Knut Rose
Biografi
Knut Rose var en av våre mest kjente samtidskunstnere. Han er en lysmaler av rang, slik forbildene hans fra Hieronimus Bosch via Francisco Goya og Bjarne Ness også er. Han ble født midt i den trønderske høysommeren, og fikk sin første utdanning hos den sensible og naturnære koloristen Roar Wold på Kunstskolen i Trondheim i 1957-59. Deretter måtte Rose bryne seg mot billedbyggeren og Picasso-beundreren Åge Storstein på Statens kunstakademi i 1959-61, som visste at rommet i «Guernica» ikke bare handlet om form. Enda nærere kom kunststudenten til å stå sin andre professor, Reidar Aulie, en av de få som ga krigens gru et ansikt i maleri her til lands.
- Det er ikke utvendige mennesker, det er sinnbilder av mennesker jeg maler, innvendige mennesker og landskap.
Knut Rose (1979)
Roses første biograf, kunsthistorikeren Trygve Nergaard, viser at naziokkupasjonen satte traumer i Roses unge sinn. Symptomatisk var Roses utsagn til Dagbladets kulturjournalist Bernhard Rostad, som kom i nær dialog med kunstneren: «Jeg vil stå på barrikadene med synål.» Sammen med Håkon Bleken jobbet han i 1960-årene for å gjøre den hittil strenge norske stilen mer poetisk og figurativ. Rose startet selv som nonfigurativ maler, men utviklet på 70-tallet et eget eksistensielt og poetisk billedspråk, med truende, kraftfylte figurer som beveger seg rundt i åpne rom. Bildene hans var sterkt samfunns- og samtidsengasjerte. Ofte benyttet han organisk levende former og tekniske installasjoner i bildene. Etter hvert utviklet Rose en virtuos beherskelse av et rikt koloristisk register.
Roses billedverden vokser fram som en verden av paradokser og mystifikasjoner. Det er drømmebilder, oftest nærmest marerittbilder, hvor de anonyme menneskefigurene er både brutal herre og avmektig offer. Denne dobbeltheten plasserte kunstneren innenfor surrealismens breie strøm, som finner leier for sin lidenskap utenfor manifestenes mer dogmatiske draft. Kunstskribenten Hans-Jakob Brun, Norges Kunsthistorie
Rose har sin utpregete karakteristiske uttrykksmåte både maleteknisk, følelsesmessig og i motivområde. Hans spesielle amorfe dels utflytende menneskeliknende skikkelser i sammenstillinger med dyr og andre formelementer i billedflaten gir flertolkelige assosiasjoner. I mange av bildene er det to - tre menneskeskikkelser i varierende størrelse som skaper spenning. Roses bilder blir som en flytende drømmeverden hvor en umiddelbart blir medskapende. Ofte bruker han mørke farger som bakgrunn for sine lysere skikkelser som står i kontrast til disse. Andre ganger benyttes sterke mer lysende farger.
Som professor ved Kunstakademiet fra 1973 og som rektor i perioden 1977-1981 satte Rose spor hos norske kunstnere. Han har stilt ut en rekke ganger i løpet av årtier og er representert i museer og institusjoner både i Norge og utlandet, bl.a. i Nasjonalgalleriet, i Museum of Fine Arts i Budapest og Galleria degli Uffizi i Firenze.
CV
Utdanning | ||
---|---|---|
1959 | 1961 | Statens Kunstakademi |
1957 | 1959 | Kunstskolen i Trondhjem |
Separatutstilling (utvalg) | ||
2000 | Galleri Haaken, Oslo | |
1998 | Galleri Haaken, Oslo | |
1995 | Astrup Fearnley Museet for Moderne Kunst, Oslo | |
1991 | Galleri Haaken, Oslo | |
1987 | Galleri Haaken, Oslo | |
1984 | Galleri Haaken, Oslo | |
1978 | Hässelby Slott, de nordiske hovedsteders kultursenter i Stockholm. | |
1975 | Galleri Haaken, Oslo | |
1972 | Galleri Haaken, Oslo | |
1969 | Galleri Permanenten, Oslo | |
1967 | Oslo kunstforening | |
Gruppeutstilling (utvalg) | ||
1997 | Trondhjems Kunstforening | |
1993 | "Polaris", turné i Tsjekkia og Slovakia. | |
1992 | "Slagskygger" Trondhjems Kunstforening. | |
1990 | "Polaris", Charlottenborg, Danmark. | |
1981 | Helsinki , Kiel og Darmstadt. | |
1980 | Venezia-biennalen. | |
1979 | Festspillutstiller i Bergen | |
1976 | International de la Peinture, Cagnes-sur-Mer | |
1976 | Kunstnernes Hus, Oslo med Per Kleiva, Tore Gunnar Olsen og Frans Widerberg-Temaustilling "Les espacesinsolités" i Strasbourg. | |
1975 | Østersjøbiennalen i Rostock. | |
1974 | Høstutstillingen. | |
1970 | Representasjonsutstillinger i Frankrike, Danmark, England og Sverige. | |
1969 | Ungdomsbiennalen i Paris. | |
1968 | "Scandinavian Art", vandreutstilling i Australia. | |
1967 | Høstutstillingen | |
1963 | UKS | |
Innkjøp | ||
Nasjonalgalleriet i Oslo | ||
Astrup Fearnley Museet i Oslo | ||
Bergen Billedgalleri | ||
Nasjonalbiblioteket i Paris, | ||
Kunst på Arbeidsplassen, Oslo | ||
Museet for Samtidskunst i Oslo | ||
Museum of Fine Arts Budapest | ||
Norsk Kulturråd, Oslo | ||
Oslo Kommunes Kunstsamlinger | ||
Rogaland Kunstmuseum, Stavanger | ||
Rolf E. Stenersens Samling, Bergen | ||
Trøndelag Kunstgalleri, Trondhjem | ||
Galleri degli Ufizzi, Firenze | ||
Universitetsbiblioteket i Oslo. |