Mot Arnesteinen av Vebjørn Sand

Motivbeskrivelse

Arnesteinen er et av fjellene som møtte Vebjørn på hans ekspedisjon til Antarktis, og han har malt fjellet i flere motiver. I dette bildet skimter vi toppen av fjellet i form av en likesidet trekant i en tåkedis øverst i bildet. En stor flate som ser ut som krakkelerende is reiser seg foran oss og skjuler foten av fjellet. Nederst på bildet strekker det seg et horisontalt mørkt felt. "Stripen" strammer og roer bildet, og virker som en motvekt til det vertikale fjellet. Den mørke stripen kan også være vann eller jord.

Kunstnerens egen kommentar

I et rustent helikopter ble vi fløyet inn til fjellområdet Fenriskjeften i 1994. Jeg så innover i dalene og lærte fjellene å kjenne: Arnesteinen, Midgard, Fenristunga, Hel, Ulvetanna,Tungespissen og Kinntanna. For første gang fikk vi se Trollslottet. Alle vet at hemmeligheter er fulle av energi. Trollslottet lå så å si usett i ødemarken, bare noen støvete sort-hvitt fotos fra Polarinstituttet røpet fjellenes eksistens før jeg malte dem. Å ha et eventyrland for seg selv som kunstnerisk utfordring ga en følelse av frihet, men også ansvar. Jeg merket en høytid da jeg så fjellene. Det var opp til meg å fortelle om dem og oversette alt dette til kunst, formidle det med sin magi. Det ga meg krefter.

Vebjørn Sand

Vebjørn Sand

Se kunstnerprofil

VEBJØRN SANDS hovedmaleri fra serien Scener fra andre verdenskrig, Wannsee-konferansen, ble i høsten 2012 solgt for 150 000 dollar til kunstsamleren og den amerikanske investoren Raymond J. Learsy, som ble av ARTnews rangert på listen over de 200 største kunstsamlerne i verden. Samtidig er Vebjørn Sand også den kunstneren som trolig er mest representert i flest norske hjem. Vebjørn nyter for tiden stor suksess i New York hvor ytterligere to malerier ble solgt for over en million per stk.

- Mine bilder avhenger også av hvor sulten jeg er. Å male handler i bunn og grunn om en rytme som sitter i ryggraden. I tillegg må man bygge opp en sannhet, en alternativ indre verden, at det du driver med er mer interessant enn alt annet. Du må erkjenne deg selv i verden, ha et svar på spørsmålet: Hvorfor gjør jeg dette her?