Kjell Erik Killi Olsen
Biografi
KJELL ERIK KILLI OLSEN er kjent for sitt fritt fabulerende billedspråk som har aspekter både fra den primitive billedkunsten og dagens urbane gategrafitti. Hans særegne og fargesterke bilder av figurer med lange armer, spisse pupper og peniser gjør inntrykk. Kunsten har nesten alltid to sider; vakkert og gyselig på en gang.
Killi Olsen har blitt beskrevet som kunstens pop-stjerne. Han bor i et noe som kan minne om et slott i Frankrike, kler seg i glamorøse og fargerike klær, har like kule briller som blomster-Finn og skaper kunst som treffer rett i hjertet. Han tjener millioner på malerier og skulpturer og når han åpner utstillinger i New York eller São Paulo følger gjerne et 50-talls fans med i reisefølget. Så har også Killi Olsen gjennom de siste 20 år vært en av våre mest profilerte og anerkjente samtidskunstnere. Han har mottatt flere priser i Norge og har jevnlig utstillinger over hele Europa og Amerika.
- Jeg har alltid laget bilder som er meg. Farger betyr ikke at det er godhet og glede og omvendt.
Kunstneren slo gjennom som kunstner på 80-tallet i New York. Før han flyttet til metropolen i 1981 hadde han studert under Ludvig Eikaas på Statens kunstakademi i Oslo og ved ett kunstakademi i Polen. I New York bodde han i en nedlagt pub sammen med kunstnervenner i bydelen East Village. Selv mener han at han kom dit på en fantastisk riktig tid. Kunstnerne hadde den mest populære nattklubben som nærmeste nabo, og da kunne de like gjerne være med på festen. Samtidig jobbet de enormt mye.
- Det var en frihet, ingen visste hvem vi var, alt vi gjorde var fabulous... Det ga meg et veldig fundament i livet mitt.
Nå holder Kjell Erik Killi Olsen til mange steder, ett av dem er på Heggholmen i Oslofjorden, ett annet er et 1000 år gammelt steinhus i Provence. Han har mange meritter å se tilbake på som har blitt stående i kunsthistorien. Salamandernatten er kanskje den største. I 1989 flyttet kunstneren til São Paulo i ni måneder for å lage det norske kunstverket til São Paulo-biennalen - en av verdens største kunstbiennaler. Inspirasjonen kom fra ødeleggelsene av regnskogen. I 1989 ble det enorme verket Salamandernatten sett av 600.000 mennesker i Brasil. Enkelte gråt i møte med figurene. Skikkelsene er dekket av sand fra gatene i Brasil og står tett i tett. Et helt hus ble bygget til Killi Olsens 72 skulpturene. De 72 skulpturene er alle over 3 meter høye. Rommet de ble vist i var 6 ganger 14 meter stort, 5 meter høyt og var helt svart, med en enkelt lysstripe. I midten satt en kvinne og diet en salamander. Deretter stod installasjonen på lager i 16 år før den i år ble visst på Henie Onstad Kunstsenter.
- Salamandernatten er et hovedverk i norsk kunst i 80-åra
, mener Per Hovdenakk, tidligere direktør på Henie Onstad.
- Jeg ville gi noe igjen til landet som hadde gitt meg så mye. Jeg tror det blir en stillhet som snakker.
I 1992 etterlot Killi Olsen seg nok et mesterverk: En malerisyklusen på 45 arbeider med utgangspunkt i en illustrasjonsoppgave til Thomas Manns bok Døden i Venedig på oppdrag fra Bokklubben. Året etter stod hans bidrag til Skulpturlandskap Nordland ferdig i Bø kommune: En menneskelig skikkelse plassert nært havet som holder en krystall i hendene. Kunstneren selv har karakterisert skulpturen i et intervju i Stavanger Aftenblad 3. juni 1993 slik:
- Skulpturen er en høy mannsskikkelse som bærer fram et stort krystall; et offer til havet. Den skal stå som et fyrtårn og hylle havet
I boken Grenseløst fra Kagge forlag møter man Killi Olsen. Boken er et spennende møte med nordmenn som har gått sine egne veier- og latt omgivelsene gjenspeile denne veien.
- Å våge er å miste fotfeste, å ikke våge er å miste seg selv
sier Killi Olsen
CV
Utdanning | ||
---|---|---|
1979 | 1981 | Statens Kunstakademi |
1978 | 1879 | Academia Sztuck Pieknyck, Krakow, Polen, |
1973 | 1975 | Kunstskolen i Trondheim, |
Separatutstilling (utvalg) | ||
1998 | Galleri F-15, Moss | |
1997 | Galleri Bouhlou, Bergen, | |
1997 | «Den avkledde tiden», Trondheim Kunstmuseum , | |
1997 | Christiansands Kunstforening, | |
1996 | Rogaland Kunstnersenter, Stavanger, | |
1996 | Henie-Onstad Kunstnersenter, Høvikodden, | |
1996 | Galleri Bodøgaard, Bodø, | |
1996 | Bridgewater/Lustberg, New York, USA, | |
1996 | Mandal Kunstforening, | |
1995 | Galleri Sølvberget, Stavanger, | |
1995 | Festspillutstiller, Bergen Kunstforening, | |
1995 | Stavanger kunstforening, | |
1995 | Stenersenmuseet, Oslo, | |
1993 | Galleri Ismene, Trondheim, | |
1993 | Galleri Sølvberget, Stavanger, | |
1992 | Galleri Wang, Oslo, | |
1992 | Nordnorsk Kunstmuseum, Tromsø, | |
1991 | Bergen Kunstforening, | |
1990 | Festivalutstiller, Molde, | |
1989 | Sala Uno, Roma, | |
1989 | Bergen Kunstforening, | |
1989 | Galleri Sølvberget, Stavanger, | |
1988 | Wang Kunsthandel, Oslo, | |
1988 | Wang Kunsthandel, Oslo, | |
1986 | New Math Gallery, New York, | |
1985 | Galleri Ingeleiv, Bergen, | |
1985 | Bridgewater Galery, New York, | |
1984 | Henie Onstad Kunstsenter, | |
1983 | ABC No Rio, New York, | |
1983 | 1985 | New Math Gallery, New York, |
1983 | Bergen Kunstforening, | |
Gruppeutstilling (utvalg) | ||
1997 | «Peer Gynt», Trondheim Kunstmuseum | |
1996 | Galleri Frederik Damgaard, Essouira, Marokko | |
1995 | «Dekadense», Trondheim Kunstforening | |
1995 | Galleri Wang, Oslo | |
1993 | «Tema AIDS», Henie Onstad Kunstsenter, Høvikodden | |
1993 | «Tema AIDS», Bergen Kunstforening | |
1991 | Galleri Wang, Oslo | |
1991 | «Ludvig Eikaas og hans elever», Oslo Kunstforening | |
1990 | Fürst Sørensens Galleri, Oslo | |
1990 | «Terskel II», Museet for Samtidskunst, Oslo | |
1989 | Norges representant, Sao Paulo Binnalen, Brasil | |
1989 | 369 Gallery, Edinburgh | |
1988 | 1990 | «Norske figurer», Svenska Riksutställninga |
1987 | «Fra New York til Stord», Stord Kunstforening | |
1987 | «Norge i Gøteborg», Gøteborg | |
1986 | «Heads», Mokotoff Gallery, New York | |
1986 | «Homodakorans», Louisiana, København | |
1986 | «Homodakorans», Moderna Museet, Stockholm | |
1986 | «Art and Alchemy», Biennalen i Venezia, Italia | |
1985 | «The Sculpture Show», Hal Bromm Gallery, New York | |
1985 | «Double Vision», B-side Gallery, New York | |
1985 | «End of the Old», New Math Gallery, New York | |
1985 | 40 New York Artists, Charlottenborg Museum, København | |
1985 | The 11th Independent Exhibition Kanokawa 85, Yokohama, Japan | |
1985 | «Dolls and other Effigies», New Math Gallery, New York | |
1985 | «Mellom Berlin og New York», Wang Kunsthandel, Oslo | |
1985 | «Magnetic Force», Korean Cultural Center, New York | |
1985 | «Diversities», Center of Contemporary Art, Seattle, USA | |
1984 | «In Vouge», New Math Gallery, New York | |
1984 | «Neo-New York», Santa Barbara Museum, California | |
1984 | East Village Show, Anna Friebe Galerie, Köln | |
1984 | Ålesund Kunstforening | |
1984 | Wearable Art Show, Baltimore, USA | |
1984 | The Biennal, Indianaplis Museum, Indiana, USA | |
1983 | Galleri Riis, Trondheim | |
1983 | Galleri Kampen, Oslo | |
1983 | Biennale of Bradford, England | |
1983 | «Sesjon 3», Kunstnernes Hus, Oslo | |
1983 | «Resurrection Show», Middel Collegiate Church, New York | |
1983 | «Painters of Scandinavia», The Nippon Gallery, New York | |
I utsmykning | ||
1996 | Bergesen d.y. AS, Oslo | |
1996 | Aschehoug Forlag, Oslo | |
1994 | Statoil, Trondheim | |
1994 | Skulpturlandskap Nordland, Bø i Vesterålen | |
1994 | Bergesen d.y. AS, Oslo | |
1991 | Olavshallen, Trondheim | |
1990 | Stavanger Lufthavn | |
1988 | Stavanger Lufthavn | |
1985 | 1983 | «Peer Gynt», Trondheim Kunstmuseum |
1985 | Hotel Victoria, Bergen | |
1985 | Hotell Neptun, Bergen | |
Innkjøp | ||
Nasjonalgalleriet. Museet for Samtidskunst | ||
Museum of Modern Art, Campinas, Brasil | ||
Göteborg Konstmuseum. | ||
Riksgalleriet | ||
Trøndelag Kunstgalleri | ||
Tromsø Museum | ||
Rogaland Kunstmuseum, Stavanger | ||
Tromsø Museum | ||
Norsk Kulturråd. Bergen Billedgalleri | ||
Lillehammer Bys Malerisamling |