Per Kleiva
Biografi
PER KLEIVA (1933-2017) er nærmest synonym med sitt bilde Amerikanske sommerfugler; silketrykket med helikoptre fra USA som flyr lavt over en brennende vietnamesisk jord. Bildet har fått ikonstatus i norsk kunsthistorie. I mer enn førti år har Per Kleiva hatt en viktig posisjon i norsk kunst. Han var en markant skikkelse i kunstnergruppen GRAS fra 1969-1974, og de pop-art-inspirerte politiske motivene hans vakte stor oppsikt både i og utenfor kunstmiljøene. I de senere år har kunsten hans fått et strammere og roligere uttrykk, ofte med motiver som fjell og fjord.
Per Kleiva er en etablert samtidskunstner gjennom snart førti år, som kanskje er mest kjent for sine grafiske arbeider.
- Det begynte i det små med tegnekursene. Jeg drømte aldri at jeg skulle leve av kunsten. Men det skjedde noe under marsjen som drev meg videre
, forteller Kleiva
Etter hvert ble det studier ved Vestlandets Kunstakademi, senere ved Statens Kunstakademi under Per Krohg, før utlandet kalte. Det ble studier i København, Stockholm og Firenze før han igjen satte nesen hjemover. Da ble han assistent for Sigurd Winge.
- Jeg hentet mye inspirasjon og lærte mye gjennom utenlandsoppholdene mine. Det å kunne studere de store mestrene var en opplevelse. Men det var i den perioden jeg arbeidet sammen med Sigurd Winge, at jeg ble forløst som kunstner
, mener han.
Debuten på Høstutstillingen i 1963 var med Portrett av ein målar. Et arbeid i grenselandet mellom det abstrakte og det figurative. Under debututstillingen året etter hadde han tatt skrittet fullt ut mot det abstrakte, og presenterte en samling nonfigurative tresnitt i Galleri 27 i Oslo. Men det stoppet ikke der. Året etter besøkte han en popkunstutstilling på Louisiana utenfor København. Denne fikk en avgjørende betydning for hans virke som kunstner. Arbeidene til Jim Dine, Allen Jones og Andy Warhol fikk Per Kleiva til å gå nye veier.
Det var det politiske innholdet som dominerte mye av Kleivas kunst gjennom 1960- og 70-tallet. Han tok i bruk silketrykk, som den gangen stort sett var forbeholdt grafisk bransje, og mange av arbeidene hans fra den tiden står spikret fast i folks bevissthet. Helsing til Ho Chi Minh og Amerikanske sommarfuglar, der vi ser en sverm av Vietnam-helikoptre med sommerfuglvinger, er eksempler på dette.
En del av denne perioden var Kleiva tilknyttet det sagnomsuste kunstnerkollektivet GRAS, som Kleiva ga navn til. Det var også i denne perioden Kleiva fant ut at kunsten kunne være et levebrød. Han forble en markant og produktiv skikkelse i norsk kunstliv hele sitt liv.
Selv om det politiske budskapet ble mindre fremtredende i Kleivas kunst de senere årene lå det alltid en undertone av en dypere politisk forståelse i verkene hans. Det var alltid en historie som skulle fortelles og et engasjement som hadde med den situasjonen verden befant seg i som skulle formidles.
- Jeg har alltid hatt et brennende ønske om å fortelle historien om hvordan ting egentlig forholdt seg i virkeligheten sa Kleiva videre til KUNST.
Per Kleiva var ikke bare kjent for å være en fremdragende kunstner og en pådriver for å bedre kunstneres rettigheter, han var også kjent for å være en varm person og en god venn. Han hadde ingen uvenner het det i kunstmiljøet; for alle ville være venn med ham.
Per Kleiva regnes som en av etterkrigstidens viktigste kunstnere. I september 2017 døde han, 84 år gammel, etter lengre tids sykdom.
Med sin bortgang har Norge mistet en av sine sterkeste kunst-politiske stemmer og kunstmiljøet har mistet en god venn. Men det han har skapt vil stå igjen og inspirere oss andre til å fortsette å kjempe for fred og rettferdighet.
CV
Utdanning | ||
---|---|---|
Kunstakademiet i Stockholm | ||
Kunstakademiet i Firenze | ||
Kunstakademiet i København | ||
Statens Kunstakademi Oslo | ||
Separatutstilling (utvalg) | ||
2012 | Galleri Brandstrup, Oslo | |
2010 | Per Kleiva - Retrospektiv, Trondheim Kunstmuseum | |
2007 | Kunstnerforbundet, Oslo | |
2007 | Galleri Osebro | |
2006 | Risør Kunstforening | |
2006 | Sandefjord Kunstforening | |
2006 | Nils Aas Kunstnerverksted, Inderøy | |
2005 | Galleri Parken, Bergen | |
2005 | Asker Kunstforening | |
2004 | Galleri Brandstrup, Oslo | |
2003 | Festivalutstillingen, Haugesund Filmfestival | |
2000 | Nils Aas Kunstnerverksted, Inderøy | |
1998 | 1999 | Norske Grafikere, Oslo |
1998 | Christiansands Kunstforening | |
1998 | Nord Trøndelag Fylkesgalleri | |
1992 | Kunstnerforbundet Oslo | |
1987 | Kunstnerforbundet Oslo | |
1985 | Tromsø Kunstforening | |
1984 | Henie-Onstad Kunstsenter Høvikodden | |
1984 | Museo de Arte Carrillo Gil Mexico City | |
1980 | Christiansands Kunstforening | |
1980 | Festspillutstillingen Bergen Kunstforening | |
1976 | Galleri F15 Moss | |
1974 | Grafikkbiennalen i Krakow Torun og Poznan Polen | |
1971 | Oslo Kunstforening | |
1966 | Oslo Kunstforening | |
1964 | Galleri 27 Oslo | |
Gruppeutstilling (utvalg) | ||
Mai 2014 | GRASGRUPPA - GRAS er død - Leve GRAS, Galleri Norske Grafikere | |
2013 | Hold stenhårdt fast på greia di. Norsk kunst og kvinnekamp 1968-1989, Kunsthall Oslo | |
2012 | Sommerutstillingen, Gamle Ormelet | |
2010 | Musikalsk dialog - jazz og Per Kleiva | |
2009 | En salgsutstilling med grafikk fra Kunst i Skolens første 30 år, Kunst i Skolen | |
2008 | Kom!, Galleri Briskeby | |
2008 | 40/40, Stenersenmuseet | |
2008 | MARKANTE PROFILER, maleri, skulptur, grafikk, Gulden Kunstverk | |
2008 | 2009 | Universitetet i Oslo. Kunstsamlingen. Henie Onstad Kunstsenter |
2007 | Per Kleiva, Eva Grøttum og John Roger Holte, Kunstnerforbundet | |
2005 | Tre norske grafikere: Per Kleiva, Jan A. F. Kolstad, Kai Rittun, Asker Kunstforening | |
2005 | 2006 | IDENTITET - Kunst i Møre og Romsdal gjennom 5000 år, Kunstmuseet KUBE |
2003 | Hovedbygningen: Amerikanske sommerfugler, Punkt Ø / Galleri F15, Jæløya | |
2000 | Nyervervelser grafikk og tegning 1997-1999. Et utvalg. Nasjonalgalleriet | |
1996 | “1960-årene i norsk maleri”. Lillehammer Kunstmuseum | |
1996 | Galleri Brandstrup, Moss, jubileumsutstilling | |
1996 | “Professorer ved Statens Kunstakademi 1909-1995”, Oslo Kunstforening | |
1995, 1999, 2000, 2006 | Norske Bilder, Rådhusgalleriet, Oslo | |
1985 | 1994 | "Polaris". Interskandinavisk gruppe: Galleri F15 Moss 1985, Aker Brygge Oslo 1988, Charlottenborg København 1992, Praha Tsjekkia 1994 |
1983 | Sao Paulo Biennalen Brasil | |
1981 | "Norwegische Kunst Heute" Kiel og Darmstadt- Tyskland | |
1979 | "Norske 70-talls tendenser" Kulturhuset Stockholm | |
1978 | Grafikkbiennalen Listowel- Irland | |
1977 | "Norskt!" Lunds Konsthall Sverige | |
1976 | "Unge profiler" Kunstnernes Hus Oslo | |
1974 | Festival International de la Peinture Cagnes-sur-Mer Frankrike | |
1972 | Grafikkbiennalen i Fredrikstad | |
1972 | Grafikkbiennalen i Krakow Polen | |
1971 | Dette betyr noe i Norge" Galleri F15 Moss vandreutstilling i Skandinavia | |
1968 | "Kritikernes Val" Lunds Konsthall | |
I utsmykning | ||
Apalløkka skole, Oslo; Ellingsrudåsen skole; Oslo, Norges Landbrukshøgskole, Ås; Krigsskolen, Oslo; Sentralsykehuset for Østfold, Fredrikstad; Det Norske Teateret, Oslo; Sosialdepartementet, Oslo; Esso Norge, Forus; Porsanger Rådhus, Lakselv; Kulturhuset, Sogndal; Nordland Distriktshøgskole, Bodø; Statoil Norge, Forus; Stavanger Lufthavn, Sola; Sola Kulturhus; Lier sjukehus; Eiendomsspar, Bærum; Høgskulen i Molde; Phillips, Tanganger; Oljeplattformen ”Heidrunn"; Hafslund ASA, Oslo; Trader Navigation Tankers, Oslo; SAS frakttterminal, Gardemoen; Dyrløkkåsen skole, Drøbak; Gullhaug skole, Bærum; Vesta, Lysaker, Det Mosaiske trossamfunn; Hurtigruteskipet ”MS Midnatsol” | ||
Innkjøp | ||
Oslo Kommunes kunstsamlinger | ||
Bergen Billedgalleri | ||
Århus Konstmuseum | ||
Trøndelag Kunstgalleri | ||
Henie-Onstad Kunstsenter | ||
Museet for Samtidskunst, Oslo | ||
Riksgalleriet | ||
Nasjonalgalleriet | ||
Arkivmuseet i Lund, Sverige | ||
Kunsthalle Rostock, Tyskland | ||
Nasjonalmuseet i Warzawa, Polen | ||
Gullbenkian, Lisboa, Portugal | ||
National Museum of Moderen Art, Hanoi, Vietnam | ||
Priser | ||
1978 | 2. premie, grafikkbiennalen i Listowel, Irland | |
1974 | Biennalepris, grafikkbiennalen i Fredrikstad | |
1974 | Prix National, Festival International de la Peinture, Cagnes-sur Mer, Frankrike | |
1972 | Førstepris, grafikkbiennalen i Krakow, Polen | |
Stipender | ||
2001 | Vederlagsfondets stipend | |
1977 | Statens garantiinntekt for kunstnere |