Album No 6 (I) av Vladimir Velickovic

Dette verket er trykket utfallende, det vil si at motivet går helt ut til kanten av arket. Ved innramming rammes dette inn flytende uten passepartout

Vladimir Velickovic

Vladimir Velickovic

Se kunstnerprofil
Vladimir Velickovic f. 1935 i Belgrade

- It is darker than you think.

I 1981 kunne det norske publikum møte Vladimir Velickovic nesten groteske og mørke bilder på en stor separatutstilling på Henie Onstad kunstsenter. Senere har hans verker blitt solgt gjennom Blomqvist til gode priser, og blitt kjøpt inn blant annet av Astrup Fearnleymuseet. I dag regnes han som en av de mest prominente serbiske malere, og en av de mest tonegivende figurative malere i Paris innen det man kaller Nouvelle Figuration. Han er også kjøpt inn av store museer verden over og stilt ut over hele Europa og USA.

Vladimir Velickovic er egentlig utdannet arkitekt fra Faculty of Architecture in Belgrade, men har stilt ut som kunstner siden 1951. Siden han vant førsteprisen på Biennale des Jeunes i Paris i 1965, flyttet han til for godt til Paris, hvor han også jobbet som professor ved Ecole Nationale Superieure des Beaux Arts fra 1983 till 2000. I 1984 ble han også medlem av Serbian Academy for Science and Arts, og han har mottatt Frankrikes høyeste utmerkelse inne kultur og kunst; Commandeur dans l'ordre des Arts et des Lettres.

Kunsthistoriker Michael Onfre har skrevet at Velickovic har laget seg én oppgave: Å uttrykke og male døds-instinktet. Fra sine første verker har han vært opptatt av å uttrykke naturen, formene, kraften og effekten av en djevelsk drift. Det er ikke én tegning, maleri, skisse eller et prosjekt hvor han ikke klarer å motstå fristelsen til å materialisere og utforske døden og det monstrøse. Blekk, maling, papir, papp, pensler, penner, tape, fotomontasjer; alt tjener en oppgave: Hvordan uttrykke den mørke energien, fange den og vise den et udyr. Velickovic iscenesetter det tragiske:

- Artist's world at no point goes beyond the borders of this project: to stigmatize the permanency of apocalypse, to show reality, every reality, under the sign of tragic, contaminated by negativity, in a constant moving that is, like a force, seeking, undermining, digging, burrowing, and acting towards the foretold Destruction. Vladimir Velickovic stages the tragic: etymology reminds us of the necessity of making a sacrifice that calms down the forces of evil, asked not to rage, but to restrain themselves. His art offers an equivalent of a Greek redeemed victim of the Homer's époque; in his art, blood convokes gods, although the artist knows they do not exist.

(Michael Onfre)

I flere av Velickovics bilder er det mennesker som går oppover trapper. Trappene fører til tomhet og ingensteds. Mange nevner Kafkas verden i møte med Velickovics kunst; og veldige dyp i underbevisstheten. Velickovics verden er ifølge Michel Bohbot en verden som ikke eksisterer, uten logikk, uten sjel eller hjerte der mennesket møter seg selv; Mennesker som ligner oss, som løper, klatrer og er fraværende sin egen skjebne.