Camilla Prytz
Biografi
CAMILLA PRYTZ (f. 1971) arbeider som kunstner og designer og har nærmere 25 års erfaring med glassblåsing og smykkedesign. Disse fagmiljøene har ført til ulike samarbeider med andre kunstnere, håndverkere og industri. Hun lanserte den første av mange smykkekolleksjoner i 2001, i materialene glass, sølv, gull og emalje. Smykkene har blitt brukt av prinsesser, fashionistaer og Hollywoodstjerner som Rihanna og Olsen-tvillingene.
Prytz har historisk forankring i både danske og norske kunst- og håndverkstradisjoner. Hennes danske oldemor var kunstmaler og porselensmaler for Den Kongelige Porcelænsfabrik i København. Oldefaren var med på å lede og utvikle den velrennomerte gullsmedforretningen J. Tostrup i Kristiania, som vant mange norske og internasjonale priser for sitt håndverk og design.
I 2014 fikk Camilla Prytz forespørsel om å overta emaljeovnen etter emaljekunstner, gullsmed og formgiver Grete Prytz Kittelsen (1917-2010). Prytz Kittelsen var femte generasjon gullsmed i familiefirmaet J. Tostrup, og hennes farfar var fetter av Camilla Prytz’ oldefar.
Emaljeovnen ble et vendepunkt for Camilla Prytz, nye teknikker og redskaper måtte læres og mestres. Emalje er glassmasse tilsatt oksider, som brennes ved 800 grader. Emaljering på kobber er et av de eldste håndverkene i historien. Ved at emaljeovnen tas i bruk, bevares og fornyes kunsthåndverket, men også familietradisjonen.
Det var med ærefrykt Camilla Prytz overtok det kulturhistoriske klenodiet etter Grete Prytz Kittelsen. På kort tid har hun arbeidet fram sitt eget estetiske uttrykk, lært seg å emaljere, og satt i stand og restaurert ovnen. Ovnen sto i Prytz Kittelsens hjem i Planetveien 12 i Oslo, og ble fraktet til Kristiansand, hvor Prytz har bodd og arbeidet siden 2011. I 2018 åpnet hun Kristiansand Emaljeverksted, og hun videreutdanner seg for øyeblikket innenfor emaljefaget.
Camilla Prytz er en kolorist og fargevirkninger og lys er viktig for henne. Emalje er et skinnende, glatt og levende materiale å jobbe med. Hun sier selv at hun har en intuitiv tilnærming, bryter regler, og leker med samspillet mellom transparente og opake farger.
Alle hennes arbeider er inspirert av kollektiv symbolisme, og hun beveger seg hele tiden mellom kunst, design og fashion. Hun har vært nominert til designprisene Nåløyet og Costume Awards hvert år siden 2011. I 2012 vant hun årets fagpris under Oslo Fashion Awards.
Camilla Prytz er utdannet glassblåser fra Kosta Boda Glasskole i Sverige og jobbet i glasshytta i Stavern 1993-1996. Fra 1997 drev hun sitt eget glasstudio i Oslo, og siden 2011 på Odderøya i Kristiansand. Siden 2016 har hun jobbet som glass- og porselensdesigner for Magnor Glassverk. Samme år mottok hun Kristiansand Kommunes Kunstnerstipend for etablerte kunstnere, samt Vest-Agder Fylkeskommunes Arbeidsstipend for Kunstnere.
Hun har gitt ut to smykkebøker sammen med fotografen Knut Bry: Friends of Glass (2005) og Elle Melle (2010). Hun har skrevet bidrag i bøkene “Kjære Mor” og “Evig Barnefri”.
I flere år har Prytz håndlaget glassdråpesmykker for Voss Foundation, hvor pengene går uavkortet til vannprosjektet Kvinner hjelper Kvinner i Afrika. I 2014 var hun den første kunstneren som designet Rosa Sløyfes Kunstpin for Kreftforeningen. Pinen solgte i over 100 000 eksemplarer.
CV
Utdanning | ||
---|---|---|
2017 | Åpnet Kristiansand Emaljeverksted, videreutdanning innen emaljefaget | |
2011 | Eget glasstudio/atelier, Kristiansand | |
1997 | Eget glasstudio/atelier, Oslo | |
1995 | 1997 | Eget glasstudio/atelier, Stavern |
1994 | 1995 | Glasskolan Kosta Boda, Sverige |
1993 | 1994 | Praksis, Glasshytta i Stavern |
1991 | 1993 | Asker Kunstskole |
Separatutstilling (utvalg) | ||
2019 | Galleri Bi-Z, Kristiansand | |
2018 | Galleri Fineart, Oslo & Kragerø | |
2018 | Galleri G Guddal, Rosendal | |
2017 | Walaker Hotell, Solvorn | |
2017 | Galleri Elisabeth G, Tysnes | |
2017 | Studio Hugo Opdal, Flø | |
2015 | Galleri Fineart, Oslo | |
2014 | Galleri Fineart, Oslo | |
2014 | Peder Balke Kunstsenter, Toten | |
2013 | Galleri Fineart, Oslo | |
2013 | Steinbrakka, Stavern | |
2013 | Det Gule Galleriet, Stavern | |
2012 | Galleri Bi-Z, Kristiansand | |
2012 | Bekkjarvik Gjestgiveri, Austervoll | |
2011 | Galleri A, Oslo | |
2010 | Stenersenmuseet, Oslo | |
2009 | Hotell Normandy, Monaco. | |
2008 | Det gule galleriet, Stavern | |
2007 | Galleberg Godshus, Sande. | |
2006 | DogA , Oslo | |
2005 | Galleri Bi-Z, Kristiansand | |
2004 | Galleri Dreyer, Lillehammer | |
2003, -04 | Henie Onstad Kunstsenter, Høvikodden | |
2003 | Galleri Allè, Oslo | |
2002 | Galleri Ballastbrygga, Mandal | |
2001 | Galleri gamle Ski, Ski | |
2000 | Galleri Fløistad, Arendal | |
1999 | Ålesund kunstforening, Ålesund | |
1998 | Galleri Brandstrup, Langesund | |
1997 | Galleri Meyer, Oslo | |
1996 | Ås Galleri, Ås | |
1996 | Lillehammer Kunstforening, Lillehammer | |
1995 | Holters Kunst & Antikk, Oslo (debututstilling) | |
I utsmykning | ||
2012, -14 | Diakonhjemmet | |
2007 | Røtter Helsekostbutikk | |
2006 | Cafe Stenersen, Oslo | |
2003 | Arnebergs Gjestgiveri, Kristiansand | |
2003 | Bistrohuset Restaurant, Stavanger, | |
2003 | Mini Bottle Gallery | |
2003 | TV2 -programmet “Tid for mat” | |
2002 | Roaldsøy Skole, Stavanger, | |
Rainbow Hotell Brygga, Tønsberg | ||
Det norske Radiumhospital, Oslo | ||
Rainbow Hotell Oslofjord, Oslo | ||
Rainbow Hotell Nordlys, Bodø | ||
Montebellosenteret, Lillehammer |