Reisebrev V av Eva Laila Hilsen

P Dette kunstverket omsettes ved Fineart som mellommann i opphavsmannens navn, og er således unntatt MVA. Les mer

Emner

Eva Laila Hilsen

Eva Laila Hilsen

Se kunstnerprofil

EVA LAILA HILSEN er født på Fagernes i 1945. Idag har hun flyttet hjem etter noen og tredve år andre steder i landet og verden. Sin kunstneriske utdannelse har hun fra Hamar Tegnestudio 1982-84, Statens Håndverks- og Kunstindustriskole 1984-85 og fra Statens Kunstakademi 1987-88. I tidsrommet 1991-98 var hun faglærer i grafikk og fargeteori ved Ålesund Kunstskole. Siden 1987 har hun drevet en svært aktiv utstillingsvirksomhet over hele landet, med separatutstillinger i bl.a. Aktuell Kunst, Galleri Cassandra i Drøbak, Galleri Norske Grafikere i Oslo, og Scäffergården i Danmark. Hilsen har også deltatt på en mengde gruppe- og kollektive utstillinger i inn- og utland, som Høstutstillingen og Østlandsutstillingen, samt mønstringer i bl.a. New York, Paris, Kairo, Krakow, Rio de Janeiro og Namibia. Hun mottok hederlig omtale på en biennale i Canada tidligere i år.

Hilsen har hatt flere utsmykningsoppgaver, bl.a. Politihøgskolen i Kongsvinger, Sanderud Sykehus, Stord Sykehus og Røntgenavdelingen ved Ålesund Sykehus m.fl., og er innkjøpt av en rekke offentlige og private samlinger, bl.a. Norsk Kulturråd, Hedmark fylke, Kunst i skolen, Det norske konsulat i New York og The National Museum of Cracow i Polen. Nylig ble hun tildelt Per og Kari stipendet for 2000. For tiden forbereder hun en utstilling i Ålesund Kunstforening i 2002. I tillegg til alt dette driver hun sitt eget Galleri Hilsen i Fagernes. Mest kjent er Hilsen som grafiker og tegner, og sist med sitt store utstillingsprosjekt Direktiv i Kunstbanken på Hamar og i Tegneforbundet Oslo 1999/2000, hvor hun satte søkelyset på EU-direktiv og genmat. I 2002 var hun bl.a. festivalutstiller på Sunndalsøra ved Sunndal Kulturfestival 2002. Som et siste kunstnerprosjekt kan nevnes Hilsens samarbeid med Telenor. Hun tok utfordringen med å lage et stort pastell: Telenors visjon. Dette skulle gi de ansatte i Telenor Privat Kundeservice Øst engasjement i hverdagen.