The Raven II, Edgar Allan Poe (EA) av Corneille

Fineart anbefaler at dette kunstverket blir rammet inn flytende uten passepartou da motivet/bilde er helt ut i kanten på arket. Edgar Allan Poe - The Raven

Once upon a midnight dreary, while I pondered, weak and weary, Over many a quaint and curious volume of forgotten lore, While I nodded, nearly napping, suddenly there came a tapping, As of some one gently rapping, rapping at my chamber door. "'This some visitor," I muttered, "tapping at my chamber door- Only this, and nothing more."

Ah, distinctly I remember it was in the bleak December, And each separate dying ember wrought its ghost upon the floor. Eagerly I wished the morrow;- vainly I had sought to borrow From my books surcease of sorrow- sorrow for the lost Lenore- For the rare and radiant maiden whom the angels name Lenore- Nameless here for evermore.

And the silken sad uncertain rustling of each purple curtain Thrilled me- filled me with fantastic terrors never felt before; So that now, to still the beating of my heart, I stood repeating, "'This some visitor entreating entrance at my chamber door- Some late visitor entreating entrance at my chamber door;- This it is, and nothing more." Les videre

CORNEILLE ble født i 1922 i Liège, Belgium og ble døpt Cornelis van Beverloo. Han tok senere kunstnernavnet Corneille og regnes som både keramiker, grafiker, maler og forfatter. Han studerte tegning ved Kunstakademiet i Amsterdam (Amsterdam Rijksakademie) fra 1940-43, men er selvlært innenfor malerkunsten. På Akademiet ble han nær venn av kunstneren Karel Appel. Hans første separatutstilling ble holdt i Nederland i 1946 sammen med den nederlandske Experimentgruppen Reflex.

Etter frigjøringen i 1945 ble Corneille inspirert av "le joie de vivre" til franske malere, særlig de yngre som kunstneren Edouard Pignon. I denne perioden beveget Corneille seg mot en lyrisk, kubistisk stil. Hans tidligste verker hadde derimot vært naturalistiske. I førtiårene ble Corneille også et medlem av den Surrealiststiske gruppen før han engasjerte seg som en av grunnleggerne til gruppen REFLEX i 1948. Sammen med Karel Appel, Asger Jorn, Dotremont og Constant grunnla han COBRA gruppen i 1949 i Danmark. Til gruppen sluttet det seg flere kunstnere, poeter og arkitekter. Corneille publiserte også tekster i gruppens magasin. COBRA ble oppløst i 1951, men har likevel hatt stor innflytelse på skandinavisk kunst og betydd mye for utviklingen av det moderne maleriet.