Michael Moebius
Biografi
MICHAEL MOEBIUS (f. 1968) er best kjent for sine fotorealistiske portretter av ikoner som Marilyn Monroe, Audrey Hepburn og David Bowie som blåser tyggegummibobler.
Moebius vokste opp i byen Pirna, like i utkanten av Dresden, i det som en gang var DDR. Dresden var i gammel tid den tyske kunsthovedstaden, etter en serie allierte bombetokter i 1945 ble byen totalødelagt og ble gjenoppbygget hovedsakelig som en grå betongørken. I oppveksten la Moebius sjeldent merke til billedspråket som omga ham fordi det aldri var særlig spennende eller engasjerende. I ettertid har det tredd skarpere frem for ham som grått og nøytralt, slik alt var under kommuniststyret i Øst-Tyskland. Unntaket var Nasjonalgalleriet i Dresden, som hadde en flott samling klassiske utenlandske malere.
Mesteparten av det spennende og fine den vestlige verden fristet med var strengt forbudt, og Moebius holdt kjært de få forbudte gjenstandene han hadde klart å skaffe seg, som magasiner, leketøy og Cola-bokser. Han absorberte fargene, formene, luktene av vesten.
Moebius begynte å tegne veldig tidlig. Noe av det første han husker, er at han kopierte østtyske og vesttyske pengesedler, og prøvde å få dem så realistiske som mulig. Han malte også byscener og Disney-figurer. Siden de ikke hadde tegneserier, måtte han lage sine egne.
Han hadde egentlig tenkt å studere til ingeniør, men i stedet ble det Kunstakademiet i Dresden, en institusjon med 250 års historie og tungt renommé. Ved siden av de akademiske studiene fikk han øynene opp for en kunstner som for de fleste er ren kitsch — den amerikanske pin up-kunstneren Alberto Vargas. Vargas illustrerte artikler i Esquire og senere Playboy med en blanding av akvarell og airbrush-teknikk. Det er lett å få øye på Vargas i Michael Moebius’ Marilyn-bilder, for eksempel.
Da Moebius lagde sitt første tyggegummi-maleri, som var av Marilyn, hadde han ikke noen form for symbolsk betydning i tankene. Det han var ute etter å fange, var essensen av Marilyn. Han ville bruke henne til å skape et eget uttrykk som ikke bare var unikt, men som i tillegg ga betrakteren noe helt uventet. Dette målet om å fremstille ikoner i et nytt og uventet lys har han holdt fast ved gjennom hele tyggegummiserien.
Moebius’ arbeider er veldig tidkrevende og begynner med utallige skisser, utkast og konsepter. Så, når han begynner å bli fortrolig med ideen, går han i gang med å tegne og male motivet. I Bowie-bildet er det for eksempel referanser til omtrent 15 forskjellige fotografier, og han gjorde to egne fotoopptak for noen av elementene. Det er viktig for ham at sluttresultatet har et så selvstendig uttrykk at han ikke kommer i konflikt med legitime copyright-interesser.
Moebius’ inspirasjonskilder strekker seg fra renessansens og barokkens mestere, da særlig Titian og Caravaggio, til popkunstens mester Andy Warhol. Arbeidene hans har prydet forsiden av Playboy, GQ, Vouge og Robb Report, og blant de som har kjøpt bildene hans finner vi blant andre Rihanna, Gene Simmons, Paris Hilton og Hugh Hefner.