Fri av Anne Kristin Hagesæther

P Dette kunstverket omsettes ved Fineart som mellommann i opphavsmannens navn, og er således unntatt MVA. Les mer

Kunstnerens egen kommentar

Kunstner forteller ---->
Med kullmasker foran ansiktene, vippet Jørund på den 200 kg tunge litosteinen mens jeg helte tusj blandet ut i rødsprit der jeg skulle ha motivene. Denne blandingen rant nedover steinen, fordampet raskt og laget et spennende mønster som vi senere trykket i flere farger. Fjellene tegnet jeg med pensel, kritt og lito-blyant, én stein for hver farge - og speilvendt. Etter at steinene ble klargjort av Jørund (med vann og terpentin og syre og gummi arabicum og talkum og hemmelige ingredienser), fargeblanding og prøvetrykk, ble tegning for tegning trykket oppå hverandre - til slutt den mørkeste fargen i alle tre bildene, selve steinene i fjellene. Det er magisk hver gang litografier blir til.
Jeg har tidligere laget litografier med motiver av kjente fjellformasjoner i Norge; «Skarvet» (Hallingskarvet) og «Hornet» (Store Romsdalshorn). Nå føyer STOREN (Store Skagastølstind) seg inn i rekken. Vestlandets høyeste fjell ligger i området Hurrungane i Jotunheimen og utsikten skal være fabelaktig om man bestiger toppen. Fjellryggen Smørstabbtindan er perfekt for tinderangling, toppturer og enklere klatring. Mange vil tilbake snarest mulig - til MER SOM DETTE. Store Vengetind har jeg bare sett på foto, med venninnen min i forgrunnen. Uansett om jeg kommer meg opp dit med det første, er det godt med en pause innimellom - og litt FRI.

Emner

Anne Kristin Hagesæther

Anne Kristin Hagesæther

Se kunstnerprofil

ANNE KRISTIN HAGESÆTHER (f.1968) er utdannet ved Norfolk Institute of Art and Design og University of Brighton. Etter studiene arbeidet hun lenge parallelt som illustratør og billedkunstner, men har siden arbeidet utelukkende med maleri og grafikk. Hennes formspråk er preget av abstrakte, fantasilignende landskap med hint av figurative elementer. Hus, båter eller figurer trer inn i bildene, og skaper scenarioer som ser ut som er klippet ut av en drøm. Fargevalget i bildene er svært viktig for Hagesæther og hun bruker ofte opake, gjennomskinnelige farger ovenpå hverandre, noe som gir en spennende, malerisk effekt.