The surrender of Stalingrad , håndkolorert av Vebjørn Sand

Motivbeskrivelse

Vebjørn Sand har med sin nye serie fra 2. verdenskrig pustet liv i en gammel malergenre, historiemaleriet, som var en dominerende retning innen den vestlige kunsten i Europa helt frem til 1800-tallet... Les artikkelen

Kunstnerens egen kommentar

Slaget ved Stalingrad var et avgjørende slag der Nazi- Tyskland og dets allierte kjempet mot Sovjetunionen om herredømmet over byen. Slaget fant sted mellom 23. august 1942 og 2. februar 1943. Det grusomme slaget var et viktig vendepunkt i krigen, og la paradoksalt nok grunnlaget for et fritt og demokratisk Europa. Friedrich Wilhelm Ernst Paulus (23. september 1890 – 1. februar 1957) var offiser i det tyske militæret fra 1910 til 1945. I den andre verdenskrig oppnådde han graden feltmarskalk, og han er mest kjent for å ha hatt kommandoen over Den sjette armés angrep på Stalingrad under «Operation Blau» i 1942. Paulus overga seg til sovjetiske styrker i Stalingrad den 31. januar 1943, dagen etter at han var blitt forfremmet til generalfeltmarskalk av Adolf Hitler. Hitler forventet at Paulus skulle ta sitt eget liv, idet han viste til at ingen tysk feltmarskalk noensinne skulle ha overgitt seg til en fiende. I sovjetisk fangenskap ble Paulus en betydelig kritiker av nazi-regimet, og han sluttet seg til den sovjetisk-finansierte «Nasjonalkomiteen for et fritt Tyskland». Han ble ikke løslatt før i 1953.

Vebjørn Sand

Vebjørn Sand

Se kunstnerprofil

VEBJØRN SANDS hovedmaleri fra serien Scener fra andre verdenskrig, Wannsee-konferansen, ble i høsten 2012 solgt for 150 000 dollar til kunstsamleren og den amerikanske investoren Raymond J. Learsy, som ble av ARTnews rangert på listen over de 200 største kunstsamlerne i verden. Samtidig er Vebjørn Sand også den kunstneren som trolig er mest representert i flest norske hjem. Vebjørn nyter for tiden stor suksess i New York hvor ytterligere to malerier ble solgt for over en million per stk.

- Mine bilder avhenger også av hvor sulten jeg er. Å male handler i bunn og grunn om en rytme som sitter i ryggraden. I tillegg må man bygge opp en sannhet, en alternativ indre verden, at det du driver med er mer interessant enn alt annet. Du må erkjenne deg selv i verden, ha et svar på spørsmålet: Hvorfor gjør jeg dette her?