Fjellmotiv av Christopher Rådlund

Motivbeskrivelse

Denne fjellscenen er hentet fra et større maleri Rådlund har malt i de samme fargene. De sorte og hvite valørene har utallige nyanser og Rådlund bruker hele registeret fra det dypeste sorte til det hviteste hvite. Et stille vann strekker seg innover fra den nedre billedkanten. Sorte silhuetter av fjell stuper bratt ned på høyre og venstre side. Langt der inne aner vi et lysere fjell med krappe, kantete former satt mot hverandre. Bildet har en mystisk stemning og duset ned som om vi befinner oss i fjellheimen i skumringstimene.

Rådlund har formidlet fjellets sublime karakter, det trolske, mektige og gitt naturen sjel. Vi blir små i forhold til denne scenen, slik som våre nasjonalromantikere satte den lille mannen opp mot den store, overdimensjonerte, mektige naturen i form av dramatiske fjell, rasende fosser og mektige isbreer.

Kunstnerens egen kommentar

Jeg vil man skal se at alle detaljene er betraktet i bildene mine, at det ligger en grundig observasjon til grunn. Dette er et fysisk, rendyrket virkelig sted, malt ute eller fra et foto. Men det er ikke så viktig hvor landskapet er hentet fra. Jeg maler ideen fjell, ikke det navngitte fjellet. Jeg ønsker også å la betrakteren bli konfrontert med en skjønnhet som kan være rystende, de skal settes i en tilstand. Jeg er en romantiker som kunstner, og oppfatter naturen som sublim med en egen sjel. Kontrasten mellom det grufullvekkende og det hinsides vakre opptar meg. Fjellet kan føles dystert, men det er et lys bakom.

Christopher Rådlund

Christopher Rådlund

Se kunstnerprofil

- Jeg vil at man skal se at alle detaljene er betraktet i bildene mine, at det ligger en grundig observasjon til grunn. Dette er fysiske, rendyrkete virkelige steder, malt ute eller fra et foto. Men det er ikke så viktig hvor landskapene og bymotivene er hentet fra. Treet eller fjellet har aldri bedt om å være norsk eller svensk, bli en turistattraksjon eller kalles en bjørk eller et Glitretind. Jeg maler ideen fjell og tre. Rådlund debuterte med separatutstilling i Galleri 27 i 1998; en samling bilder med mørke fjellmotiver og et og annet mørkt tre mot en opplyst skyformasjon. Da hadde han vært i Norge i tre år, da han følte det norske fagmiljøet kunne tilby han mer, og hab var dessuten fasinert av Nerdrumskolen.