Jørn Nilsen


Biografi
- Jeg tenker mange ganger at jeg skulle blitt arkitekt eller snekker. I bildene mine bruker jeg aldri pensel, men kniv, skalpell, krumpasser, tape, tommestokk og stillbar vinkel, nettopp snekkerens redskaper. En journalist skrev det i grunnen treffende en gang med overskriften: "Jørn Nilsen - Jeg bare maler." Jeg bruker å sitere Picasso, "når kunsthistorikerne kommer sammen, diskuterer de kunst, men når malerne diskuterer, snakker de om gode fargehandlere." Klarere kan det ikke sies.
I 1970 startet Jørn Nilsen 25 år gammel på Statens Kunstakademie. Planen var å la kunsten være en bigeskjeft ved siden av fast jobb ved NRK som dekor- og scenemaler. Til slutt kom det til et punkt hvor han måtte velge. Allerede det første året hadde Jørn separatutstilling, og i løpet av studieårene var han innkjøpt av flere offentlige samlinger.
Jørn gikk først i lære på Akademiet under Reidar Aulie og senere under Ludvig Eikaas, og tilhører samme kull som en rekke kunstnere som også har fått seg et navn, som blant annet Jan Harr, Peter Esdaile, Kjell Nupen, Leonard Richard, Liv Ørnvall, Bjørg Holene, Bjørn Carlsen, Svein Bolling og Magne Austad.
- Mange spør når et bilde er ferdig, men det er også interessant å spørre seg når et bilde begynner. Mitt neste maleri og bilde starter nettopp i det forrige. Sånn sett kan du sette alle bildene mine ved siden av hverandre, og de vil danne en stor verden. Jeg bruker å si at jeg maler ett stort bilde, ikke mange små. Jeg har bilder i hodet hele tiden, og sent på kvelden skapes de fleste. Men den største inspirasjonen er for meg å stirre på et hvitt lerret. Det blir som et nullpunkt. Man stirrer bokstavelig talt inn i mulighetene. Etter hvert har skissene mine blitt svært enkle; en skisse kan være ordene rødt og hvitt klinger mot oker. Eller som denne vinduskarmen, sinober mot cadiumgrønn. Det kan være starten på en helt ny utstilling.
- Jeg maler alltid bildene to ganger, deretter kommer opptil ti lag for å "treffe". Jeg liker å få til en tørrhet. Hvis bildene mine var blanke av olje, ville de lett blitt "kitchy". Jeg justerer hele tiden fargen og lyset. I middelalderen oppstod en egen forklaring av lyset som jeg liker. Barokken hadde denne spotlighteffekten, mens jeg foretrekker at lyset hviler på flatene. Paletten min er nok også veldig jordfarget.
Etter noen år som aktiv kunstner kom Jørn i 1980 over en tom bygning på Grünerløkka som tidligere hadde inneholdt et bakeri. Det regnes som løkkas eldste bygning, og bakeri var fra 1880. Sammen med 11 andre kunstnerkollegaer bygget Jørn mange store atelierer, der han fremdeles disponerer 90 kvadratmeter på toppen opp en smal vindeltrapp.
CV
Utdanning | ||
---|---|---|
1977 | 1979 | Statens Kunstakademi grafikk |
1970 | 1974 | Statens Kunstakademi maleri |
Separatutstilling (utvalg) | ||
1998 | Hå gamle prestegard Jæren | |
1998 | Galleri F15 Moss | |
1995 | Tyholmen Galleri Arendal | |
1993 | Sola kulturhus | |
1993 | Åkrehamn gamle rådhus | |
1993 | Ål kulturhus | |
1992 | Galleri Kampen Oslo | |
1990 | Wangs Kunsthandel Oslo | |
1988 | Galleri Brandstrup Moss | |
1987 | Galleri Koloritten Stavanger | |
1987 | Kunstnerforbundet Oslo | |
1986 | Festspillende Nord-Norge Harstad | |
1985 | Wangs Kunsthandel Oslo | |
1984 | Galleri Tanum | |
1982 | Galleri Tanum | |
1981 | Haugesund Kunstforening | |
1974 | Kunstnerforbundet Oslo | |
1971 | Galleri UKS Oslo | |
Gruppeutstilling (utvalg) | ||
1993 | Norske Bilder Oslo | |
1992 | Norske Bilder Oslo | |
1991 | Norske Bilder Oslo | |
1987 | Between Generations London | |
1986 | Norske Bilder Oslo | |
1985 | Høstutstillingen | |
1984 | Skogbrukmuseet Elverum | |
1984 | Høstutstillingen | |
1983 | Høstutstillingen | |
1982 | Kunstnernes Hus Oslo | |
1982 | Høstutstillingen | |
1981 | 1982 | Nordiske Tecknare vandreutstilling Norden |
1981 | Høstutstillingen | |
1980 | Høstutstillingen | |
1979 | Høstutstillingen | |
1979 | Vestlandsutstillingen | |
1978 | Høstutstillingen | |
1978 | Vestlandsutstillingen | |
1976 | UKS Vårutstilling | |
1975 | Høstutstillingen | |
1974 | Høstutstillingen | |
1974 | UKS Vårutstilling | |
1973 | Høstutstillingen | |
1972 | Høstutstillingen | |
1972 | Sørlandsutstillingen | |
1971 | Høstutstillingen | |
1970 | UKS Vårutstilling | |
Deviris -vandreutstilling Galleri F15 Nordens Hus Moss/Reykjavik | ||
I utsmykning | ||
1993 | Skeisvang videregående skole Haugesund | |
1988 | Rygge og Våler sparebank Moss | |
1987 | Haakonsvern Bergen | |
1986 | Oseberg plattformen | |
Innkjøp | ||
Norsk kulturråd | ||
Nasjonalgalleriet | ||
Riksgalleriet | ||
Rælingen kommune | ||
Museet for samtidskunst | ||
Stavanger bibliotek | ||
Sola Kunstforening | ||
Tromsø kommune | ||
Oslo kommune | ||
Vennesla kommune | ||
Stipender | ||
1995 | Vederlagsfondets stipend | |
1995 | Statens garantiinntekt for kunstnere | |
1993 | Vederlagsfondets stipend | |
1991 | Vederlagsfondets stipend | |
1990 | Vederlagsfondets stipend | |
1989 | Vederlagsfondets stipend | |
1981 | Statens materialstipend | |
1975 | Statens 3-årige arbeidsstipend | |
1974 | Statens reise- eller studiestipend | |
1973 | Hans Ødegårds legat | |
1973 | Chr. Lorck Schive og hustrus legat |