Corneille
Biografi
CORNEILLE er kunstnernavnet til den nederlandske kunstneren Cornelis Guillaume van Beverloo (1922-2010), som var både keramiker, grafiker, maler og forfatter.
Corneille ble født i Liège, Belgia i 1922 til nederlandske foreldre, og da han var 12 år gammel flyttet familien tilbake Nederland. Han studerte tegning ved Kunstakademiet i Amsterdam (Amsterdam Rijksakademie) fra 1940-43, men er selvlært innenfor malerkunsten. På Akademiet ble han nær venn av kunstneren Karel Appel. Hans første separatutstilling ble holdt i Nederland i 1946 sammen med den nederlandske Experimentgruppen Reflex.
Etter frigjøringen i 1945 ble Corneille inspirert av "le joie de vivre" til franske malere, særlig de yngre som kunstneren Edouard Pignon. I denne perioden beveget Corneille seg mot en lyrisk, kubistisk stil. Hans tidligste verker hadde derimot vært naturalistiske.
I førtiårene ble Corneille også et medlem av den Surrealiststiske gruppen før han engasjerte seg som en av grunnleggerne til gruppen REFLEX i 1948. Sammen med Karel Appel, Asger Jorn, Dotremont og Constant grunnla han COBRA gruppen i 1949 i Danmark. Til gruppen sluttet det seg flere kunstnere, poeter og arkitekter. Corneille publiserte også tekster i gruppens magasin. COBRA ble oppløst i 1951, men har likevel hatt stor innflytelse på skandinavisk kunst og betydd mye for utviklingen av det moderne maleriet.
Etter gruppen ble oppløst, flyttet Corneille til Paris hvor han også begynte å samle på afrikansk kunst, masker og skulpturer. Corneille regnes av mange som en del av den såkalte Pariserskolen med vekt på farge, dekor og flaten, men han er også sterkt influert av kunstnere som russiske Klee og spanske Mirõ. Det primitive fikk en enda tydeligere plass i hans kunst med assosiasjoner til Gauguins farger og motiver og de såkalte fauvistene. Bildene fikk mer og mer en fantasifull stil; landskaper sett fra et fugleperspektiv og stiliserte former og eksotiske fugler. Corneille bodde i Paris frem til sin død og i perioder i Israel der han samarbeidet med Jaffa Atelier.
Siden debuten i Nederland har Corneilles arbeider blitt stilt ut og representert i gallerier og museer over hele verden. Hans grafiske blad er vanskelig å få tak i, og har derfor en høy verdi. Verkene hans er blant annet kjøpt inn av Centre Georges Pompidou i Paris.
Hva og hvem var COBRA?
COBRA betyr minst to ting. Først et kunstnersamarbeid som pågikk i tre år (1948-1951) og omfattet kunstnere fra Belgia, Danmark og Nederland. (Navnet COBRA er hentet fra bynavnene COpenhagen, BRuxelles og Amsterdam). Men mest forbindes COBRA i dag med en spesiell måte å male på, en egen COBRA-stil som kjennetegnes av masken og fantasifigurer som verken er dyr eller mennesker, eller begge deler.
"COBRA-stilen" kan føres tilbake til dansk kunst i 1930-årene. Det var maleren Egill Jacobsen som introduserte masken som billedmotiv og dermed banet vei for en type figurasjon som var frigjort fra naturalismens skildringer av "virkeligheten". Det nye danske maleriet fikk sin form i krigsårenes isolasjon, - hvor kunstnerne fritt kunne utfolde seg uten sensur og politisk påtrykk. Da krigen var over, dro de danske kunstnerne ut, og i Paris møtte de kolleger som ble begeistret for det nye maleriets muligheter. COBRA ble dannet i 1948 rundt et kafébord i Paris, som et fritt samarbeidsinitiativ uten ideologiske bindinger. Med en stor utstilling i Amsterdam i 1949 var gruppen etablert. Men samarbeidet varte i bare tre år og sprakk på ideologiske og personlige motsetninger, men først og fremst på mangel på suksess- og internasjonalt gjennombrudd. Det kom først i 1960-årene, og i dag blir COBRA sett på som en hovedstrømning i etterkrigskunsten.
I Norge fikk COBRA betydning for mange malere, selv om det ikke kan sies at innflytelsen har satt særlig tydelige spor etter seg. Først hos en langt yngre generasjon, som Nupen, Melgaard og Valde Jensen kan slike spor sees tydeligere.