Dagfinn Knudsen
Biografi
Dagfinn Knudsen er født i Oslo i 1953 og han bor og arbeider i hovedstaden. Han er utdannet ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole i Oslo. Siden debuten i 1980 har han holdt en mengde separatutstillinger over hele landet, samt hatt flere utstillinger i utlandet, bl.a. i Berlin og Stockholm. Siden 1976 har han også deltatt på utallige kollektive utstillinger. Han er innkjøpt av bl.a. Nasjonalgalleriet, Riksgalleriet og Norsk Kulturråd, og har en lang rekke utsmykningsoppdrag bak seg, bl.a. for Norsk Hydro for Brageplattformen i Nordsjøen. 24. oktober åpner Dagfinn Knudsen en ny separatutstilling med malerier, tegninger og grafikk i Galleri Nordstrand i Oslo.
Urban og trendy var det mange som kalte Dagfinn Knudsen da han for alvor entret kunstarenaen på begynnelsen av 1980-tallet, og folk på byen kunne stifte bekjentskap med hans coole kvinneskikkelser på utelivets mest populære steder. Tidligere i år fylte han 50 år, og det er slående hvor godt bildene hans fortsatt kan tolkes som uttrykk for vår moderne bykultur.
Samtidig har hans kunst fått et litt annet, kanskje mer tidløst, preg. Visst er de der fremdeles, de malte munnene og bevisste positurene, og maskaramørke øyne ser fremdeles på oss med et blikk som er samtidig både utfordrende og fryktsomt, sterkt og sårbart. Men særlig figuren i "Spilledåsen" har trådt ut av det trendy bybildet og befinner seg i et rom løsrevet fra tid og sted. Posituren minner om den bitte lille ballerinaen på barndommens spilledåser, hun som snurret rundt og rundt til skrinets mekaniske musikk. Men denne skikkelsen er underlig forvrengt, og med sine kraftige lår og store føtter nekter hun å la seg fange av noen klisjé. Det gir bildet en underliggende spenning som er mer universell, og som ikke lar seg definere av en spesiell tidsepoke. Det er nettopp gjennom slike grep at denne kunstneren viser sin evne til å fange betrakterens oppmerksomhet. Dagfinn Knudsen har alltid vært opptatt av mennesket - og særlig kvinnen- som motiv, men er ingen portrettør i alminnelig forstand:
Jeg har alltid vært opptatt av å tegne mennesker, og helt siden barndommens vitsetegninger har jeg hatt glede av å karikere. På SHKS tegnet jeg mye croquis, men selv om det naturligvis er viktig å lære grunnreglene, ble det tidlig et poeng for meg å vrenge og vri på figuren. I bildene mine er jeg aldri ute etter å gjenskape en ytre virkelighet, og jeg har derfor bare unntaksvis brukt modell. I stedet er jeg interessert i å forenkle og stilisere kroppsformer, og dermed skape et individuelt uttrykk. Selve formen er veldig viktig, og jeg tøyer derfor gjerne grensene for det som er mulig
I sine grafiske arbeider har Knudsen holdt seg til en begrenset koloritt som alltid er bygd opp rundt kontrasten mellom sort og hvitt, med enkelte håndkolorerte innslag i sterke farger. Det er kanskje ikke så overraskende for en kunstner som vokste opp i etterkrigs-Norge:
Jeg vokste opp med en avis- og TV-verden i sort-hvitt, og ble nok påvirket av det. Videre ble naturligvis den svarte 70-tallspunken en viktig inspirasjonskilde, sammen med Bowies eksperimenterende uttrykk
Det svart-hvite uttrykket fant sin form i koldnålsteknikken, som har vært et naturlig valg for Knudsens helt siden studietiden. Det er en teknikk som ligger tett opptil tegningen, og som gir mulighet for å lage svarte streker med et tett, loddent preg. Det er noe av et paradoks at Knudsens tilsynelatende moderne tematikk uttrykkes gjennom en så gammel og tradisjonsrik teknikk, men samtidig er det kanskje dét som har gjort disse bildene så levedyktige.