Jan Harr
Biografi
- - Jeg verken kan eller vil lyve i mine bilder, og må være trofast mot min natur. Engene vil alltid være motiver jeg kommer tilbake til, og mine valmuer er en evig lengsel i meg mot det eksotiske. Jeg bruker blomster i mine bilder, fordi blomstene er vakre, og fordi jeg som estetiker gjerne vil formidle skjønnhet. I tillegg til skjønnheten tilstreber jeg ro. Bildene skal være et sted å hvile tanken og øynene. I slik å forstå at man skal flykte inn i harmonien og skjønnheten, men kanskje være der av og til.
Jan Harr er kjent for sine rikt detaljerte blomsterbilder, men også for sine naturskjønne landskaper med motiver fra hans hjemsted. Han regnes ble de unge nyromantikerne som omkring 1970 formulerte en ny lyrisk naturopplevelse.
Han har blant annet skildret fraflyttingstiden i nordnorske samfunn og landskap, men i den senere tid har det blitt flere og flere blomstermalerier. Ofte lager han detaljerte nærstudier av ulike arter som valmuen, rosen, vannliljen etc. Eller Harr lar blomstene virke som en forgrunn som skaper en enorm dybde inn til de lyse fjellene i bakgrunnen. Andre ganger lar han bakgrunnen være en mørk eller nesten diffus skog. Vikitg er atmosfæren han skaper, der luften og lyset forteller mye om været, klimaet, geografien og tidpunktet i døgnet.
Annet
Laget dekor og kostymer for Den Nationale Scene, Teateret Vårt i Molde, Centralteateret i Oslo, Rogaland Teater og Teater Ibsen i Skien.
CV
Utdanning | ||
---|---|---|
1970 | Maler i Harstad | |
1970 | Statens Kunstakademi, malerlinjen under professor Aulie | |
1969 | Arbeidet som grafisk formgiver | |
1968 | Diplomeksamen på SKK | |
1967 | Studieopphold og stipendium på Hadelands Glassverk | |
1964 | 1966 | Statens Håndverks- og kunstindustriskole, keramikklinje, Oslo |
Separatutstilling (utvalg) | ||
1998 | Galleri Skagerak, Tønsberg | |
1997 | Galleri D40, Oslo | |
1996 | Galleri Snikkeriet, Rosendal | |
1996 | Tromsø Kunstforening | |
1996 | Galleri Dronning Tyra Tyrifjorden | |
1996 | Namsos Kunstforening | |
1995 | Solli Bruk | |
1994 | Galleri Galtung, Oslo | |
1992 | Longyearbyen, Svalbard | |
1986 | Galleri 1814, Eidsvoll | |
1985 | Kunstnerforbundet, Oslo | |
1984 | Tromsø Kunstforening | |
1983 | Galleri Siverts, Bergen | |
1979, -81, -83, -86, -88, -99 | Galleri Dobloug, Oslo | |
1977 | Festspillene i Nord-Norge, Harstad | |
1977 | Galleri Dobloug, Oslo | |
1977 | Galleri ERA, Karlstad, Sverige | |
1976 | Galleri Tanum, Oslo | |
1976 | Galleri Buttekvern, Brummundal | |
1974 | Kunstnerforbundet, Oslo | |
1974 | Galleri Dobloug, Oslo | |
1973 | Bergen Kunstforening | |
1972 | Galleri 27, Oslo | |
1970 | Porsgrunn Kunstforening | |
1970 | Galerie Alexander, Berlin | |
1967 | Festspillene i Nord-Norge, Harstad | |
1967 | Debututstilling i Unge Kunstneres Samfunn, Oslo | |
Gruppeutstilling (utvalg) | ||
Fra 1970 | Høstutstillingen | |
1967 | UKS Vårutstilling | |
1966 | Nord Norsk Kunstutstilling | |
Deltatt på kollektivutstillinger i Sverige, Danmark, Tyskland, Frankrike og Kina | ||
I utsmykning | ||
1994 | Hurtigruteskipet Vesterålen | |
1993 | Hurtigruta Richard Witt | |
1986 | Statens Gartnerskole | |
1981 | Retrospektiv Grafikk KMM, Oslo | |
1981 | 1982 | Utsmykking av Lindeberg Alders- og Sykehjem, Oslo |
1977 | Laget dekor og kostymer til forestillingen «Hurra for fru Jensen», Central teateret | |
1973 | Smykket ut Harstad Krematorium | |
Innkjøp | ||
Nasjonalgalleriet | ||
Riksgalleriet | ||
Norsk Kulturråd | ||
Porsgrunn Faste Galleri | ||
Bergen Billedgalleri | ||
Statens Konstråd og Karlstad kommune - Sverige | ||
Samt en rekke bedrifter og kunstforeninger |