Udisme III E av Terje Risberg

P Dette kunstverket omsettes ved Fineart som mellommann i opphavsmannens navn, og er således unntatt MVA. Les mer

TERJE RISBERGS DYPTRYKK

Ulikt andre maskinelle grafikkteknikker er dyptrykket resultatet av en mauell trykkemetode. Hvert bilde blir til i en stegvis prosess som må gjentas for hvert trykk. Derfor blir det enkelte grafiske bladet forskjellig fra de andre i opplaget.

I et dyptrykk vil fargepigmentene være presset dypt ned i papiret. Derfra reflekteres lyset tilbakt til øyet fra flere lag i billedflaten. Sammenlignet med et litografi eller silketrykk vil man kunne se hvordan dette gir fargene i bildet et spesielt dyp og en malerisk kvalitet.

Dyptrykket trykkes fra flere ulike trykkplater i en kobbertrykkpresse under flere tonns trykk. Den første trykkplaten legges på pressebordet og et fuktet kobbertrykkpapir plasseres oppå. Det hele sveives mellom valsene og ut på den andre siden, akkurat så langt at papiret beholder sin posisjon. Papiret løftes forsiktig opp, og den første platen byttes ut med nummer to. Papir og plate sveives så tilbake mellom valsene. Prosessen gjentas med opp til fire trykkplater. Hver plate har forskjellige spor og fordypninger, og er innsatt med forskjellig trykkfarge. Til slutt spennes det ferdige trykket opp for tørking.

For hvert nytt trykk må alle trykkplatene farges inn med ny trykkfarge. Fargen arbeides ned i fordypningene i platen med gummisparker og svamper. Så slårs det overskytende av med håndflaten. Denne avslåingen gjøres mange ganger for å få en eksakt mengde farge i platen. Slik blir hvert grafisk blad et resultat av flere hundre bestrykninger med hånden mot trykkplatene.

Terje Risberg bruker kobber- eller plastplater som han etser, sandblåser eller graverer spor og fordypninger i. Rissenål, skavjern, polerjern og sandpapir hører med. Forarbeider er blyantskisser, eller det kan også være "elektroniske malerier" utført på digitalt tegnebrett. Forarbeidene overføres til platene med kopipapir eller ved belysning.

Selv om Terje Risberg har tilført nye verktøy og metoder, befinner han seg likevel i forlengelsen av en lang kunstgrafisk tradisjon.

Terje Risberg

Terje Risberg

Se kunstnerprofil

Terje Risberg er utdannet ved Statens håndverks- og kunstindustriskole og Statens kunstakademi i Oslo. Han er en av de norske kunstnerne som har arbeidet lengst med dyptrykkteknikkene, og hans grafiske blad med naturtemaer har gitt ham et stort publikum i hele Skandinavia.

Terje Risberg foretrekker å trykke sine grafiske blad selv. Hvert trykk blir til i en omstendelig prosess der trykkplatene farges inn og trykkes separat under flere tonns press i en kobbertrykkpresse. For Risberg er dyptrykksteknikken en del av den kunstneriske prosessen. I motsetning til maskingjorte trykk vil de håndgrafiske metodene denne kunstneren benytter, gi karakter til det enkelte kunstverket. Hvert bilde blir unikt og forskjellig fra de andre trykkene i opplaget. Risberg føyer seg inn i håndverkertradisjonen med forseggjorte presentasjoner.