Herb Ritts
![](/i/brand_img/2631-0.jpg/doc-carousel)
![](/i/brand_img/2631-0.jpg/doc-carousel)
Biografi
HERB RITTS (1952-2002) var en amerikansk kunst- og motefotograf, kjent for å portrettere kjendiser og modeller på 80- og 90-tallet. Ritts karriere startet på slutten av 70-tallet, og han fikk raskt rykte som en mester innen kunst- og reklamefotografi. Fotografiene hans har vært utstilt verden over, og er kjøpt inn av flere private og offentlige samlinger.
Ritts ble født i Los Angeles, og vokste opp i Brentwood, med Steve McQueen som nabo. Han tok utdannelse innen økonomi og kunsthistorie, og kjøpte sitt første kamera i 1976. I 1978 tok Ritts et bilde av sin gode venn Richard Gere som på den tiden enda var ukjent. Fotografiet skjøt fart på begges karriere, og samme år gjorde Ritts sitt første forsidebilde med skuespilleren Burt Reynolds.
Ritts’ fotografier var toneangivende i å dokumentere amerikansk popkultur på 80-tallet. Ritts’ kjendisfotografier er monumentale, gjenkjennbare og har ofte en seksuell undertone. I 1989 tar han en av sine mest kjente fotografier av modellene Stephanie Seymour, Cindy Crawford, Christy Turlington, Tatjana Patitz og Naomi Campbell. Fotografiet av de fem nakne modellene på Ritts’ veranda, blir umiddelbart et ikonisk bilde på skjønnhet og eleganse, og blir en bidragsyter til den moderne forestillingen om «supermodellen».
I tillegg til portrett- og motefotografier for Vogue, Vanity Fair, Interview og Rolling Stones, skapte Ritts også vellykkede reklamefilmer for merker som Calvin Klein, Chanel, Donna Karan, Gap, Gianfranco Ferré, Gianni Versace, Giorgio Armani, Levi’sm, Pirelli, Polo Ralph Lauren og Valentino for å nevne noen. I 1988 begynte han også å regissere flere prisvinnende og innflytelsesrike musikkvideoer, til blant andre Mariah Carey, Madonna og Michael Jackson.
Rene linjer og sterke former kjennetegner Ritts’ kunstnerskap, som stort sett består av svarthvitt fotografier og portretter. Fotografiene hans vekker assosiasjoner til klassiske greske skulpturer, som legger vekt på den menneskelige form. Bildenes enkelhet gir de en tilstedeværelse og eleganse som gjør inntrykk på beskueren.
Arbeidene til Ritts utfordret ofte konvensjonelle forestillinger om kjønn eller rase. Sosialhistorie og fantasi er et gjentagende tema i kunstnerskapet hans, og som ble foreviget i hans minneverdige fotografier av bemerkelsesverdige individer innen film, mote, musikk, politikk og samfunn.
I 1989 blir Ritts diagnostisert som HIV-positiv, og i resten av sitt virke forplikter han seg til HIV og AIDS-relaterte saker. Han bidro til mange veldedige organisasjoner, blant annet amfAR, The Elizabeth Taylor AIDS Foundation, Project Angel Food, Focus on AIDS, APLA, Best Buddies og Special Olympics. Han var også medlem av styret til The Elton John AIDS Foundation.
Kunstverkene
![1031541-0.jpg](/i/list/1031541-0.jpg)
Tony, Blac Torso, Los Angeles 1986
![1031540-0.png](/i/list/1031540-0.png)
Paul, Torso, Los Angeles 1990
![1031539-0.png](/i/list/1031539-0.png)
Man With Chain, Los Angeles 1985
![1031538-0.jpg](/i/list/1031538-0.jpg)
Naomi Campbell, Abstract, Hollywood 1990
![1031537-0.jpg](/i/list/1031537-0.jpg)