Geir Yttervik
Biografi
Billedkunstneren Geir Ytterviks produksjon av oljemalerier og akvareller, ble en av fjorårets mest vellykkede utstillinger i overlyssalen i Kunstnerforbundets lokaler i Oslo. Utstillingen var i mars 2013, og inkluderte et samarbeidsprosjekt med forfatteren Torgrim Eggen, av Yttervik kjent fra felles oppvekst på Veitvet i Groruddalen. Den delvis tematiske utstillingen resulterte i økt interesse for Ytterviks arbeider i det generelle kunstmarkedet, hvilket ble forsterket ytterligere etter årets reportasjer og anmeldelser av hans bilde ”Rimfrost”, et sentralt bilde på årets Høstutstilling.
Hans uttrykksform er svært tidsriktig, figurativ og spennende. I Kunstnerforbundet stilte han også ut akvareller, men opererer fortrinnsvis og gjerne i olje og i store formater, de fleste så store som 2 x 3 m og opp i 4 m bredde. Uttrykket har med resolutte avskjæringer og koloristisk egenart, særlig appell til et moderne, ungdommelig og reflektert publikum. Bildene er ikke alltid like innsmigrende, og i noen tilfeller svært følelsesladede. De fremkaller ei heller nødvendigvis de bekvemme følelsene, og synliggjør tidvis ansamlinger og antatte søk, som en dyster gjenklang etter Sigrid-saken så vel som Utøya-tragedien, eller billedliggjør regelrette ulykker. Yttervik selv sier: “Bildene er født i massemedia, et typisk 20.-århundre fenomen. Det nye århundret la modernismens dogmer, kriterier og utopier bak seg, og åpnet samtidig opp for det tidligere så urene narrative maleriet”.
Billedkunstneren er dermed ingen romantiker, og bildene gjenspeiler realisme og samtid, slik mange av våre aller viktigste kunstnere fra tidlig 1900 tall uttrykte medfølelse og engasjement. Han oppleves formmessig som noe midt i mellom amerikanske Edvard Hopper samt våre egne Christian Krogh og Edvard Munch. Han bruker gjerne foto, en videoprojeksjon eller filmstills som utgangspunkt for billedproduksjonen, og bildene blir således løsrevet fra sin originale sammenheng. De veksler mellom det skremmende og banale, frosset i tid, men de impresjonistiske og naturtro bildene har tross tristesse en iboende skjønnhet.
Yttervik er selv en inspirerende og foretrukket kursleder i kunstfag, også i regi av Nasjonalgalleriet, med utdanning fra Statens Kunst- og Håndverkskole og Statens Kunstakademi.
Som en ”teaser” til den viktige utstillingen i Kunstnerforbundet, laget Geir Yttervik 2 stk. litografier. Disse to arbeidene kan nå kjøpes i Galleri Fineart.
Vi representerer, som den eneste, en billedkunstner med den sjeldne kombinasjon av meget tiltalende og figurativ samtidskunst, og spennende for personer med kunstrelatert investeringsinteresse og kløkt.
Yttervik er inntil nå innkjøpt på de mest fremtredende kuratorers anbefalinger, både av private samlere som Christen Sveaas og Petter Stordalen, samt Nationalgalleriet, Museet for Samtidskunst og Astrup Fearnley museet.
Geir Yttervik har i kjølevannet av separatutstillingen, på oppdrag fra kulturetaten i Oslo kommune og etter initiativ fra KORO (kunst i offentlig rom), foretatt utsmykking av T-bane stasjonen på Veitvet som en del av kommunens Groruddalssatsing, og tilsvarende utsmykking av ”Bruket Kultur” i Hommelvika utenfor Trondheim som åpner 15. november 2014.