I gresset av Cathrine Knudsen

P Dette kunstverket omsettes ved Fineart som mellommann i opphavsmannens navn, og er således unntatt MVA. Les mer

Motivbeskrivelse

"Når Cathrine kom til oss i Grafikksenteret til Dag Dammen, hvor jeg også har mitt atelier, var det bemerkelseverdig å se hvordan hun tok fatt i denne vanskelige teknikken, med litotrykk direkte på kalkstein. Cathrine valgte farger med stor sikkerhet, og jeg må bare si at jeg var meget imponert." Eva Langaas, Billedkunstner

Kunstnerens egen kommentar

Litografiet er bygget opp med store laveringer direkte på steinen. Jeg brukte sort for å få grunntegningen i bunn. Før vi kjørte den sorte fargen gjennom pressen, etset jeg i steinen for å få førligheten, dybde og strukturen som jeg etterstreber. Deretter fulgte den samme prosessen med nesten hver av de fem fargene. Farge nummer to var grønn med mye transparin. Den ble først tusjet inn på et ønsket område, så etset og skrapt før kjøring gjennom pressen. Farge tre var en lavering i blått. Den samme prosedyren fulgte jeg med farge nummer fire: Oker. Sluttfargen, lys grå, la seg som et lokk og samlet motivet - også her ved hjelp av kraftig etsning.

Cathrine Knudsen

Cathrine Knudsen

Se kunstnerprofil

CATHRINE KNUDSEN hadde i 2012 en stor separatutstilling i Sagbladfabrikken i Hamar. Hennes bilder er utgangspunkt for skjerf, kjoler og topper hos Part Two. Det er lenge siden hun kjøpte interiørmaling, sparkel og lerret og satte i gang med å lage bilder hjemme på kjøkkenbordet for å bruke kveldene til noe annet enn å se på TV. Det er ti år siden VG skrev "Pangstart for ung kunstner". Det er også ganske lenge siden hun tok permisjon fra jobben i TV2 for å male, for så å kunne leve av kunsten, bare fem år etter at hun hadde startet. Men formene har vært der hele tiden; naturens former, botaniske, organiske.

- Jeg vil at alt skal se bearbeidet ut. Det går med sinnssykt mye maling til et bilde. Det er lag på lag med oljemaling uten noen som helst form for fortykningsmiddel. Jeg bruker også sjablonger som jeg skjærer ut på frihånd i hard plast. Og så er det krakeleringene. Til slutt legger jeg på en fernissering som gir maleriene en porselensaktig overflate.