Michel Henry
Biografi
MICHEL HENRY, Født 10 januar 1922 på Haïphong.Son far, marine kommandant, døde i en bilulykke da han var sytten dager. Hennes mor, i stedet for å ta den vakre pianisten som hun hadde gitt opp ekteskapet hennes, bestemte seg for å bo i Indokina til 1929 for å tilbringe mer tid med sine to eldste sønn et og et halvt år. Disse tidlige år MH holdt minnet om hans barndom spill i en stor hage og lange sjøreiser når de kommer tilbake for å tilbringe sommeren i Frankrike. Han har alltid elsket de gamle sivilisasjonene i Asia, stil med sine bygninger og deres statuer. akklimatisering Etter å bo med venner i Anjou og i Lille med sin bestefar, dirigent og leder av Conservatory, Installasjon av familien til Paris i den femte, foran Langevin plassen der hans mor forble til sin død i 1967.
Studier ved Lycée Henri IV hvor Jean Guehenno, hans professor i fransk litteratur bemerkningen som en eksepsjonell student. Men da hans eldre år, "kom inn i fascinerende verden av ideer," sa han, dette er filosofien som er ment. Forberedende klasser, favoriserer han i løpet av Jean Hyppolite Jean Wahl vil bli med henne medveileder. Den eksklusive lidenskap for filosofi tjent ham å være en kamerat av lisensen konkurranse ENS Winter 1942-1943, skrev han sitt minne, ønsket lykke Spinoza, dets direktør, Jean Grenier, å publisere i Gallimard, at restriksjoner av papir og deretter tysk sensur gjorde det umulig. Review of metafysikk og Moral vil gjøre i 1944 og 1946.
- Tidlig i juni 1943 etter eksempel på sin bror dro til England i den første gruppen av tjue "Free French", engasjerer MH i motstand. Han sluttet seg til maquis of Jura, Perikles delen som samlet intellektuelle. Hans kodenavn var Kant fordi han ikke kunne ta sin ryggsekk Kritikken av den rene fornuft. Fra den første kalde, de kom ned fra fjellet deres å spre og utføre sine oppgaver i Lyon rutete agenter beryktede Klaus Barbie. Denne erfaringen har vært gjemt en stor innflytelse på hans oppfatning av liv og retning av sin fremtidige filosofi. krigen tok slutt, forsømmes muligheter strålende karriere, tilbrakte han aggregering av filosofi i 1945 med den hensikt å vie seg til sin personlige refleksjon.
Frem til 1960, tildelinger av Thiers Foundation og CNRS som år ble deretter gitt begrenset makt ham til å undervise midlertidig, tre og et halvt år totalt. Under et opphold i Schwarzwald, kort tid etter krigen, sammen med Henri og Jean Biraud Beaufret, gikk han for å besøke Heidegger deretter eneboer i sin lille hytte Todtnauberg. Til tross for attraktivitet av sin lange filosofiske diskusjon, untranslated retningen av eget arbeid allerede bort en fenomenologi av eksternalitet og grundig lesning av Sein und Zeit deretter fullførte sin følelse noen hull intellectualist filosofi: Uten å ta hensyn til livet som alle opplever. Hans første initiativet var å avvise den tradisjonelle dualismen mellom kropp og sjel og sinn og gjøre hele det aldri har blitt revet i det han kalte «subjektive kropp" og senere "kjøtt".
- Analyser av Maine de Biran forberede ham på det feltet. Gjennomgangen også kritisk, som han sendt dette arbeidet har gitt et utgangspunkt for å utvikle sin egen intuisjon: en filosofi om immanens betong. Denne første undersøkelsen, filosofi og fenomenologi kroppen, ferdig i 1949, vil bli publisert i 1965 ut fra faglige hensyn. Regelverket da kreve to avhandlinger publisert i spesialutgave for forsvar, hadde han sin andre avhandling. Dette var den første milepælen i sin viktigste forskning Essence of manifestasjon, hans store verk, fullførte ti år senere. Det hadde tatt mange år å etablere, til tross for sin enorme beundring for Husserl, å styrte den tilsiktet fenomenologi, stort moderne oppdagelse da. MH følte med sine franske arvinger, Sartre og Merleau-Ponty, var det en videreføring av klassisk filosofi fra Hellas dedikert til den upersonlige forholdet mellom bevissthet og verden. Hun forlot nøkkelen i skyggen av virkeligheten i livet hvor man er født til å være, noe som ikke er ute av selvtillit selfhood utgjør umiddelbare bevis i rettssaken mot ontologiske passivitet og avskaffe den fristelse som begynte å dukke opp i mote, "krise av faget", et biprodukt av en filosofi om representasjon. Hans jury, J. Hyppolite, J. Wahl, P. Ricoeur, F. Alquié, H.
GOUHIER ble imponert i februar 1963 av en demonstrasjon som gikk gjennom fjerning av eksisterende store systemer for å være vellykket, etter en streng fenomenologisk reduksjon, festes med nye konsepter klare for nye perspektiver som åpnet et stort territorium spekulasjon ved sin positive fornyelse. mellomtiden, valgte MH som hadde giftet seg i 1958 for en stilling ved Universitetet i Montpellier i 1960 i innstillingen til Sorbonne at han ønsket å Jean Hyppolite. Mer engstelig for å fortsette sin forskning for å fremme sitt arbeid, foretrakk han en institusjon til lettere oppgaver, som ligger i et område så like vakker som Hellas og hvor han kunne uten tap av tid praktisere sport essensielle arbeidsvaner.
- Nekter nesten hvert år muligheten til å delta i Sorbonne, var han til han gikk av i Montpellier i 1982. Dette er omtrent 1965 begynte han å studere med Marx Den tyske ideologi, jobbet tilfeldig fra en I løpet av aggregering avslørte hans geni tenker, forvrengt og pervertert av sine disipler til primære politiske formål. Reis at MH hadde gjort i kommunistiske land, Tsjekkoslovakia, Ungarn, Øst-Tyskland, hadde lett overbevist av svikt i det som var en priori at en slik katastrofal nytt initiativ: et autoritært samfunn basert på rasjonell basis uten å bekymre enkeltpersoner. Han foretok en bok om Marx. Utviklingen av ekte marxistisk filosofi hadde kreves en langsiktig forskning, støttet av gleden av å oppdage livligheten i eksepsjonell filosofisk intelligens, men også en nabo av sitt eget speilbilde som tok hensyn til subjektivitet om arbeid live. " J. Hyppolite hvor han ble venn oppfordret ham til å fullføre denne boken, men han døde i september 1968 har bare å lese at de første sidene. Denne lange studien er den første søknaden av filosofien immanens henryenne i det virkelige liv. I en tid da sovjetisk makt var intakt, urovekkende bok, utgitt av en outsider som har hevdet at den filosofiske korrekthet hadde forbløffet media av alle slag. Ugjort fordi det grunnleggende om offisielle marxismen, inkludert forord sin advart om at det var "alle tull som har blitt gjort på Marx."
Rett fordi han ble viet til Marx. Det har likevel blitt lest av de rette hodene, ofte unge, og dens påfølgende publisering i paperback forenklet tilgang. Denne år 1976, hadde Gallimard også utgitt sin andre roman, lukket Kjærlighet Eyes, som vant Renaudot premie. MH elsket å skrive fiksjon å kommentere historial en annen livsform. Han ønsket selv å begynne å dele sin tid mellom skapende fantasi og filosofi, men ble raskt forlatt at praksis to registrerer forpurret samtidig opprettholde mysteriet i ett, den andre forklaringen. I 1947, etter en anekdote fortalt av en venn som hadde gjort sin militærtjeneste på et skip av krig, hadde han skrevet en historie om et par uker, den unge offiseren, på det umulige i å pålegge eksistens en logisk struktur.
- En venn hadde gravd fram fra en skuff og sendte i 1954 av Gallimard Roger Nimier som hadde publisert i entusiasme og prøvde forgjeves å få ham Prix Goncourt. Som for romanen i 1976, beskrev han sammenbruddet av en prestisjefylt sivilisasjon nådde sitt høydepunkt, reversering av et fellesskap med seg selv, et fenomen som er så ofte gjentas i det tjuende århundret, "århundrets til ryggraden brutt, "sa den russiske poeten Mandelstam. Dette temaet ble irritert kritikere som, likegyldig til hva som skjedde i Beijing eller andre steder, så ingenting, til tross for tidløshet valgt, en fordømmelse av mai 68 rammer. Andre hadde tatt opp hansken, men at MH bare trodde hans ideer fortsatte, uaffisert, fremdriften av arbeidet hans.
Hans neste roman, The Son of the King (1981), eksponerer den symbolske tilstanden til livet subjektiv. For å gjøre hans tegn gal, utforsket han en psykiatrisk litteratur og spesielt arbeidet med Pierre Janet. Samtidig ble han forbereder sin bok om hendt tanken om det ubevisste i vestlig tenkning. Invitert til Japan i 1983 av Y. Yamagata Centre fransk filosofi Osaka, han likte hans opphold på tre måneder til struktur, til seminaret som har gitt denne testen, Slekt av psykoanalyse, utgitt i 1985, som egentlig Tittelen var tapt Beginnings, dvs. gradvis metamorfose av betydning i bevisstløs av en hel filosofisk tradisjon. Arv mottatt av psykoanalyse selv om Freud, som gjenkjente kraften av følelser, har levert sin teori til forstyrrelser av en filosofi om representasjon. Dette er den samme perversjon, men av en annen karakter enn beskrevet i kjærlighet med øynene lukket er fordømt i rettssaken som en sensasjon, Cobo i 1987.
- Det er ødeleggelsen av kulturen ved scientistic ideologi som støtter utviklingen av teknikken. Denne selv produsert og multipliserer kystfart til moderne tid, ødelegge, forvrenger alle former for liv, arbeid, økonomi, fritid, utdanning, etikk, kort alt menneskelige praksis. Til denne avhør Mr. H. refererer til begrepet kultur i melodi på sin filosofi om immanens. Kultur, som ikke er begrenset til produksjon eller til kunnskap om kunst, er et konstant selv-transformasjon av livet som har en tendens til å overgå i ethvert område. Det er en positiv utvikling av hele tilværelsen, noe som forklarer alvorlighetsgraden av selvdestruksjon selv hva "barbari." plast kunstkjenner og maling av Grand amatør MH gjennomført avdukingen av kultur refleksjoner vekket i ham av malerier og skrifter av Wassily Kandinsky, oppfinneren av det abstrakte maleriet, inkludert en nylig utstilling på Pompidou måtte samle et sett med fantastiske bilder.
- Se Invisible (1988) utviklet sin oppfatning av kunst, et uttrykk for den subjektive kroppen som demonstrerte rikdom og forskjellen av subjektivitet. Abstrakt kunst, men også noe maling som avviker fra realismen er sett i synlig lys den emosjonelle tonen i den usynlige liv. historial I livet, var barbari ikke den eneste som kan nå nedgangen samfunnet. Fallet av Berlinmuren og sammenbruddet av totalitære regimer, tenker å finne en kur, slått til den vestlige økonomien, har fornyet refleksjon MH til de virkelige årsakene til svikt i marxismen. Men det var å sette den tilbake med illusjonen om at kapitalismen har, angivelig basert på motsatte prinsipper, men kjører samme katastrofe av samme grunn. Fra kommunisme til kapitalisme ender med fabelen om døden venter på å Samarkand som hadde gått for langt unna.
Selv publisert i 1990, har dette essayet, dessverre, blitt enda mer relevant. løpet av samme år, MH sammen under tittelen materialet fenomenologi av tekster som peker på metoden følger av prinsippene for sin egen fenomenologi. Den første definerer om Husserl spørretime, hvordan materialet fenomenologi skiller seg fra hyletic fenomenologi. De to andre viser svikt i klassisk fenomenologi å produsere gjennom en tilsiktet tilnærming kunnskap om subjektivitet, men også andres erfaringer, alt intersubjektivitet faktisk ligger på et fellesskap patetisk. Aktivitet intensivert foreleser i Frankrike eller i utlandet og spesielt kulminasjonen av lange meditasjoner har gjort 1996 et år hvor kommer tydeligere bryte MH med en fenomenologi av intensjonalitet.
- Han publiserte sin siste roman, The Corpse ubetenksom, filosofisk fortelling, inspirert av en ekte sak, den politiske makten, skitne penger, politi tips. Men det viktigste er for ham et annet sted: Det er meg sannheten åpner en ny periode med fenomenologi sin, komplett konsolidere sin ontologi. MH svar i fullt lys til den store spørsmålet om filosofi allerede spurt på slutten av Essence of Manifestasjon og gir sin fulle dimensjon til immanent opplevelsen av selv-hengivenhet: hvis alt levende kommer til Å være i livet, er det ikke fordi dette livet er Gud? En absolutt liv at Johannesevangeliet vitner, linking Life, Guds Ord (Ordet) og sannhet, uten å bryte med den reneste filosofiske metoden. Et liv som garanterer hver sin verdighet, ansvar, hans likestilling som Son. Fordi bare et felles opphav, den usynlige liv, kan rettferdiggjøre en synlig samfunnet. Cerisy symposiet var viet til MH i september 1996, som samlet hundrevis av deltakere fra alle land i en svært varm atmosfære., den Diskusjonene var i stand til å dekke hele feltet av filosofien han hadde utforsket.
Ønsker å revurdere problemet med livet til sine grenser, fullførte han sitt eget speilbilde i inkarnasjonen, tar en filosofi om kjødet (2000) det til et annet nivå spørsmålet om kroppen han hadde reist i sitt første forsøk. En foreløpig utvikling kraftig omarbeide årsakene til og detaljer om reversering av den historiske fenomenologi, slik at påstand som står foran det usynlige synlig og at "Gud er mye mer sikker enn verden. Vi også. " Dette er kjødet, utvidet begrepet subjektive kroppen, som er åpen til virkeligheten utvinning. Det var hun som grunnla frihet, evne til å gjennomføre sin egen makt er at den bærer med seg Archi forståelighet livet. Utviklingen inneholder en lang analyse av angst bygning på det erotiske forholdet og svikt av begjær, levevis som ikke gjenkjenner seg selv i eksternalisering sin. Fordi livet er bra når det ikke er, og hvorfor forblir i immanens sin.
- Slike som Eurydice Orpheus utseende, oppløser den når den er sett. Livet er som usynlige Gud. "The inkarnasjonen gjør manifest mennesket dets usynlige generasjon" Vår lekam er ikke en ugjennomsiktig legeme i sin patos Parousia av den absolutte. Essayet avsluttes med denne setningen: «Salige er de som lider, som ikke har noe annet kanskje deres kjød. Den Archi gnosis gnosis er enkel. " allerede spurt på slutten av Essence of Manifestasjon og gir sin fulle dimensjon til immanent opplevelsen av selv-hengivenhet: hvis alt levende kommer til å være i livet, er det ikke fordi dette livet er Gud? En absolutt liv at Johannesevangeliet vitner, linking Life, Guds Ord (Ordet) og sannhet, uten å bryte med den reneste filosofiske metoden.
Et liv som garanterer hver sin verdighet, ansvar, hans likestilling som Son. Fordi bare et felles opphav, den usynlige liv, kan rettferdiggjøre en synlig samfunnet. Cerisy symposiet var viet til MH i september 1996, som samlet hundrevis av deltakere fra alle land i en svært varm atmosfære., den Diskusjonene var i stand til å dekke hele feltet av filosofien han hadde utforsket. Ønsker å revurdere problemet med livet til sine grenser, fullførte han sitt eget speilbilde i inkarnasjonen, tar en filosofi om kjødet (2000) det til et annet nivå spørsmålet om kroppen han hadde reist i sitt første forsøk. En foreløpig utvikling kraftig omarbeide årsakene til og detaljer om reversering av den historiske fenomenologi, slik at påstand som står foran det usynlige synlig og at "Gud er mye mer sikker enn verden. Vi også. " Dette er kjødet, utvidet begrepet subjektive kroppen, som er åpen til virkeligheten utvinning.
- Det var hun som grunnla frihet, evne til å gjennomføre sin egen makt er at den bærer med seg Archi forståelighet livet. Utviklingen inneholder en lang analyse av angst bygning på det erotiske forholdet og svikt av begjær, levevis som ikke gjenkjenner seg selv i eksternalisering sin. Fordi livet er bra når det ikke er, og hvorfor forblir i immanens sin. Slike som Eurydice Orpheus utseende, oppløser den når den er sett. Livet er som usynlige Gud. "The inkarnasjonen gjør manifest mennesket dets usynlige generasjon" Vår lekam er ikke en ugjennomsiktig legeme i sin patos Parousia av den absolutte. Essayet avsluttes med denne setningen: «Salige er de som lider, som ikke har noe annet kanskje deres kjød. Den Archi gnosis gnosis er enkel. " allerede spurt på slutten av Essence of Manifestasjon og gir sin fulle dimensjon til immanent opplevelsen av selv-hengivenhet: hvis alt levende kommer til å være i livet, er det ikke fordi dette livet er Gud? En absolutt liv at Johannesevangeliet vitner, linking Life, Guds Ord (Ordet) og sannhet, uten å bryte med den reneste filosofiske metoden.
Et liv som garanterer hver sin verdighet, ansvar, hans likestilling som Son. Fordi bare et felles opphav, den usynlige liv, kan rettferdiggjøre en synlig samfunnet. Cerisy symposiet var viet til MH i september 1996, som samlet hundrevis av deltakere fra alle land i en svært varm atmosfære., den Diskusjonene var i stand til å dekke hele feltet av filosofien han hadde utforsket. Ønsker å revurdere problemet med livet til sine grenser, fullførte han sitt eget speilbilde i inkarnasjonen, tar en filosofi om kjødet (2000) det til et annet nivå spørsmålet om kroppen han hadde reist i sitt første forsøk. En foreløpig utvikling kraftig omarbeide årsakene til og detaljer om reversering av den historiske fenomenologi, slik at påstand som står foran det usynlige synlig og at "Gud er mye mer sikker enn verden. Vi også. "
- Dette er kjødet, utvidet begrepet subjektive kroppen, som er åpen til virkeligheten utvinning. Det var hun som grunnla frihet, evne til å gjennomføre sin egen makt er at den bærer med seg Archi forståelighet livet. Utviklingen inneholder en lang analyse av angst bygning på det erotiske forholdet og svikt av begjær, levevis som ikke gjenkjenner seg selv i eksternalisering sin. Fordi livet er bra når det ikke er, og hvorfor forblir i immanens sin. Slike som Eurydice Orpheus utseende, oppløser den når den er sett. Livet er som usynlige Gud. "The inkarnasjonen gjør manifest mennesket dets usynlige generasjon" Vår lekam er ikke en ugjennomsiktig legeme i sin patos Parousia av den absolutte. Essayet avsluttes med denne setningen: «Salige er de som lider, som ikke har noe annet kanskje deres kjød. Den Archi gnosis gnosis er enkel. "