Isfjorden av Vebjørn Sand

Motivbeskrivelse

De fleste av Vebjørns bilder ble malt på stedet i Antarktis, der kunstneren hadde fått spesiallaget en varmedress som gjorde at han kunne stå ute og male i bitende kuldegrader. Han kom likevel hjem med en forfrosset hånd. Isfjorden skiller seg litt ut fra resten av bildene, med sine duse farger som minner om Kåre Tveters nesten fargeløse motiver. Bildet har også en stoisk ro og stillhet som er unikt for mange av Vebjørns bilder. Slik knytter bildet seg også inn i en romantisk tradisjon med naturens storhet og urlandskapet, der den lille mannen blir enda mindre i naturens vold, velde og krefter. Isfjorden har også en stramhet, der formasjonene i naturen, ligner moderne arkitektur.

Gjennom sine prosjekter har Vebjørn ønsket å løfte kunsten ut av atelieret og galleriet, og sette dem inn i hverdagen som monumentale byggverk. I 1998 kunne man vandre i et lite Antarktis i Holmenkollen. Trollslottet bestod av ti 26 meter høye isfjell trukket med hvit fiberduk, opplyst innenfra og utenfra, og synlig milevis borte som et Soria Moria. Bak glassplater fulle av snø og iskrystaller skimtet man Vebjørns malerier fra hans ekspedisjoner i 1993/94 og 1996/97 til Dronning Mauds Land, hvor han ble spurt om å være med som polmaler.

Kunstnerens egen kommentar

I et rustent helikopter ble vi fløyet inn til fjellområdet Fenriskjeften i 1994. Jeg så innover i dalene og lærte fjellene å kjenne: Arnesteinen, Midgard, Fenristunga, Hel, Ulvetanna,Tungespissen og Kinntanna. For første gang fikk vi se Trollslottet. Alle vet at hemmeligheter er fulle av energi. Trollslottet lå så å si usett i ødemarken, bare noen støvete sort-hvitt fotos fra Polarinstituttet røpet fjellenes eksistens før jeg malte dem. Å ha et eventyrland for seg selv som kunstnerisk utfordring ga en følelse av frihet, men også ansvar. Jeg merket en høytid da jeg så fjellene. Det var opp til meg å fortelle om dem og oversette alt dette til kunst, formidle det med sin magi. Det ga meg krefter.

Vebjørn Sand

Vebjørn Sand

Se kunstnerprofil

VEBJØRN SANDS hovedmaleri fra serien Scener fra andre verdenskrig, Wannsee-konferansen, ble i høsten 2012 solgt for 150 000 dollar til kunstsamleren og den amerikanske investoren Raymond J. Learsy, som ble av ARTnews rangert på listen over de 200 største kunstsamlerne i verden. Samtidig er Vebjørn Sand også den kunstneren som trolig er mest representert i flest norske hjem. Vebjørn nyter for tiden stor suksess i New York hvor ytterligere to malerier ble solgt for over en million per stk.

- Mine bilder avhenger også av hvor sulten jeg er. Å male handler i bunn og grunn om en rytme som sitter i ryggraden. I tillegg må man bygge opp en sannhet, en alternativ indre verden, at det du driver med er mer interessant enn alt annet. Du må erkjenne deg selv i verden, ha et svar på spørsmålet: Hvorfor gjør jeg dette her?