Elisabeth Werp






Biografi
ELISABETH WERP har utviklet en helt spesiell og umiskjennelig stil der teknikk og symbolikk glir i hverandre i et symbiotisk formuttrykk. Motivene er drømmeaktige, symbolske, figurative, men med et abstrakt innhold. Et sykkelhjul skildrer ikke nødvendigvis et hjul, men det evig tilbakevendende. Et gammelt bord og stol er ikke møbler, men tydelige tegn på menneskers tilstedeværelse og undring over det liv som var her, er her, eller skal komme tilbake.
Elisabeth Werp er utdannet ved Statens Kunst- og Håndverksskole og Statens Kunstakademi. Hun møtte mange dyktige lærere, både i og utenfor skolen, som Ørnulf Opdahl, Per Kleiva, Steinar Christensen, Lars Vilks, Ludvig Eikaas, Irma Salo Jæger, Odd Nerdrum, Leonard Rickhard og Bjørn Carlsen. Sin første separatutstilling hold hun ved Unge Norske Kunstnere i 1991. Hun har senere stilt ut i Kunstnerforbundet, på Høstutstillingen, Henie Onstad Kunstsenter, Blaafarveværket og Stenersenmuseet.
De symbolske dybdene i Werps malerier kommer ikke minst til uttrykk i de mange og dype lag av maling, metaller og stoffer som kunstneren benytter i maleriene. Lag på lag av kullstift, maling, tempera, aske, marmorstøv, bly, karborundum, sink, kjemikalier og metallstøv gir stofflige dybder, mens krakkeleringer, etsing, skraping og brenning setter disse lagene i spenningsforhold til hverandre.
Tematisk handler Werps bilder mine om lengsel, melankoli og forlatthet. Hun har blant annet jobbet mye med ensomme rom, rom som alle gjestene har forlatt og som står igjen alene, samt kontrasten mellom det skjøre og det sterke. Det skjøre kan også representere det tynne skillet mellom store kontrastpar som liv og død, sorg og glede, kjærlighet og avmakt. De er så ulike og motsetningsfylte, samtidig som de ligger og vibrerer tett opptil hverandre hele tiden, kun atskilt av en tynn skjør hinne - det er kort vei mellom to så kontrasterende egenskaper. Å få uttrykt denne opplevelsen av dobbelthet i tilværelsen gjennom et maleri er en stor og viktig utfordring for Werp.
Sommeren 2013 ble Werp invitert av Kunstverket Galleri for å vise litografier og malerier med utgangspunkt i Ibsens drama «Et Dukkehjem». Bildene ble stilt ut på Kunstverkets sommergalleri på Hovedøya. «Ibsenserien» ble startet av kunstforlegger og galleridirektør i Paris, Edouard Weiss, sammen med kunstsamler og næringsdrivende Øivind Johansen i Oslo. Elisabeth Werp var den sjette norske kunstneren som ble invitert til dette samarbeidet. Frans Widerberg illustrerte «Peer Gynt», Håkon Bleken lagde bilder til «Hedda Gabler», Knut Rose til «Gjengangere», Jens Johannesen til «Brand» og Ørnulf Opdahl til «Rosmersholm». Elisabeth Werp tok tak i hvordan barna opplevde Noras uteblivelse. Hva hendte med kvinnen som frigjorde seg? Er all frigjøring udelt positivt? Bildene ble stilt ut på Stenersenmuseet i 2013.
I de senere år har Werp hatt flere store utstillinger i utlandet, blant annet i Paris, Salzburg, Firenze, Seattle, Miami og London. Matthew Kangas, som var kunstkritiker i magasinet Art in America, skrev følgende om en av hennes utstillinger i USA:
- Werp advances the strongest straints of Norwegian art into her own rich and complex version of symbolic realism. Her image is already a Memento Mori, however a reminder of mortality. This exhibition; her triumphant entry into American art, should bring new audiences, new critics, new appreciations and new interpretations.
CV
Utdanning | ||
---|---|---|
1988 | 1992 | Statens kunstakademi, Oslo. |
1984 | 1988 | Statens Håndtverks- og kunstindustriskole, Oslo. |
Separatutstilling (utvalg) | ||
2016 | Rostad-Evans Gallery, Miami | |
2016 | Brompton Gallery, London | |
2015 | Telemarksgalleriet | |
2013 | Stenersenmuseet | |
2013 | Kunstverket Galleri, Hovedøya, Oslo | |
2011 | 2016 | Nicolines Hus, Kragerø |
2011 | 2016 | Blaafarveværket, Modum |
2007 | 2015 | Galleri Bi-Z, Kristiansand |
2006 | Biennale de Florence | |
2006 | Stenersenmuseet | |
2005 | Global Art Venue, Seattle | |
2000 | Henie Onstad Kunstsenter, Høvikodden, | |
2000 | Henie Onstad Kunstsenter, Høvikodden | |
1997 | Hypo Gallerie, Salzburg | |
1996 | 2002 | Galleri Brandstrup, Oslo |
1996 | Galleri Cite des Arts, Paris | |
1993 | Kunstnerforbundet | |
1992 | Galleri Wang | |
1991 | UKS | |
Innkjøp | ||
Statoils Kunstsamlinger, | ||
Buskerud fylke, | ||
Øvre Eiker kommune, | ||
Sandefjord kommune, | ||
Norske ambassade i Berlin, | ||
Norsk Tipping, | ||
LO, | ||
Torbjørnrud hotel, | ||
Sparkebank Øst, | ||
Rosthaug skole, | ||
Nye Phillipsbygget, | ||
Refsnes Gods, | ||
TV2, | ||
utlån hos Statsministerens kontor. |
Kunstverkene

Nye kapitler

Hjem

Lære å se II

Lære å se I

Bok: ELISABETH WERP

Varm vår bak den duggvåte ruten

Til innsiden av lyset / For å kjenne duften av en vår som skal komme III

Til innsiden av lyset / For å kjenne duften av en vår som skal komme II

Til innsiden av lyset / For å kjenne duften av en vår som skal komme I

Den lengste reise starter med det lengste steg

Ordene fra vinden

Med kompass på veien

Der vi banket på, i hverandres drømmer

Over stadig nye terskler og andre horisonter

The answer is blowing in the wind II

Så mange øyeblikk fra dypet, tiden

En tid for alt

Alltid der for deg

Idet natten slipper lyset til II

Idet natten slipper lyset til I

Vil krone deg

Med lys på veien videre

Med lidenskap på veien videre

Drømmenes bord

Stillhetens Vokter

Alt med mye kjærlighet

Drømmenes bord

For-glem-meg-ei

Alltid der for deg III

Nattvandrer mot morgen

Sten for sten, steg for steg

Fra Lidenskapens bibliotek - alltid åpent for deg

Stunder som var, stunder som kommer

Stillhetens Vokter

Med firkløver på vei opp

Mens vi venter på den nye tiden

Nattvandrer mot morgenlys

Uten tittel

Nattlys II

Nattlys

Der glemselens musikk igjen skal våkne

Hjemkomst

Ord skrevet i vinden

Frigjøring, med firkløver på reisen

Alltid på jorden et sted, tidlig vår

Jorden, full av groe, full av håp

Når nye kapitler skal skrives

Bok: Elisabeth Werp - Lights against darks

Mellom Idéen og Verden
