Bjørn Ransve


Biografi
BJØRN RANSVE (f. 1944) er en norsk samtidskunstner bosatt på Nesøya. Ransve kalles ofte "kunstens kameleon" siden verkene hans viser stor bredde når det kommer til både motiv og uttrykk. Det figurative veksler med det abstrakte, maleri med grafikk og tegning.
Ransve vokste opp i Oslo, og studerte ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole 1962–64 og Statens Kunstakademi 1964–68. Han debuterte på Høstutstillingen i 1968 og med separatutstilling på Galleri 27. Han har siden hatt over 30 separatutstillinger, og er kjøpt inn av en rekke gallerier og samlinger i Norge og Sverige. Nasjonalmuseet har til nå kjøpt inn ca. 130 av hans verk.
Ransve startet sin karriere innen den figurative tradisjonen, og på begynnelsen av 1970-tallet besto verkene hans av ulike skikkelser. De utstrålte en sterk psykologisk uro og melankolsk stemning, og ofte var det en spenning mellom hans vakre gammelmesterlige utførelse og motivenes groteske karakter, eller uhyggelige fordreininger av skjønne motiver.
Motivkretsen inkluderte kunsthistoriske figurer; harlekiner, kentaurer, enhjørninger og ape- og hestehoder. Disse motivene er ofte løsrevet fra en større sammenheng, enten det er et rom eller en kropp. Det er hoder og kroppsdeler som svever i det store intet.
Ransve forlot imidlertid figurasjonen på slutten av 1980-tallet og gikk over til rent nonfigurative bilder med hvite striper på svart bunn og abstrakte flatekomposisjoner. Men abstraksjon og figurasjon går gjerne over i hverandre. Sirkelen, som tidligere fungerte som ramme rundt konkrete figurer, er nå selv blitt figur.
Til tross for stor bredde i motiv og format, så dukker gjerne eldre motiver opp i nye, beslektede former. Men bildene kan alltid gjenkjennes som Ransves; fokuset om en figur, et objekt eller en form stilt opp mot en bakgrunn.
Høsten 2000 arrangerte Museet for samtidskunst i Oslo en stor retrospektiv utstilling med Ransves arbeider. Det var første gang i museets 10-årige historie at hele bygningen ble stilt til rådighet for en enkelt kunstners verk. Utstillingen viste i størst grad verk med et mer organisk og fluktuerende uttrykk, med buktende konsentriske sirkler og andre urformer.
Vinteren og våren 2022 viste Haugar kunstmuseum i Tønsberg «State of the Art», en monumental utstilling av Bjørn Ransves grafiske arbeider fra tidlig 60-tall frem til i dag.
CV
Utdanning | ||
---|---|---|
1964 | 1968 | Kunstakademiet under Aage Storstein, Reidar Aulie, Alf-Jørgen Aas og Arne Malmedal |
1962 | 1964 | Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo |
Separatutstilling (utvalg) | ||
1983 | Galler 27, Oslo | |
1983 | Kunsnerforbundet Oslo | |
1983 | Trondheim Kunsforening | |
1982 | Galleri Tanum, Oslo | |
1982 | Ålesund og Molde kunstforeninger og Lillehammer bys Malerisamling | |
1980 | Kunsnerforbundet Oslo | |
1980 | Lille Galleri, Bergen | |
1979 | Galler 27, Oslo | |
1978 | Galler 27, Oslo | |
1977 | Galleri 71, Tromsø (sammen med Arne Malmedal) | |
1977 | Galleri Koloritten, Stavanger (sammen med Arne Malmedal), | |
1976 | Kunsnerforbundet Oslo | |
1976 | Munch-museet | |
1976 | Galleri Buttekvern, Brumunddal | |
1975 | Tønsberg Kunstforening | |
1972 | Galler 27, Oslo | |
1971 | Kunsnerforbundet Oslo | |
1970 | Galler 27, Oslo | |
1968 | Galler 27, Oslo | |
Gruppeutstilling (utvalg) | ||
1981 | Norsk billed, Helsinki | |
1979 | Norskt 70-tal, tendenserKulturhuset Stockholm | |
1976 | 1977 | Nicolaj kirke København og Reykjavik |
1968 | 1982 | Høstutstillingen |
Øga mot Øga, Liljevalchs Konsthall Stockholm | ||
Kunstnernes hus | ||
Bergens Kunstforening | ||
Amos Andersons Museum, Helsinki | ||
Innkjøp | ||
Representert i Nasjonalgalleriet Oslo | ||
Representert i Trøndelag Kunstgalleri | ||
Innkjøpt av Oslo Kommunes Kunstsamlinger | ||
Innkjøpt av Riksgalleriet | ||
Innkjøpt av Norsk Kulturråd | ||
Innkjøpt av Oslo Selskapet Kunst på Arbeidsplassen | ||
Innkjøpt av Universitetet i Oslo | ||
Innkjøpt av Ålesund og Rana kunstforeninger | ||
Innkjøpt av Riksutstallningerna, Sverige |
Kunstverkene

Uten tittel

Uten tittel

Uten tittel

Uten tittel

Uten tittel

Uten tittel

Uten tittel

Uten tittel

Uten tittel
