Drøm 1 av Gunn Nordheim Morstøl

P Dette kunstverket omsettes ved Fineart som mellommann i opphavsmannens navn, og er således unntatt MVA. Les mer

Motivbeskrivelse

I dette bildet ser vi en stor og en liten figur som holder hverandre i hendene. Et brodert hjerte sier mer enn ord om omsorg og kjærlighet. Bakenfor utspiller det seg flere scener som vi har vanskeligheter med å sette sammen til en helt fortelling og finne logistikken til. Akkurat som fra en drøm.

Gunn Nordheim Mostøl har selv jobbet frem en egen teknikk og måte å skape etsninger på over en lang periode som hun har benyttet i dette bildet:
1. Tegning på hardgrunn
Jeg starter alltid med en tegning på en hardgrunn i voks som jeg legger over metallplaten. Her fabulerer jeg frem motivet. Noen deler av tegningen etses delvis bort ved neste stadiet, men man kan alltid se at det ligger rester av dette i bildet fra platen. Jeg jobber ofte parallelt på to plater. Andre ganger kan jeg bruke en ny og en gammel plate. Ser man godt etter, kan man også se at enkelte plater er brukt opp igjen i flere bilder, til det nesten ugjenkjennelige. Hovedmotivet tegnes på den ene platen, som ofte ender i dypblåtoner. Den andre kaller jeg en kompisplate, og går mot mer gyllent, der tegningen vibrerer mer. Noen ganger bruker jeg sjablonger som jeg klipper ut.

2. Flatbiting/dypetsning
Ved neste stadiet velger jeg ut større former fra tegningen, hovedformene, som jeg etser dypt for å få til en relieffaktig struktur i bildet. Ofte trykkes disse i lyse farger. Jeg dekker og etser kun deler av platen av gangen. Slik blir det flere lag og nivåer når disse overlapper og kanskje etser to ganger. Ved flerfargete trykk tilpasser man ofte platene man bruker til hverandre. Jeg unngår derimot dette. Dessuten trykker jeg helt ut til kanten av papiret.

3. Akvatint
Etter dypetsningen bruker jeg akvatint, et fint pulver som dekker platen når jeg etser.

4. Trykking
Siste steg er innvalsing av farger for hånd, og prøvetrykking. Jeg går alltid fra ingenting til mørkt. Hvis trykket ikke fungerer må jeg gå tilbake og etse platene ytterligere. Jeg bruker alltid håndlaget papir. Papiret brukt i bildene til Aktuell Kunst er et resultat av såkalt rettferdig handel og laget i India. Noen ganger lager jeg også papiret selv.

5. Brodering
Enkelte ganger broderer jeg på det ferdige trykket. Jeg liker å legge omsorg i hvert bilde, denne møysommeligheten som håndverk gir.

Kunstnerens egen kommentar

- Mellommenneskelige forhold, som livet, døden og kjærligheten går igjen i mine bilder. Bildet Drøm har flere lag og historier som ligger bakenfor hverandre som du kan dukke ned i. Arkitekturen kan minne om kirkebygg. Etter at jeg var i Russland i 2000 dukket også ikonaktige figurer opp. Jeg er et søkende mennesker, både utover og innover, og tilfører ofte bildene mine en religiøs, eller sakral, stemning.

Gunn Nordheim Morstøl

Gunn Nordheim Morstøl

Se kunstnerprofil

Gunn Nordheim Morstøl er en kunstner som imponerer med sin skapertrang, omsorgen hun legger i alt hun skaper og hennes brennende ønske om å eksperimentere og stadig bevege seg fremover. I Isfjorden driver Morstøl Galleri Innsikt, hjemme har hun syv døtre. For tiden er hun årets Kunstedamer hos Tine. Hvert år de siste 16 årene har en kunstner fått oppdraget med å utsmykke den tradisjonsrike hvite osten som produseres i Ørsta. Mostøl har også jobbet med foto, land-art og har så vidt begynt å studere og eksperimentere med glasskunst og tredimensjonale uttrykk. Til høsten skal hun montere en installasjon i kunstnersenteret i Molde, bestående av ord, møbler og decopage. Likevel er det som grafiker og maler Morstøl har vunnet et stort publikum.