Killing Fields I-III, red av Morten Viskum

Ark og motivformat gjelder per bilde
Morten Viskums nyeste serie Killing Fields er kun vist ved en kunstmesse i Shanghai. Vi er stolte over å kunne presentere ham i Norge og i Aktuell Kunst. Viskum har stor etterspørsel og prisene på hans kunst har økt de seneste årene. Dessverre er det mange som ikke har råd til å kjøpe originalverker av kunstneren. Etter mange forespørsler om å lage rimeligere kunst i opplag, har han nå trykket denne serien i et lavt opplag på 18. Serien består av tre ulike motiver som hvert er trykket i fire farger; rødt, svart, grønt og lilla. Bildene 1-9 selges kun i serier, mens de som er nummerert 10-18 selges enkeltvis. Til sammen kan du velge mellom 12 ulike bilder. Bildene er laget i teknikken fotograveur hos eksperter i Danmark, der man lager en trykkplate hvor fotoet er gravert inn. En tradisjonell teknikk kombinert med det moderne digitale fotografiet. Trykkfargene er blandet for hånd, i de fargene Viskum ofte jobber i.

Emner

Morten Viskum

Morten Viskum

Se kunstnerprofil

MORTEN VISKUM (1965-) regnes for å være en av våre mest ukonvensjonelle kunstnere. Etter seks år med veterinærstudier snudde Viskum på hælen og bestemte seg for å bli kunstner, og forandret med det samtidskunsten i Norge. Viskum ble et kjent navn etter at han i 1995 plasserte olivenglass med rottefostre i dagligvarebutikker rundt om i Norge. Siden den gang har Viskum vært forbundet med kontroversielle installasjoner og billedkunst; malerier skapt med en død hånd som pensel, skulpturer av seg selv - ofte i ulike politisk betente situasjoner - alt mens han driver Vestfossen Kunstlaboratorium, et visningssted for samtidskunst i Buskerud. Mannen som gikk rundt med munnbind for ikke å bli gjenkjent, har blitt en av våre mest kjente kunstnere som stadig fortsetter å engasjere.

Fotoserien med den korsfestede rotten er noe av det mest helstøpte i Morten Viskums produksjon. Motiv og utførelse summerer opp deler av hans kunstneriske konsept. Motivet er sterkt, vakkert og ubehagelig, med klare referanser til offer, død og kristendom. Offeret understrekes av korsets symbolikk, det hjelpeløse i en liten museskrott, den enkle i dødens direkte språk: No sacrifice without victims. Det banale ved døden tones ned av at den tross alt er uavvendelig.