Madonna i grotten av Morten Krogvold
26. september åpnet dronning Sonja Morten Krogvolds separatutstilling Luoghi a Roma/Steder i Roma i Palazzo Braschi i Roma med 45 fotoer i store formater i sort/hvitt. Samtidig lanseres boken Roma, syv vandringer med Thomas Thiis-Evensens guiding gjennom byen og Krogvolds fotoer. Aktuell Kunst har vært så heldig å få egne opplag fra noen av bildene på utstillingen og en lang prat om Krogvolds Roma. Han avslører en svært uromantisk hverdag som fotograf i kampen mot været og det italienske byråkratiet. Med tillatelse fra paven kom han endelig innenfor glassveggen i Peterskirken og helt innpå Michelangelos Pieta.
Kunstnerens egen kommentar
I dette prosjektet ønsket jeg å bruke 40 års erfaring og fagkunnskap som fotograf; alt jeg har lært. Jeg ville gjøre det mest utrendy; nemlig å fotografere så detaljert som mulig og fjerne meg fra alt som heter idé, men kun jobbe med håndverket og utførelsen. Bildene kunne vært tatt for 100 år siden og om 50 år. Alle bildene er også i store formater, så man virkelig skal føle at man kan gå inn i motivene. Du skal nærmest kunne se hva de har i butikkvinduene. Dermed får fotoene enda en ny dimensjon. For hvordan fotograferer man en by som er fotografert en million ganger før? Jens Bjørneboe skrev en gang at i Roma kan selv amatører få gode bilder. Jeg er så absolutt ikke enig. Hvis man skal gjøre noe middelmådig, ja, så er det mange gode motiver. Det letteste er å gjøre det ordinært, og man inngår lett kompromisser med seg selv om man ikke holder disiplinen oppe. Men skal du løfte det opp, er dette den største utfordringen jeg noen gang har hatt. Det er lett å nøye seg med det som er greit, men jeg vil ha det i en superliga. For hvor skal du starte, når du står foran den vakreste arkitekturen og kun har et bestemt format å sette det inn i? Jeg ville vise det ekte Roma og Roma uten postkortene og turistene, en slags mystisisme. Jeg vil vise hovedgrunnen til at det er tre fulle fly til Roma hver dag fra Norge; Roma med Michelangelo, Bramante og Bernini, men også de ultramoderne bygningene og bilder fra Romas Zoo. Jeg har enormt stor respekt og ærbødighet for Romas arkitektur og byplanlegging. Visste du at 1/3 av verdens kunstskatter sies å befinne seg i Roma, og byen har 800 kirker? Jeg bruker å si til studentene mine at de må ha en base av kunst, de må se god kunst for selv å skape god kunst. Man må ha noen referanser, noe å strekke seg etter.