Egil Sandvin
Biografi
EGIL SANDVIN (f. 1943) er en norsk kunstner som arbeider innen en surrealistisk stil, hvor gjengivelsen av rom i perspektiv, og spesielt krumlinjeperspektiv, er sentralt.
Sandvin studerte ved instituttet for farge, SHKS, ved Kunsthøgskolen i Oslo i 2004, men har vært aktiv kunstner helt siden 1969; først med tusjtegninger og aquatint-trykk i en psykedelisk stil, før han gikk over til den stilen han er kjent for i dag.
På slutten av 1970-tallet ble han interessert i perspektiv, som gikk i strid med datidens tanke om at bilder skulle være flate. Han begynte å eksperimentere med det klassiske perspektivet som ble utviklet i Italia på begynnelsen av 1400-tallet, og utarbeidet etter hvert en egen mal for krumlinjeperspektiv. For å kunne tegne med skjeve synsretninger, begynte han å regne med tall, og laget algoritmer som muliggjorde tegning fra hvilken som helst synsvinkel.
Sandvin forsto at dette kunne gjøres raskere og mer effektivt på en datamaskin. Millimeterpapir ble erstattet med skjerm etter at han tok et programmeringskurs ved Universitet i Oslo i 1983, og skaffet seg den første norske personlige datamaskinen (Tiki). Den profilerte informatikeren Lars Monrad-Krohn, fortalte Sandvin at det var av det mest kompliserte som var blitt laget på hans Tiki-maskin til da. Ryktet nådde Tegnerforbundet, og han ble invitert til å delta i Tegnerforbundets 70-års jubileumsutstilling i 1987.
I 1998 gikk han over til kommersiell programvare. Krumlinjeperspektivet ble enkelt løst ved hjelp av en virtuell speil-kule; siden det virtuelle kameraet er usynlig, kunne han rette det mot speilkula og fotografere eller filme speilingen i kula av scenen som var bak kameraet.
- Å arbeide med 3D på data muliggjør en helt ny tilnærming til å lage konstruksjoner i rommet. Man kan fabulere på nye måter. Jeg får til former, som når jeg ser dem i perspektiv, ofte overrasker. Jeg etterligner ikke den virkelige verden, men foretrekker abstrakte former, fordi de, ved å være fri for assosiasjoner eller referanser, hjelper den som ser til å oppleve rom direkte. Mine perspektivbilder er kontemplasjons-objekter, som skal få betrakterne til å bli mer oppmerksomme på dybden i det å sanse rom.
Sandvins verk har vært del av gruppeutstillinger ved blant annet Tegnerforbundet, Galleri F15, Norske billedkunstnere i Stavanger og Kunstnernes hus.