Marius Amdam
Biografi
MARIUS AMDAM, er født i 1969 og regnes som en av våre mest toneangivende kunstnere som jobber i et språk som av mange er sammenlignet med Bjarne Melgaard. Trondheimskunstneren jobber med det figurative med referanser til alt fra japanske tegneserier, film, science fiction og fantasy.
- Bildene jeg skaper er store, ekspresjonistiske og fargesterke. Det betyr også at jeg er tett innpå dem. Når de fungerer så nære, er det vidunderlig å slippe dem ut i verden. Det blir en bonus å se dem et annet sted, helst hjemme hos folk med begavet sofa. Uten motstand er bildene ikke interessante. Sånn er jo verden. Det makabre og det vakre går hånd i hånd. Ja, det er noe som skurrer, men jeg liker det, det er tyggemotstanden, at du må tenke Unnskyld, hva i helvete skjer egentlig her?.
Amdam ble uteksaminert fra Kunsthøyskolen i Bergen i 2001 og har etter endt utdanning vært kunstner på heltid. CVen er lang og innholdsrik. Han har holdt flere separatutstillinger, kollektivutstillinger, blitt innkjøpt av Trondheim kunstmuseum, St. Olavs hospital, Sør-Trøndelag fylkeskommune og norsk kulturråd. I 2009 deltok han med to malerier på Høstutstillingen. Neste planlagte utstilling blir i Sandefjord kunstforening i 2011.
- Amdam ble uteksaminert fra Kunsthøyskolen i Bergen i 2001 og har etter endt utdanning vært kunstner på heltid. CVen er lang og innholdsrik. Han har holdt flere separatutstillinger, kollektivutstillinger, blitt innkjøpt av Trondheim kunstmuseum, St. Olavs hospital, Sør-Trøndelag fylkeskommune og norsk kulturråd. I 2009 deltok han med to malerier på Høstutstillingen. Neste planlagte utstilling blir i Sandefjord kunstforening i 2011.
- Siden jeg har liten plass her og altfor mye i hodet, må jeg strukturere tingene. Derfor tegner jeg på Hitra, trykker i Kristiansand og maler her. Slik greier jeg å holde de litt fra hverandre, sånn at det ikke blir bare søl.
Amdam kan sin kunsthistorie og enten han maler, tegner eller trykker, refererer han ofte til andre uttrykk, være seg billedkunst, film eller litteratur. Han har ikke alltid drevet med kun billedkunst. Som kunststudent i Bergen ble han medlem i gutengut, et kunstnerkollektiv beskrevet som eksperimenterende og lekende, et kunstprosjekt som varte i fem-seks år.
- På studiet traff jeg tre andre kunststudenter. Jeg kom inn på akademiet med maleri, men sluttet på en måte å male allerede første dagen. Vi tok opp i oss alt. Vi gjorde performance, videokunst, vi jobbet mye med gruppa som subjekt. Når vi var i Bergen så ble det, uansett hvilken av oss fire som var til stede på et arrangement, oppfattet som om hele gruppa gutengut var tilstede, på godt og vondt. Vi fjernet på en måte individet. Subjektet gutengut var ganske mye poenget vårt. Og det kunne vi bruke til å fortelle hva som helst med en hvilken som helst teknikk, forteller han.
CV
Utdanning | ||
---|---|---|
1997 | 2001 | Kunsthøgskolen i Bergen,Avd. Kunstakademiet |