Going up (paranoia) (original) av Pushwagner

Rammet inn med en sort matt trelist (20 x 30 mm (BxD)) trelist; yttermål ramme: 129,5 x 94,5 cm

Kunstnerens egen kommentar

Dette er en bearbeiding av et motiv fra hovedverket silketrykkserien En dag i familien Manns liv, som han debuderte med i 1980. Det året var preget av ekstreme følelser, både store gleder og skjellsettende oppturer, men også, mot slutten av året, av ekstrem ulykke og depresjon, grensende til det psykotiske. Motivet viser de servile, angstfylte og neddopete funksjonærene i den sivilisasjonen han skildrer satirisk i både Familien Mann og Soft City. Bildet og serien springer ut av det intense samarbeidet han hadde med forfatteren Axel Jensen, et fohold som gjennomløp en alvorlig krise den høsten. Det interessante med denne versjonen er den grove, litt skjødesløse måten bildet er malt på, høyst sannsynlig med fingrene. Det er også interessant at han har tegnet inn to ansikter som kikker stjålent mot hverandre, noe som kan forstås som usikkerhet og redsel for overvåking (og straff), eller en gryende opposisjon, noe som går ut over den fastlåste stemningen i serien. Sånn sett er det et originalt og autentisk bilde på alle vis, der kunstnerens nerver og sterke følelser kommer tydelig til uttrykk.

Pushwagner

Pushwagner

Se kunstnerprofil

Med et saftig spark til etablert hverdagsliv og vedtatte normer har PUSHWAGNER blitt et kjent navn i Norge. Den naivistiske streken og de fargesterke flatene gir form til hans pek mot den ensformige tilværelsen han selv har brukt store deler av livet til å flykte fra. Med et kunstverk av Pushwagner på veggen stiller du deg kritisk til din egen livsstil, med et lekent byks inn i samtids kritisk tenkning.

Terje Brofos ble født 2. mai 1940, død 24. april 2018. Han vokste opp på Berg i Oslo. Som bakteppe til hans kunstkarriere er reklamelinja på Statens håndverks- og kunstindustriskole hvor han gikk i tre år fra han var atten. Senere, fra 1963 til 1966, gikk han på Statens kunstakademi.