Marilyn Amatruda


Biografi
Maleren og grafikeren MARILYN AMATRUDA (f. 1947) er utdannet ved Dundee College of Art i Skottland i perioden 1967-73, og ved Statens Kunstakademi i Oslo i tidsrommet 1973-78. Siden debuten på Galleri 12B i Fredrikstad i 1982 har hun hatt en lang rekke separatutstillinger i bl.a. Galleri Wang i Oslo, Galleri Gann i Sandnes, Porsgrunn Kunstforening, Landsforeningen Norske Malere og Galleri Bellmann, begge i Oslo. Fra den omfattende listen av kollektive utstillinger kan vi nevne sommerutstillingen på Royal Academy i London, Pernod Exhibition i Edinburgh, Høstutstillingen en rekke ganger, Østlandsutstillingen og «Norske Bilder» i regi av Galleri Brandstrup. Hun har også deltatt på temautstillingen «Tradisjon og Figurasjon» på Haugar, Vestfold Kunstmuseum. Amatruda har hatt flere utsmykningsoppdrag, bl.a. for Norsk Hydro og Norges Bank, og for et stort antall cruiseskip. Hun er innkjøpt av Oslo kommunes kunstsamlinger, Statens utsmykningsfond, Utenriksdepartementet og en rekke andre offentlige og private samlinger.
Marilyn Amatruda har alltid et ønske om å overraske seg selv. Hun karakteriserer arbeidet som billedkunstner som en slags oppdagelsesreise, der nysgjerrigheten og ønsket om å være i bevegelse er sterke drivkrefter. Slik inviterer hun betrakteren med på stadig nye oppdagelser i sin rike billedverden.
Amatruda har høstet stor anerkjennelse for sine koloristiske ferdigheter, og hun understreker at fargene i seg selv gir viktig inspirasjon. Koloritten er blitt sterkere de senere årene, og hun er hele tiden opptatt av å eksperimentere med nye fargesammensetninger. Som grafiker bruker hun mange trykkfarger, og det krever nøye planlegging under arbeidet på litosteinen. Det at fargene trykkes oppå hverandre gir ofte uventede valører, og kanskje nettopp derfor blir fargebruken en av de største og mest spennende utfordringene som grafiker.
Som sjanger er det stillebenet som først og fremst har opptatt Amatruda. Tidligere var den konkrete oppstillingen av objekter helt avgjørende, men etter hvert har hun beveget seg friere i forhold til den.
Senere har hun også lagt inn andre elementer, eller brutt opp de oppstilte gjenstandene slik at de opptrer som brokker eller fragmenter i billedflaten. Gjenstandene hun velger ut, er alltid en stor inspirasjonskilde. Vakre, fargerike stoffer og mønstre, vaser og små skulpturer fra hele verden og fra mange ulike epoker fyller bildene hennes, og fostrer nye ideer. Gjenstandene er i enkelte tilfeller plukket opp på utenlandsreiser, og sammenstillingen av ting som egentlig ikke «hører sammen», bidrar sterkt til å skape spenning i bildene. Her finner vi etruskiske og egyptiske elementer side om side med mer moderne gjenstander. Det gjør at bildene setter i gang tanker omkring fortid og nåtid, og om ulike kulturer i samspill med hverandre. Det er en tematikk som passer svært godt for en kunstner som uttrykksmessig beveger seg i spenningsfeltet mellom tradisjon og modernitet.
CV
Utdanning | ||
---|---|---|
1973 | 1978 | Statens Kunstakademi, Oslo |
1972 | 1973 | Dundee College of Education, Art Department |
1971 | 1972 | Post Diploma |
1967 | 1971 | Duncan of Jordanstone College of Art, Dundee, Skottland: Diploma |
Separatutstilling (utvalg) | ||
2017 | Galleri Amare, Stavanger | |
2014 | Galleri Dobag, Kristiansund | |
2012 | Råde kunstforening | |
2011 | Trysil kunstforening | |
2010 | Elverum kunstforening | |
2010 | Kilen galleri, Hvasser | |
2010 | Galleri Filtvet fyr | |
2009 | Kunstverket, Bærums verk | |
2009 | Åsgardstrand kunstgalleri | |
2008, -11 | Galleri Kampen, Oslo | |
2008 | Galleri Soon, Son | |
2005 | Galleri Henrik Gerner, Moss | |
2003 | Lørenskog Kunstforening | |
2002 | Galleri Falkum, Skien | |
2001 | Galleri Bellmann, Oslo | |
1999, 2012 | Soli Brug, Greåker | |
1996, 2006 | Galleri Skallum, Bærum | |
1995 | Galleri St. Olav, Tønsberg | |
1994 | Galleri Holmenbukta, Asker | |
1993 | Landsforeningen Norske Malere , Oslo | |
1993 | Galleri 12B, Fredrikstad | |
1992 | Porsgrunn Kunstforening | |
1991 | Galleri Gann i Sandnes | |
1989 | Galleri 87, Sandnes | |
1988 | Galleri Petterson, Tønsberg | |
1988 | Galleri Omega, Kristiansund | |
1987 | Galleri Wang, Oslo | |
1986 | Ibsenhuset, Skien Kunstforening | |
1984 | Galleri Moderne Kunst, Oslo | |
1982 | Galleri 12B, Fredrikstad | |
Gruppeutstilling (utvalg) | ||
Summer Exhibition, London Royal Academy of Art | ||
Pernod Exhibition, Edinburgh | ||
Statens Høstutstilling - siden 1974 | ||
Østlandsutstillingen | ||
UKS Vårutstillinger | ||
Juniutstillingen, Kunstnerforbundet | ||
Status 90, Oslo kunstforening | ||
Nordisk Qvinnlia Art, Lycksele, Sverige | ||
Norske Bilder, Galleri Brandstrup | ||
«Tradisjon og Figurasjon», Haugar Vestfold Kunstmuseum, Tønsberg | ||
Raulandsutstillingen | ||
Modum kunstforening | ||
Roller | ||
Jury- og styremedlem i Landsforeningen Norske Malere / LNM og i Oslo Bildende Kunstnere / OBK. | ||
Jurymedlem i Østlandsutstillingen og Telemarksutstillingen. | ||
I utsmykning | ||
Hotell Ibsen, Skien. Sara hotell, Oslo. Borregård, Oslo. Hotell Royal Christianina, Oslo. Norsk Hydro, Oslo. Saga Petroleum, Oslo. Bladcentralen, Oslo. Kosmos, Sandefjord. Kredittkassen, Kristiansund. Den norske Bank, Ålesund og Oslo. Esso, Stavanger. Eksportfinans, Oslo. Statsbygg, Oslo. Norges Bank, Oslo. Solstrand Fjordhotell, Bergen. Hotell Europa, Gøteborg. Falken, Oslo. Buskerud fylkessykehus, Drammen. Ullevål sykehus, Oslo. Telemark sentralsykehus, Skien. Ladegården sykehjem, Bergen. Hjertesenteret, Oslo. | ||
Cruiseskip: Renaissance I, Song of Flower, Nordic Empress, Monarch of the Seas, Majesty of the Seas, Royal Viking Queen, The Crown Jewels, Dreamward, Silja Line, Royal Odyssy, Legend of the Seas, The World m.fler. | ||
Offentlige utsmyknungsoppdrag: Glemmen Sykehjem, Fredrikstad. Statens kartverk, Hønefoss. Mule aldershjem, Porsgrunn. | ||
Innkjøp | ||
Offentlige innkjøp: Oslo kommunes kunstsamlinger, Statens komite for utsmykning, UD, Buskerud Fylkeskommune, Sør-Trøndelag Fylkeskommune, Sandefjord kommune, Asker kommune, Fredrikstad kommune, Porsgrunn kommune samt flere regionale kunstforeninger | ||
Stipender | ||
1991, -93, -98 | NBKs vederlagsfond | |
Post Diploma stipend | ||
Statens reisestipend | ||
Statens materialstipend | ||
Hans Andreas Benneches legat | ||
Ingrid Lindbæck Langaard`s reisestipend | ||
Chr. Lorck Schives legat | ||
Oslo bys kulturstipend | ||
Statens GMI |