Stille vårkveld av Lars Christian Istad
P Dette kunstverket omsettes ved Fineart som mellommann i opphavsmannens navn, og er således unntatt MVA. Les mer
Kunstnerens egen kommentar
PROSESSEN VED Å LAGE ET TRESNITT
Motivet
For det meste jobber jeg med landskapsmotiver fra vårt distrikt. Jeg har alltid med tegneblokk og ofte et kamera. For meg er det rene meditasjonen å sitte midt i naturen med penn og en skisseblokk på kneet. Skissene er forholdsvis små. Når jeg har valgt å bruke et av motivene til tresnitt må skissen forstørres til platens dimensjoner. Motivet må overføres speilvendt på trykkplaten.
Treskjæring
Jeg velger furu for å bruke årringene i treet som elementer i bildene. For å kontrollere skjæringen fargelegges platene slik at man ser hva som skjæres bort og hva som må stå igjen. Det skjæres en masterplate og bildet fra denne overføres til de andre tre platene. Det å skjære på tvers av furutre er en krevende oppgave som likner vanlig treskjæring. Vanlige skjærejern benyttes og de må være særdeles skarpe.
Papir og farge
Dårlig papir har syrer i seg som får det til å falme eller skifte farge over tid. Jeg bruker alltid fransk syrefritt "bøttepapir" som heter Arches. Det er like viktig å bruke farger som er lysekte. Jeg bruker oljebaserte farger. En av de mest krevende oppgavene i prosessen er å bestemme hvilke farger som skal brukes på de 4 platene. Det bestemmer bildets fargeskala og gir motivet det uttrykket som ønskes. Det er et krevende tankearbeid og krever kunnskap om hva som skjer med fargen ved overlappinger.
Trykkingen
Hver plate skal påføres farge før trykking. Når det lages et opplag bør alle bildene være noenlunde like, men når man trykker for hånd (opplagstype ET), blir bildene i opplaget sjelden 100% like. Tykkelsen på fargesjiktet avgjør fargens utseende. Fargen overføres til platen ved hjelp av en valse. Jo flere farger, jo flere valser. Fargene valses ut på glassplater, eller som i mitt tilfelle på slipte marmorskiver.
Ferdig fargetresnitt
Platen som er påført farge legges på pressebordet med fargesiden opp. På platen legges papiret, og sammen går de gjennom valsen. Denne prosessen foregår så mange ganger som det er plater til, i mitt tilfelle altså 4 ganger. Til slutt, for at trykket skal regnes som originalgrafikk, skal det nummereres og signeres.