Kjell Pahr-Iversen
Biografi
- - Jeg gikk en annen vei enn de fleste kunstnerne her hjemme, som søkte politisk fundamentert kunst og etter hvert pop-art. Den figurative tradisjonen stod også svært sterkt i Norge, og det tok lang tid før man godtok det abstrakte uttrykket. København hadde nær kontakt med Paris og land som Belgia og Nederland. Her hjemme var blikket rettet mer mot Sverige. Dette var også rett etter krigen, og de store, gamle kunstnasjonene lå knekket; Frankrike, Italia og Tyskland. Nå kunne andre komme frem og vise hva de kunne på kunstfronten, som Danmark, Nederland og Belgia. I dette klimaet oppstod den abstrakte kunsten, og ikke minst COBRA-gruppen som jeg søkte mot. Et annet viktig poeng er at disse landene har en spesiell ting felles, det horisontale rommet. En anemone blir en gigant mot dette flate landskapet og det eneste elementet som bryter monotonien. Et slikt horisontalt rom finner vi også på Jæren, like i nærheten av hvor jeg vokste opp. Denne bakgrunnen ga kunstnerne et helt annet uttrykk som jeg kjente meg igjen i.
Kjell Pahr-Iversen er en norsk billedkunstner utdannet ved Bergen Kunsthåndverkskole og kunstakademiene i København og Amsterdam. Han har blant annet hatt separatutstillinger i Stavanger Kunstforening med jevne mellomrom siden 1966, samt i Oslo, Bergen og andre byer siden 1967. Han har stilt ut flere ganger i Galerie Camille Renault i Paris og ved American-Scandinavian Foundation Gallery i New York. Han er innkjøpt av tunge institusjoner som Nasjonalgalleriet, Riksgalleriet, Bergen Billedgalleri, Rogaland Kunstmuseum, Norsk Kulturråd, Oslo kommunes kunstsamlinger, Eskildstuna Stads Galleri og Aarhus Bys samlinger.
- - Jeg ser på hvert maleri som en vekst som løper opp, ned, inn og ut. Jeg tenker også at alle farger gjør motstand mot hverandre. Slik ligner et maleri mye mer på naturen enn på en avbildning av den. Man kan også tilegne maleriet Darwins teori; enkelte farger dør ut, og like før de er på vei ut, er det dem man legger best merke til. De har sitt glansnummer før de slukner.
Kjell jobber alltid i serier og jobber på 2-3 bilder frem til et bestemt punkt før han går videre til neste gruppe malerier og jobber disse frem til samme fase i prosessen.
- - I et punkt i prosessen er det kaos. Jeg jobber nærmest som en som klassifiserer planter. Det er et fysisk og mentalt prosjekt, og jeg holder på hele dagen. Et bilde er jo en sum av alt man har i seg, som betrakter og maler. Det er kompensasjonens lov. Selv en drittsekk har behov for gode egenskaper. I et bilde ligger alle mine fiaskoer og feiltagelser; et innfløkt forhold mellom plusser og minuser.
Separatutstilling i Espace Carole Brimaud i Paris i 1996
Fra hans separatutstilling i Espace Carole Brimaud i Paris i 1996, rapporterte Fredrik Koch i Stavanger Aftenblad 17. juli 1996:
- - Det parisiske publikum og de vel orienterte franske kritikere har tatt imot ham med entusiasme. Tidsskriftet Musé Art skriver om vitale impulser og bilder av sjelden intensitet og La Gazette om verk av generøs kraft. Frans Huser i Nouvel Observateur utroper ham endog som arving etter van Gogh.
I utstillingskatalogen skriver konservator Lau Albrektsen som Kjell Pahr-Iversens tegninger:
- - Motivvalget er mangeslungent, men man registrerer tidlig en vilje til flyktig å ville beskrive og fange opp et essensielt uttrykk i figurene, enten det gjelder portretter, selvportretter, rollefigurer av skuespillere eller religiøse motiver. Dette utvikler seg etter hvert til en tegneform med tett tegning og skyggelegging i og rundt hodene, mens resten av figurene beskrives i antydende og flyktig strektegning.
CV
Separatutstilling (utvalg) | ||
---|---|---|
1997 | Kunstmuseum i Stavanger | |
Stavanger kunstforening | ||
Bergen kunstforening | ||
Ålesund kunstforening | ||
Trondheim kunstforening | ||
Lillehammer kunstforening | ||
Galleri Dobloug | ||
Galleri F 15 | ||
Brandstrup | ||
Galleri Oftedal | ||
Galleri Sølvberget | ||
Galleri Opdahl | ||
Galerie Camille Renault i Paris | ||
Harm Bouckaert Gallery i New York | ||
A-SF Gallery i New York | ||
Nikolaj i København | ||
Espace Carole Brimaud i Paris | ||
Retrospektiv utstilling i Rogaland | ||
Innkjøp | ||
Nasjonalgalleriet | ||
Riksgalleriet | ||
de faste samlinger i Stavanger, Ålesund, Bergen, Haugesund, Lillehammer, Kristiansand | ||
Oslo kommune | ||
Norsk Kulturråd | ||
Eskildstuna | ||
Århus |