Hall, Doha, Qatar | |
2012 | Flowers & Skulls Gagosian Gallery, Hong Kong | |
2011 | Takashi Murakami, Gagosian Gallery, London, U.K. | |
2011 | Homage to Yves Klein, Galerie Perrotin, Paris | |
2010 | MURAKAMI VERSAILLES, Château de Versailles, Versailles, France | |
2010 | New Paintings, Gagosian Gallery, Rome, Italy | |
2009 | ©MURAKAMI, Guggenheim Museum, Bilbao, Spain | |
2009 | Picture of Fate : I Am But A Fisherman Who Angles In the Darkness of His Mind, Gagosian Gallery, New York, USA | |
2009 | Takashi MURAKAMI Paints Self-Portraits, Galerie Emmanuel Perrotin, Paris,France | |
2008 | Takashi Murakami: Prints My First Art Series, Kaikai Kiki Gallery, Tokyo | |
2008 | ©MURAKAMI, Museum Für Moderne Kunst Frankfurt am Main, Germany | |
2007 | Tranquility of the Heart Torment of the Flesh - Open Wide the Eye of the Heart, and Nothing is Invisible, Gagosian Gallery, New York | |
2007 | ©MURAKAMI, MOCA, Los Angeles, USA | |
2006 | The Pressure Point of Painting, Galerie Emmanuel Perrotin, Paris, France | |
2005 | Outdoor Banner Installation, Public Art Fund, New York, USA | |
2005 | Little Boy: The Arts of Japan's Exploding Pop Culture, Japan Society, New York,USA | |
2004 | Funny Cuts, Stuttgart Museum of Art, Stuttgart, Germany | |
2004 | Takashi Murakami: Inochi, Blum & Poe Gallery, Los Angeles, USA | |
2003 | Double Helix Reversal, Rockefeller Center, New York, USA | |
2003 | Superflat Monogram, Marianne Boesky Gallery, New York, USA | |
2002 | Kawaii, Fondation Cartier pour l'art contemporain, Paris, France; Serpentine Gallery, London, UK | |
2001 | Summon monsters ? open the door? heal? or die ?, Museum of Contemporary Art Tokyo, Tokyo, Japan | |
2001 | Wink, Grand Central Station, New York, USA | |
2000 | Second mission Project KO2, P.S.1 Contemporary Art Center, New York, USA | |
2000 | Kaikai Kiki :Superflat, Issey Miyake for Men, Tokyo, Japan | |
1999 | Superflat, Marianne Boesky Gallery, New York, USA | |
1999 | The Meaning of the Nonsense of the Meaning, Center for Curatorial Studies Museum, Bart College, New York, USA | |
1998 | My Lonesome Cowboy, Blum & Poe Gallery, Santa Monica, California, USA | |
1998 | Back Beat : Super Flat, Tomio Koyama Gallery, Tokyo, Japan | |
1997 | Blum & Poe Gallery, Santa Monica, California, USA | |
1996 | Gavin Brown's Enterprise, New York, USA | |
1996 | Konnichiwa, Mr. DOB, Kirin Art Plaza, Osaka, Japan | |
1995 | Galerie Emmanuel Perrotin, Paris, France | |
1994 | Which is tommorow ? - Fall in love -, SCAI The Bathhouse, Shiraishi Contemporary Art, Inc., Tokyo, Japan | |
1993 | A Very Merry Unbirthday !, Hiroshima City Museum of Contemporary Art, Hiroshima, Japan | |
1992 | Wild Wild, Röntgen Kunst Institut, Tokyo, Japan | |
1991 | I Am Againt Being For It, Galerie Aries, Tokyo, Japan | |
1989 | Exhibition L'Espoir : Takashi Murakami, Galerie Ginza Surugadai, Tokyo, Japan | |
Gruppeutstilling (utvalg) | ||
2018 | IN TUNE WITH THE WORLD, Louis Vuitton Foundation, Paris, France | |
2017 | No Place Like Home, Israel Museum, Jerusalem | |
2011 | Trans-Cool TOKYO, Singapore Art Museum, Singapore | |
2010 | Skin Fruit: Selections from the Dakis Joannou Collection, Curated by Jeff Koons, New Museum, New York, USA | |
2010 | Multiple Choice, Queensland Art Gallery, Brisbane, Australia | |
2009 | Louis Vuitton and the Passion for Creation, Hong Kong Museum of Art, Hong Kong | |
2009 | 15th Anniversary Inaugural Exhibition, Blum & Poe, Los Angeles, USA | |
2008 | Encounters, Pace Beijing, Beijing, China | |
2008 | For What You Are About to Receive, Gagosia Gallery, Moscow, Russia | |
2007 | Comic Abstraction, Museum of Modern Art, New York, USA | |
2007 | POP ART IS, GAGOSIAN GALLERY, LONDON | |
2007 | CELUX, Kaikai Kiki Gallery, Tokyo, Japan | |
2006 | Get Ready, Land of the Rising Sun! Contemporary Japanese Art from Taikan Yokoyama to the Present, Osaka City Museum of Modern Art, Japan | |
2006 | Fairy Tales Forever, ARoS Aarhus Kunstmuseum, Aarhus, Denmark | |
2005 | Translation, Palais de Tokyo, Paris, France | |
2005 | Japan POP, Helsinki Museum of Art, Helsinki, Finland | |
2004 | Walker without walls, Walker Art Center, Minneapolis, USA | |
2004 | Biennale de Liverpool, Tate Liverpool, UK | |
2003 | Pulp Art: Vamps Villains and Victors from the Robert Lesser Collection, Brooklyn Museum of Art, Brooklyn, USA | |
2003 | Pittura / Painting : Rauschenberg to Murakami, 1964-2003, Museo Correr, 50ème Biennale de Venise, Venise, Italy | |
2002 | Drawing Now: Eight Propositions, MOMA, New York, USA | |
2002 | Chiho Aoshima, Mr, Takashi Murakami, Galerie Emmanuel Perrotin, Paris, France | |
2001 | Casino 2001, 1st Quadrennial of Contemporary Art, Stedelijk Museum Voor Actuele Kunst, Gand, Belgium | |
2001 | Super Flat, (Curateur: Takashi Murakami), MOCA, Los Angeles, Californie, USA | |
2000 | Let’s Entertain, exposition itinérante, (Curator: Phillipe Vergne), Walker Art Center, Minneapolis, USA; Portland Art Museum, Portland, Oregon, USA; Centre Georges Pompidou, Paris, France; Museo Rufino Tamyo, Mexique; St. Louis Art Museum, St. Louis, USA | |
2000 | P.S.1 a MOMA affilate, P.S. Contemporary Art Center, New York, USA | |
2000 | Armory Show, Stand Galerie Emmanuel Perrotin, New York, USA | |
2000 | Au-delà du spectacle, Centre Georges Pompidou, Paris, France | |
1999 | New Modernism for a New Millenium: Works by Contemporary Asian Artists from the Logan Collection, San Francisco Museum of Modern Art, USA | |
1999 | The Carnegie International 1999/2000, Carnegie Institute, Pittsburgh, Pennsylvania USA | |
1999 | Color Me Blind! Painting in times of comics and computer games, Wüttembergischer Kunstverein, Stuttgart, Germany | |
1998 | People, Places and Things, Galerie Marianne Boesky, New York, USA | |
1998 | Tastes and Pursuits: Japanese Art in the 1990s, National Gallery of Modern Art, New Delhi, India | |
1998 | Fluffy, Dunlop Art Gallery, Regina, Canada; CAPC de Bordeaux, Bordeaux France; PS1 Contemporary Art Center, New York, USA; Museum of Modern Art, Humlebaek, Danemark; Hayword Gallery, Londres, Grande-Bretagne; Museum of Modern Art, Helsinki, Finland | |
1997 | apanese Contemporary Art Exhibition, The National Museum of Contemporary Art, Séoul, Korea | |
1997 | The Future of Cities, (Curateur: Hans-Ulrich Obrist), Weiner Secession, Vienne, Austria | |
1996 | Asia-Pacific Triennial 1996, Queensland Art Gallery, Brisbane, Australia | |
1996 | Gramercy Art Fair'96, Stand Emmanuel Perrotin, New York, USA | |
1995 | Transculture, Benesse House, Naoshima Contemporary Art Museum, Kagawa, Japan | |
1995 | Japan today, Lousiana Museum of Modern Art, Danemark; Liljevalchs Konsthall, Suède; Wäinö Aaltonen Museum, Truku, Finland | |
1995 | Transculture (Curateurs: Fumio Nanjo & Dama Friis-Hansen), 46th Biennale de Venise, Palazzo Giustiniani Lolin Fondation Levi, Venise, Italy | |
1994 | The Youthful Time of Japanese Nihon-ga Artists from Taikan and Shunso to DOB, Koriyama City Museum of Art, Fukushima, Japan | |
1993 | Beyond the'Nihonga'-An Aspect of Contemporary Japanese Paintings, Tokyo Metropolitan Art Museum, Tokyo, Japan | |
1993 | Art Today'93 Neo Japanology, Sezon Museum of Modern Art, Karuizawa, Japan | |
1992 | Nakamura and Murakami, Shiraishi Contemporary Art Inc., Tokyo, Japan | |
1991 | Jan Hoet's Vision, Art Gallery Artium, Fukuoka, Japan | |
1988 | Metropolitan Art Museum, Tokyo |