Alfred Manessier






Biografi
ALFRED MANESSIER (1911-1993) er en de mest berømte og fremste representanter for fransk, lyrisk abstraksjon, en retning som vokste frem etter krigen og som Inger Sitter er en elev av her i Norge.Han var også kirkeutsmykker og tapetdesigner.
Manessier var egentlig utdannet arkitekt, men begynte med abstrakt amleri i 1943 etter et møte og studier av Henri Matisse og Fernand Léger. Han var også i perioder opptatt av både kubistene og surrealistisk maleri. Hans første berømte bilde var The Pilgrims of Emmaus i 1944. Bildets tittel viser også et trekk ved kunstneren; nemlig at han ønsket en religiøs dimensjon i sine malerier. Hans farger var ofte i rødt og blått med mosaikk lignende strukturer.Ved siden av maleri og grafisk kunst, var også Manessier kjent for sine abstrakte kirkeutsmykninger i glass, som i St. Gereon i Cologne og krypten i Essen Minster. Verker av Alfred Manessier kan finnes i internasjonale samlinger NationMuseum of Modern Art in Tokyo eller Tate Gallery in London.
Fra ca. 1935 var han elev av Bissière, og hans tidligste bilder var delvis surrealistiske. Etter en periode med inngående galleristudier og kopier av Rembrandt, Tintoretto og Renoir, tok han delvis opp kubismen. Det abstrakte kom inn etter et opphold i et kloster i 1943, hvor han ble dypt spirituell, noe som han uttrykte via et abstrakt formspråk.
Under krigen stoppet han å male i to år, og ble kjøpt opp av Paris Musée d'Art Moderne og Nantes Museum i 1946 og 1947. I 1946 viste Droun gallery 16 av hans malerier, og et år senere laget han glassvinduer for Saint-Agathe des Bréseux. To år senere hadde han sin første separatutstillingi Paris på Jeanne Bucher Gallery. I peridoen 1952-55 var det havnen i Somme og Nord-sjøen som inspirerte han, og han laget også et glassvinduer for en liten kirke i Basle. Han mottok en rekke pris i de følgende årene.
I 1952 laget han sin kjente grafikkserie med 16 verker inspirert av Spiritual Canticles of St Jean de la Croix, og et glassvindu i en kirke i Cologne. I 1970 ble en utstilling holdt i Galerie de France, og flere glassvindu-oppdrag førte han til Bremen, Pontarlier og Freiburg. En retrospektiv utstilling i Dakar i 1976 gjorde at han oppdaget Algeri og Senegal. I 1980-årene holdt han utstillinger over hele verden, og jobbet med tapeter og glassvinduer.
Alfred Manessier utviklet sitt eget formspråk henimot en helt nonfigurativ uttrykksmåte. Billedflaten bygges opp av velavgrensede flater, uten linjeperspektiv. Hans funklende, til tider emaljeaktige komposisjoner viste seg vel egnet for glassmaleri. Han har også utført betydelige fargelitografier, bl.a. den berømte Påskeserien. I Norge er han representert i blant annet Nasjonalmuseet/Museet for samtidskunst i Oslo og Henie-Onstads Kunstsenter.