Info Kjøp

Bok: Det norske skieventyret av Kristian Finborud

Produktbeskrivelse

ISBN: 9788279591313
Forlag: Skald AS
Forfattere: Kristian Finborud
Innbundet, 20 x 14,8 cm
Språk: Bokmål
Sider: 96

Hvem har ikke forbannet seg over fiskebein og bakglatte ski? Hvor mange ganger har man ikke irritert seg over den supersportslige familien i nabohytta? Og hvilke øyeblikk husker man best fra første skituren til minstemann?

Det norske skieventyret samles kunstnerens iakttagelser fra den norske fjellheimen. På godt og vondt.

Siden han gikk ut fra Kunsthøgskolen i Bergen i 1988 har Kristian Finborud fått en økende fanskare og har hatt utallige utstillinger. Hans humoristiske og skjeve blikk på hverdagssituasjoner blir her for første gang presentert i bokform.

"Jeg har syklet Trondheim-Oslo og gått Skarverennet! Jeg har ikke tid til å stoppe for å slå av en prat og spise sjokolade med deg! For jeg er 43,9 år og absolutt midt i livet!"

Slik lyder Kristians Finboruds tekst til trykket Løype i hans nye bok Det norske skieventyret på Skald Forlag. Trykket Dårlig føre med to kvinner foran hyttevinduet har fått følge av one-lineren: "Rød swix eller rød burgunder".

Presse om boken:

- Ha, ha... her er vi tatt på kornet! Dette gir meg lyst til å gå på ski!
Varden (24. oktober 2008)

- Finborud kaster et skjevt, humoristisk blikk på skiturer med familien, påskefjellet og skihopp med bestefar
Bergensavisen - Bergens Tidende

- Anbefalt av Kunst for alle.

- Anbefalt av Geir Vestad i Hamar Arbeiderblad.

Kristian Finborud

Kristian Finborud

Se kunstnerprofil

KRISTIAN FINBORUD (f. 1964) er en av landets mest populære og folkekjære grafikere. Han har en unik evne til å løfte frem store og små øyeblikk og med et lunt blikk fanger han på humoristisk vis den norske folkesjelen i ord og bilder. Motivene kommer frem gjennom en karakteristisk skisseaktig strek som sammen med en klar komposisjon og nesten abstrakte naturskildringer skaper formspråket han er kjent for.

Selve trykkeprosessen er en svært viktig del av Finboruds kreative prosess, og han bruker lang tid på trykkingen. Han rendyrker etsningen som uttrykksform, og han er svært opptatt av å utforske muligheten i denne teknikken. Motivet etses først ned i en metallplate med en sterk syreoppløsning for å få frem dype spor i platen. På denne måten får det ferdige bildet mye stofflighet, i en slik grad at flatene ofte fremstår som en slags relieff. Deretter gnis fargen inn i platen og trykkes under stort press på et fuktig papir. For hvert eksemplar settes fargen inn på nytt. Denne måten å trykke på gir mulighet for variasjon i fargen gjennom opplaget, derfor kan enkelte trykk være helt unike.