Erlend Helling Larsen




Biografi
ERLEND HELLING-LARSEN kler på nakne damer, sting for sting, med nål og tråd. Han bryter den fotografiske bildeflaten med muntre og organiske linjer. Verkene hans har slått godt an i Norge og han har blitt stilt ut blant annet på KODE i Bergen og Kunstindutrimuseet i Oslo.
Det begynte som et snilt prosjekt med å dekke til
Verkene til Erlend Helling-Larsen balanserer på en tynn tråd mellom broderi og bondage, hvor kvinnene blir dekt til av tynne tråder som gir assosiasjoner til heklede plagg med lett innsyn til nakne kropper. Han bruker sider fra manneblader med fokus på fotografier av nakne kvinnekropper som utgangspunkt til bildene sine, med en broderingsteknikk som kan minne om modernismens collager.
Helling-Larsen startet karrieren med kunststudier ved Gerrit Rietveld Academie i Amsterdam, etter at han slo fra seg tanken om å gå på metallinjen på Kunst- og håndverksskolen i Oslo. Videre førte veien han til New York der han var assistent for kunstneren Joshua Neustein, før han over en lengre periode hadde stipendopphold i Tyskland.
Han har gjennom karrieren jobbet tverrestetisk med ulike media, gjerne kombinert. Med utgangspunkt i fri tilnærming til kunsten er Erlend Helling-Larsen sine broderibilder av kvinner fra nakenblader tildekket av broderier et kontrastfylt uttrykk; kvinnene som gjerne er gjemt bort for privat skue, og broderiet som i lang tid har vært en dannet fritidssyssel for kvinner. Og nettopp her i dette krysningspunktet trives Helling-Larsen som spesifiserer at han er fullt klar over at han utfordrer kjønnsrollemønsteret med å lage slike bilder. På samme tid som at de nakne kvinnene er godkjent for en manns visuelle uttrykk, er broderiene mer rynket på nesen av, og Helling-Larsen gir til uttrykk hva han som mann gir disse bildene: - Hvis jeg hadde vært en kvinne, ville nok arbeidene fort blitt tatt som en del av en feminist- eller kjønnsdebatt. Siden jeg er en mann, dukker det opp andre spørsmål enn hvor mye pupp man skal vise.
CV
Utdanning | ||
---|---|---|
2002 | 2006 | Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam: Fine Arts, Bachelor of Arts |
2000 | 2002 | Oslo Tegn-e og Maleskole |
1999 | 2000 | Kunsthistorie, Universitetet I Oslo |
Gruppeutstilling (utvalg) | ||
2014 | The Needle`s eye. Contemporary embroidery. KODE, Bergen | |
2014 | Smeuigl / Fyldig Tørr l/ Droog. Arteriet Kristiansand | |
2013 | Tekstil/Kunst. Agder Kunstsenter | |
2012 | TIEFER GEHÄNGT, E38, Mönchengladbach, Tyskland | |
2012 | Bunker 21, Hove Festival, Tromøya | |
2012 | Playmates, Arendal | |
2012 | STITCH, TM51, Oslo | |
2009 | Post Norwegian Sailing, [kunstraumno.10], Mönchengladbach, Tyskland | |
2008 | Haltestelle: kunst X., Mönchengladbach, Tyskland | |
2008 | crypt, Citykirche Alter Markt, Mönchengladbach, Tyskland | |
2008 | Triptychon, Video, Citykirche Alter Markt, Mönchengladbach, Tyskland | |
2008 | Bunker Birkenstrasse - I samarbeid med Douwe Smit and Ludwig Gustafsson, Lillesand | |
2007 | connected. - Jüdische Kulturtage, Altes Museum, Mönchengladbach, Tyskland | |
2006 | Oude Kerk, Amsterdam, Nederland | |
2006 | Final Exam, Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam, Nederland | |
2006 | Østlandsutstillingen, Norge | |
2006 | Summer Collection, Huis Marseille, Amsterdam, Nederland | |
2006 | Kunst aus Ost-Norwegen, Berlin, Tyskland | |
2004 | World Trade Center, Amsterdam (Netherlands) G | |
Atelieropphold | ||
2006 | 2007 | Joshua Neustein, New York |