Info Kjøp

Bok: Begrav meg i snø av Kristian Finborud

Produktbeskrivelse

ISBN: 97882795912471
Forlag: Skald AS
Forfattere: Kristian Finborud
Innbundet, 22 x 23,5 cm
Språk: Bokmål
Utgivelsesår: 2016
Sider: 95

Du treng sjølvsagt ikkje lengta etter snø heile året. Du skal faktisk ikkje det. Fjella skal mista alle kvite flekkar, sommarstid. - Slik innleier den tidlegare landslagsløparen på ski, Gudmund Skjeldal, prologen til boka Begrav meg i snø. For om vinteren ønskjer han seg snø.

Begrav meg i snø - I denne kvardagsfilosofiske dagboka møter vi ein norsk familiefar på leit, ikkje berre etter snøen, men også etter dei gylne augneblinkane gøymde i ein travel kvardag. Med ettertanke, humor og melankoli løftar Skjeldal og Finborud fram gleda over dei små stundene, nostalgien over barndomen som forsvann, lykka over den første snøen, sorga over alt ein ikkje rekk i livet – og regnet som øydelegg skispora. Med varsam penn, skildrar skiløparen og faren korleis den norske vinteren i alle former tek tak i han og livet, dag for dag. Begrav meg i snø er fylt med lunefullt vêr, sludd og pudder, leik i snø, tung pust og gnistrande føre, mørketid og vinterlys, alt treffande illustrert av den folkekjære kunstnaren Kristian Finborud. Boka fangar både familieliv og vinter i eitt grep, og er kjærkomen lesnad for travle og snøhungrige nordmenn.

Kristian Finborud (f.1946) er fra Porsgrunn og nå bosatt på Voss der han jobber som kunstner. Han har tidligere dekket nordmenns underlige tilbøyeligheter i bøkene Det norske skieventyret (2008) og Norske sommerminner (2010).



Kristian Finborud

Kristian Finborud

Se kunstnerprofil

KRISTIAN FINBORUD (f. 1964) er en av landets mest populære og folkekjære grafikere. Han har en unik evne til å løfte frem store og små øyeblikk og med et lunt blikk fanger han på humoristisk vis den norske folkesjelen i ord og bilder. Motivene kommer frem gjennom en karakteristisk skisseaktig strek som sammen med en klar komposisjon og nesten abstrakte naturskildringer skaper formspråket han er kjent for.

Selve trykkeprosessen er en svært viktig del av Finboruds kreative prosess, og han bruker lang tid på trykkingen. Han rendyrker etsningen som uttrykksform, og han er svært opptatt av å utforske muligheten i denne teknikken. Motivet etses først ned i en metallplate med en sterk syreoppløsning for å få frem dype spor i platen. På denne måten får det ferdige bildet mye stofflighet, i en slik grad at flatene ofte fremstår som en slags relieff. Deretter gnis fargen inn i platen og trykkes under stort press på et fuktig papir. For hvert eksemplar settes fargen inn på nytt. Denne måten å trykke på gir mulighet for variasjon i fargen gjennom opplaget, derfor kan enkelte trykk være helt unike.