Camille Hilaire
Biografi
Hilaire begynte å male fra en ung alder. Allerede på femten, oppdaget han et verk av Albrecht Dürer i Metz byens bibliotek og begynte å lage kopier av det. Noen tegninger han hadde hengt opp i en bokhandel trakk oppmerksomheten til Jean Giono og Nicolas Untersteller, direktør ved École des Beaux-Arts i Paris. Det var således at han immatrikulert ved Beaux-Arts.
Takket være et stipend, reiste Hilaire rundt Spania og Italia i 1933 og 1934, og hentet inspirasjon fra kunst han møtte. Både hans maleri og billedvev uttrykke skjønnheten og mangfoldet av stedene der han reiste. Han ble innkalt til hæren og deltok i felttoget i Frankrike, ble tatt til fange, slapp og returnerte til Paris i begynnelsen av 1941. Dømt til hemmelighold, meldte han under falskt navn ved École des Beaux-Arts i Paris under okkupasjonen.I 1942-1943, mens resterende ved Beaux-Arts, han kom også under ledelse av den kubistiske artist André Lhote, som han ble venner, og snart etter sin assistent. Hilaire maleri avslører påvirkninger fra kubisme men uten stivhet typisk for de tidlige årene av bevegelsen.
- Han ble deretter utnevnt til professor i Beaux-Arts i Nancy, hvor han underviste 1947-1958, og deretter Paris fram til 1968. Han ble tildelt Prix de Venise i 1948 og Prix de la Casa de Velázquez i 1950. Han holdt sin første utstilling i Paris i 1951 på Gallerie Valloton. Han så utstilt på de fremragende internasjonale kunst messer i Genève, Cannes og Deauville. Camille Hilaire er subtile i sin komposisjon. Han gjorde unna med effektive strukturer, holdt han makt med farge og oppnådd en fantastisk, konsistent følelse av ro, amplitude og storhet ved å oversette mønstre og elementer, som aldri hindret ham fra å uttrykke en brennende lidenskap for å skape og dele. Sine nakne var bemerkelsesverdig, med perfekte kurver, kveilet med sjarm og satt i en sammenheng der deres sensuell fylde pålagt seg med provoserende nåde.
Som for sine landskap, kunne Camille Hilaire bestemme strukturen uten åpenbare begrensninger, overliggende en frisk, krydret grønne som er så karakteristisk for dem. Dermed naturen og elementene de blir påskudd hvorpå artist "presset" fargen for å oppnå effekten følte. Som for hans gobeliner, er hans jobb som grafisk designer og hans vilje til å utforske blandet i strålende verk som trekker oppmerksomhet i kraft av sin tekniske utførelse av ren harmoni og som har like overraskende et utfall som kunstnerens litografier. En av de innvendige veggene i kantinen av høgskolen Georges-de-la-Tour (fr), på stedet du Roi-George (fr) i Metz, er dekorert med en idyllisk fresco malt av Camille Hilaire, som er imponerende i sin størrelse og skjønnhet. Det ble lagret under modernisering av bygningen.
- Over tid har et dusin monografier vært viet til ham, samt dokumentarer og filmer. Han etterlater seg en stor mengde arbeid, stemplet med forseglingen av forførelse. Hilaire har sterkt påvirket de franske malerne i midten av det tjuende århundre.