Carl-Henning Pedersen
Biografi
Carl-Henning Pedersen har blitt stående som en av Danmarks mest betydningsfulle, lengstlevende og begavede kunstnere i det 20. århundre. I tillegg var han en av kunstnerne som introduserte det abstrakte maleriet i Danmark, samt en av grunnleggerne av den kjente COBRA-gruppen. Han markerte seg internasjonalt med en rekke fornemme utstillinger på kunstmuseer og gallerier verden over, og han er representert på de største museene. I de siste årene har det vært stor etterspørsel etter hans arbeider, og jevnlig blitt arrangert en utstilling med hans kunst i inn og utland.
Frem til sin død i år, hadde Carl-Henning Pedersen i syv tiår skapt det ene kunstverket etter det andre der drivkraften var "glæden ved at sætte en farve ved siden af en anden farve". På Carl-Henning Pedersens eget museum i Herning i Danmark finner man flere tusen av hans verker som kan bekrefte hans maleriske begavelse.
- Jeg maler måske ikke landskaber, men så himlen. Og for at gøre det, må man opholde sig under himlen, følge himlens skiftende lys, føle det magiske ved at opholde sig på denne jordklode under himlen, og lade sin fantasi udfolde sig i himmelrummet, - hvor skulle ellers "Den blå fugl" flyve eller "Den vingede hest"?
(Carl-Henning Pedersen: Himlens Port, 1985).
Carl-Henning Pedersen ble født i 1913 i København. Som ung drømte han om å bli komponist eller arkitekt. Hjemmet hans var fattig. Moren døde da Carl-Henning Pedersen var 10 år, og han lærte tidlig å klare seg selv. Som ung arbeidet han som melkeassistent og engasjerte seg samtidig i kommunistisk ungdomsarbeid .Under et opphold på Den Internationale Højskole i 1933 møtte han Else Alfelt (1910-1974) som introduserte han for malerkunsten. Paret ble gift året etter og i 1936 debuterte de begge på Kunstnernes Efterårsudstilling i København.
- Tid er det eneste, vi ikke har nok af. Tiden tabes, men gennem kunstens værker erobres den tilbage () kunsten holder os levende.
Inntil Else Alfelts død i 1974 levde paret tett sammen i et inspirerende livs- og arbeidsfellesskap. Gjennom kunstnergruppen Liniens aktiviteter var Carl Henning Pedersen med på å innføre og presentere den moderne abstrakte malerkunsten i Danmark. Carl-Henning Pedersen var også med da den legendariske Cobra-bevegelsen ble dannet i 1948. Her fant han likesinnete kunstnere som delte hans ideer om en kunst basert på frihet, fantasi og spontanitet.
- Vær spontan, så alt hvad der er i dig, kommer frem i billedet. Forstår du at handle ud fra fantasiens skabende evne - forstår du også, at kunst ikke kan skabes gennem bevidste konstruktioner. Vil du ha' det levende frem, som er i dig, må du skabe ud fra dine inderste bevæggrunde.
Carl-Henning Pedersens utstillingsaktivitet tok seg opp i 50-årene. Han mottok Eckersberg Medaljen i 1950 og Guggenheimprisen i 1958. Hans internationale gjennombrudd kom i 1962, hvor han var Danmarks offisielle representant på Biennalen i Venezia. Året etter ble han hedret med Thorvaldsens Medalje.
- Det spontane maleri bliver til i det øjeblik penslen sættes på lærredet. Billedet må følge sin egen indre logik, sin egen tilbliven.Al Ægte kunst kommer fra menneskets sind. Sindet omformer de oplevelser, vi henter i naturens verden, i vor egen verden. Livet strømmer ustandseligt og ophober sine oplevelser.
I takt med anerkjennelsen økte også reiseaktiviteten, og i løpet av sitt lange kunstnerliv arbeidet han i bl.a. Hellas, Italia, Sveits, Norge, Island, Frankrike, Tyskland og USA, samt Tyrkia, India, Nepal, Tunisia, Marokko, Egypt, Israel, Kina, Martinique, Peru, Bali og Guadeloupe.
- Det kan godt være, at det mere eller mindre var en tilfældighed, der gjorde ham til maler, men da han først havde taget sin beslutning set Lyset, så at sige var der ikke længere noget, der blev overladt til tilfældighederne. Allerede i 1938 havde han fundet sin form og sin bestemmelse, og den billedverden, han fra da af begav sig ind i, har været hans lige siden. Han er ikke veget en tomme, men har tværtimod uddybet, videreudviklet og beriget sin oprindelige vision.
(Mikael Wivel)
Med sine utsmykningsoppgaver i 60- og 70-årene, markerte Carl-Henning Pedersen ytterligere sin posisjon som en av Danmarks store kunstnere med en rekke monumentale utsmykningsoppgaver, der hans utsmykningen av Ribe Domkirke står som den mest imponerende med et utsmykningsprogram med mosaikker, glasmosaikker og kalkmalerier, og de bibelske fortellingene gjengitt i hans egen meget personlige tolkning.
- Symbolikken synes at være klar nok: Solen står for det livgivende princip, og fugle og heste og skibe for fremdrift og frihed.
(Mikael Wivel)
Carl-Henning Pedersen har blitt karakterisert som eventyrets maler. Hans billedverden befolkes med vesener fra en annen verden. De svevende figurene og den blå fargeskalaen er hans varemerke, og det karakteristiske ekspressive, fabulerende og poetiske billedspråket. Symbolene har Carl-Henning Pedersen hentet fra fjerne steder: Afrikas masker, Oceaniens fugler og dødekultfigurer, Indias gudeverden, fjernøstlige skip og slott, og barnetegninger. Alle symbolene er likevel alltid omsmeltet" til Carl- Henning Pedersens egen visjon.
COBRA betyr minst to ting. Først et kunstnersamarbeid som pågikk i tre år (1948-1951) og omfattet kunstnere fra Belgia, Danmark og Nederland. (Navnet COBRA er hentet fra bynavnene COpenhagen, BRuxelles og Amsterdam). Men mest forbindes COBRA i dag med en spesiell måte å male på, en egen COBRA-stil som kjennetegnes av masken og fantasifigurer som verken er dyr eller mennesker, eller begge deler. "COBRA-stilen" kan føres tilbake til dansk kunst i 1930-årene. Det var maleren Egill Jacobsen som introduserte masken som billedmotiv og dermed banet vei for en type figurasjon som var frigjort fra naturalismens skildringer av "virkeligheten". Det nye danske maleriet fikk sin form i krigsårenes isolasjon, - hvor kunstnerne fritt kunne utfolde seg uten sensur og politisk påtrykk. Da krigen var over, dro de danske kunstnerne ut, og i Paris møtte de kolleger som ble begeistret for det nye maleriets muligheter. COBRA ble dannet i 1948 rundt et kafébord i Paris, som et fritt samarbeidsinitiativ uten ideologiske bindinger. Med en stor utstilling i Amsterdam i 1949 var gruppen etablert. Men samarbeidet varte i bare tre år og sprakk på ideologiske og personlige motsetninger, men først og fremst på mangel på suksess- og internasjonalt gjennombrudd. Det kom først i 1960-årene, og i dag blir COBRA sett på som en hovedstrømning i etterkrigskunsten. I Norge fikk COBRA betydning for mange malere, selv om det ikke kan sies at innflytelsen har satt særlig tydelige spor etter seg. Først hos en langt yngre generasjon, som Nupen, Melgaard og Valde Jensen kan slike spor sees tydeligere.
av Per Hovdenakk