Fest 1, håndkolorert av Lena Akopian

Håndkolorering:Et håndkolorert litografi er et eksklusivt og unikt stykke kunst ingen har maken til. H.C eller "Håndkolorert" betyr at kunstneren har fargelagt arbeidet etter at det er trykket. Bildet er i utgangspunktet en del av et opplag trykket fra samme stein der kunstnere har risset inn motivet. Hvert trykk har derimot fått sitt personlige preg ved individuell håndkolorering etter at det er ferdigtrykket. Slik oppnår kunstneren en annen overflate-struktur på papiret, samt små variasjoner over det samme motivet. Et håndkolorert litografi ligger derfor i grenselandet mellom et originalt maleri og et grafisk verk. Det vanlige er å bruk pastellkritt på det ferdige trykket, som for eksempel i Tone Dietrichson og Lene Akopian bilder. Andre materialer å "kolorere" litografiet med er akvarell, en spesiell lito-tusj, oljemaling, stempler eller sjablonger, som bl.a. i Willibald Storns stuntlito. Det er ulikt hvor mye tid hver kunstner bruker på å håndkolorere hvert verk, men man kan regne med at det tar opp mot en time.

Håndkolorerte litografier er forløperen til oljetrykket, et fargelitografi fernissert med skjellakk. Vi finner de første håndkolorerte litografiene på begynnelsen av 1800-tallet. Fargeleggingen ble da gjort hovedsakelig ved bruk av sjablonteknikk; en sjablon eller en mal av papp ble lagt over bildet trykket i sort. Deretter ble enkelte felter raskt og effektivt fargelagt for hånd i en eller flere farger. Karakteristisk var den blå anilinfargen og gul. De fleste kunstnere i dag håndkolorerer deler av sin produksjon. Spesielt grafikkens foregangsmann i Norge, Edvard Munch, eksperimenterte med ulike håndkolorerte utgaver av sin Madonna og andre kjente motiver.

Emner