Raymond Moretti
Biografi
RAYMOND MORETTI (1931–2005) var en ekspressiv fransk tegner, maler og skulptør med et stort og mangfoldig kunstnerisk virke. I Frankrike er han velkjent for sine spektakulære installasjoner og utsmykninger, mens omverdenen kanskje ført og fremst verdsetter illustrasjonene hans, spesielt de sterke portrettene av verdens jazzlegender.
Morettis italienske foreldre flyktet fra et gryende fascistisk Italia og bosatte seg i Nice. Der malte den unge Raymond allerede i 1947 Moïse brisant les Tables de la Loi (Moses knuser lovtavlene). Bildet ble innkjøpt av Jerusalems universitetsmuseum. Moretti skulle fortsette å hente motiver fra bibelhistorien; i 1980 illustrerte han et praktverk med tekst fra Haggada, jødenes påskefortelling om utdrivelsen fra Egypt. Illustrasjonene fremstår som en blanding av jødisk mystisisme og modernisme, med hebraiske bokstaver som abstrakte elementer i bildene, noe som understreker dramatikken i fortellingen.
Tidlig på 1960-tallet samarbeidet Moretti med multikunstneren Jean Cocteau om L'âge du Verseau (I vannmannens tid) – en serie tegninger og malerier, og han fikk også et nært vennskap med Pablo Picasso. Både Cocteau og Picasso var da sagnomsuste, veletablerte samtidskunstnere og atskillig eldre enn den rundt 30 år gamle «nykomlingen».
Det var også i dette tiåret Moretti for alvor slo igjennom med portretter av jazzens største personligheter. I serien Verve malte han cover-illustrasjonene til 12 LP-plater med jazzprofiler som Ella Fitzgerald, Louis Armstrong og Thelonious Monk, covere som i dag er ettertraktede samlerobjekter. Tyve år senere oppnådde han stor anerkjennelse for sine fantastiske illustrasjoner til boken Jazz av Frank Ténot.
Raymond Morettis kunstnerskap er på alle måter allsidig, både i tema, format og materiale – fra illustrasjoner på ørsmå frimerker til den gigantiske installasjonen Le Moretti; en transformasjon av en trist og dominerende ventilasjonssjakt til et eksepsjonelt kunstverk bestående av 672 glassfiberrør, 32 meter høye og i ulike farger, i forretningsstrøket La Defence nær Paris. Mellom disse ytterpunktene finnes et rikelig utvalg av kunstneriske uttrykk; fantasifulle tegninger, utallige illustrasjoner til bøker, magasiner og platecovere, plakater til presidentkampanjer og store arrangementer – deriblant hovedplakaten til Art Expo i New York i 1985, abstrakte malerier i ulike teknikker, flere installasjoner og utsmykninger i storformat og, ikke minst, hans 200 m lange murmaleri til Forum des Halles i Paris.
Området rundt Les Halles gjorde inntrykk på Moretti på flere måter. Det var her han fant inspirasjon til La rue Saint Denis, en rekke litografier hvor han briljerer med sin lekne strek i utformingen av seriens erotiske motiver.