Odd Nerdrum
Biografi
ODD NERDRUM (f. 1944) er en av Norges fremste kunstnere som finner sine forbilder og lærere hos de gamle mestre. Internasjonalt regnes han for å være den mest betydelige klassisk figurative maleren og han har dannet skole for en ny generasjon av figurative malere.
Nerdrum er kjent for å male i en barokk stil inspirert av 1600-tallsmalere som Caravaggio og Rembrandt. Han refererer til sin kunst som kitsch og er i Norge kjent som kritiker av modernismen og den konseptuelle kunsten.
Nedrum startet sin kunstutdanning i en tid der den nonfigurative modernismen etablerte seg som en ledende kraft i den norske kunsten. Som 18-år gammel akademielev var Nerdrum på skoletur til Stockholm. Mens de andre elevene henga seg til fremtidens kunstnere som Matisse, Picasso og Warhol på Moderna Museet, gikk Nerdrum i forveien til Nationalmuseet. Fra mørket i Sveriges Nasjonalmuseum glødet Rembrandts Batavernes troskapsed til Claudius Civilis. Nerdrum sier han selv visste med ett hvilken vei han måtte gå. Han ville lære å male som Rembrandt.
Han kunne neppe ha valgt en vanskeligere vei. Det fantes ingen levende tradisjon eller utdanningssteder for en slik type kunst. Nerdrums professor på akademiet, Åge Storstein, kunne ikke forstå hvorfor han måtte gripe tilbake til Rembrandt for å lære å male. Kritikken skulle bli nådeløs. Av landsmenn er det nok kun Munch som har møtt like mye motstand. Kjøp abstrakt, rådet anerkjente gallerister, og tok avstand til Nerdrums gammelmesterlige stil med politisk ladete og tabubelagte temaer.
Han avbrøt sin utdannelse på Akademiet, og startet på Staatliche Kunstakademie i Düsseldorf under Joseph Beuys i 1965. Allerede på sin første kollektivutstilling i 1964, juniutstillingen i Kunstnerforbundet, ble Nerdrum oppfattet som den mest særpregete blant de syv unge kunstnerne som var invitert, med sine gammelmesterlige, figurative og tunge malerier.
Da han for første gang deltok på Høstutstillingen i 1967 med bildet Ikaros, ble også hans kunst og person betraktet med mer enn alminnelig oppmerksomhet. Året etter avholdt han sin første separatutstilling i Kunstnerforbundets store sal, 23 år gammel. Nerdrum var et fenomen og en debatt. Hans kunst ble av mange betraktet som et særegent norsk fenomen; en romantisk-realistisk protest mot den aldri fullt helt akseptert nonfigurative modernismen. Men for Nerdrum selv var den eldre kunstens motiver og teknikk en naturlig mulighet til å tolke sin egen samtid.
Gjennom 1960-, 1970-, og 1980-årene arrangerte Nerdrum, sammen med blant andre Bjørn Fjell, Arne Paus og Karl Erik Harr, en serie utstillinger under tittelen Romantikk og realisme. Hans sosialistiske arbeider vek til siden for mer mytologiske temaer på 1980-tallet. I 1986 besøkte Nerdrum Island for første gang, og fant en sterk tilhørighet med landskapet. Parallelt med alle sine storslagne figurscener har Nerdrum hele tiden malt landskapsbilder. De mer tunge, mørke og dystre bildene hans har også hatt et lyst sidespor med sommerlige, nærmest arkaiske friluftsscener fra hans landsted Røvika ved Stavern mellom der han var hver sommer i perioden 1975-1997.
Fra omkring 1983 skapte Nerdrum et mytisk maleri med utstrakt symbolbruk. Landskapene er øde, golde og uendelige, inspirert av det islandske, og himmelen er mørk og tung. Menneskene er iført hjelmlignende hodeplagg. Et av hovedverkene fra denne perioden er Skyen (1985, Bergen billedgalleri). Menneskets opprør mot og ødeleggelse av naturen er tema for maleriene Contra natura (1990) og Mann med et hestehode (1993). Øde landskap er symbol for undergang, død og eksil, men også for samling, frigjørende ensomhet og nytt liv. I spenningen mellom undergang og nytt liv skapte han bilder som Solen vender tilbake (1986) og Dawn (Morgengry) (1990, kjøpt av David Bowie).
Nerdrum har i perioder hatt et anstrengt forhold til den offentlige kunstkritikken og deler av kunstmiljøet i Norge. Rimeligvis som et apropos til dette begynte han i 1997 å gi sin kunst benevnelsen “kitsch” – som normalt betegner uekte, billig eller slett kunst, og kalte seg selv for “kitschmaler”. Kitschbegrepet slik Nerdrum bruker det synes også å omfatte store deler av den klassiske malerkunsten, til forskjell fra nyere uttrykksformer som konseptkunst, installasjoner, performance og lignende, som han benevner “kunst”. Gjennom å snu begrepene slik på hodet synes Nerdrum å ville tvinge frem en gjennomtenkning av hva kunst er og ikke er.
Odd Nerdrum samlet tidlig en rekke unge kunstnere rundt seg som elever, de såkalte Nerdrumelevene. Blant disse kan nevnes Trine Folmoe, Even Richardson, Johan Patricny, Harald Kolderup og Sverre Koren Bjertnæs.
I 1998 satte Nerdrum publikumsrekord med 50.000 besøkende på sin første store utstilling på Astrup Fearnley-museet i Oslo. Det er likevel i USA han har sin største kjøpergruppe, og han er en av få norske kunstnere som innkjøpt av Metropolitan Museum of Art i New York. San Diego Museum brukte betydelig summer av sitt budsjett for å sikre seg et Nerdrum-maleri til to millioner kroner.
Odd Nerdrum ble i 2014 dømt til ett år og åtte måneders fengsel for grovt skattesvik. Han ble senere benådet ved kongelig resolusjon.
Kilder:
- Seminaroppgaven ved UIO: Doreen Fräßdorf: Odd Nerdrum – en omdiskutert kunstner
- Temaer, Press forlag
- 2005 Norsk kunstnerleksikon
- http://no.wikipedia.org/wiki/Odd_Nerdrum
- http://www.nerdrum.com/