Galleriet

Kaare Espolin Johnson har latt naturen og menneskene i nord være den viktigste kilde for inspirasjon til sitt skapende arbeid. Det er dermed Nordlendingene som regner Kaare Espolin Johnson som sin kunstner. Han har fått en beskjeden plass i den skrevne norske kunsthistorie, kun som grafiker har han fått kreditt av større betydning. Noe av vår kunsts fineste barneskildringer er hans verker med erindringer fra barndommen i Øst-Finnmark. Et viktig aspekt med Espolin er at motivene er laget etter hukommelsen og indre erfaringer. Espolin hadde nemlig et sterkt nedsatt syn.

Kaares barndom var slett ikke enkel. 14 år gammel flyttet familien fra Finmark til Bodø. Kunstneren var svært nærsynt, og fikk sterke briller med resultatet kallenavner "Brille-Jesus". I tillegg kom mobbing for hans Finnmarksdialekt. Læreren sa om Kaare og fetteren hans, Einar, at "de skal sette en lapp med teksten "ubrukelig" på ryggen deres og sende dem tilbake til Finnmark." Men Kaare likte å tegne. Mens de bodde i Bodø oppdaget han sin særegne skraperteknikk en kveld da lyset gikk og de tente stearinlys. Kaare tok et ark og holdt det over flammen, så arket ble svertet med sot. Med sin mors stoppenål skrapte han fram sitt første bilde.

Familien flyttet videre til Oslo. 20 år gammel begynte Kaare Espolin Johnson på Statens håndverks- og kunstindustriskole. Senere var han student på Statens kunstakademi under Axel Revold og Halvdan Strøm. Kaare fikk oppdrag som illustratør i Arbeidermagasinet. Vanlig betaling for ett bilde var kr. 5, men kollegaene syntes Kaare måtte få 7,50 fordi bildene hans var så gjennomarbeidede. Etter hvert leverte han mer enn 500 illustrasjoner på 20 år. Hans første store illustrasjonsoppdrag var Vett og uvett. Senere kom bl.a. Regine Normanns Ringelihorn og Fimbulvinteren av Sigbjørn Hølmebakk. Kaare Espolin Johnson ble regnet for å være den fremste nordnorske illustratøren i sin tid.

Kaare lengtet alltid nordover. I 1954 var han endelig økonomisk klar til dette, og besøkte for Røst for første gang. Dette ble familiens eventyrland hvert eneste år. Han og familien hadde også i mange år fast tilhold i "Vaskerhuset" på Svinøya. I 1971 kjøpte Kaare et gammelt, delvis nedlagt småbruk litt utenfor Kabelvåg. Kaare Espolin Johnsons skildringer over menneskenes slit og avhengighet til naturen har ofte Lofoten som ramme. I 1981 skrev Kaare til Vågan kommune og tilbød dem et 40-talls bilder mot at bildene skulle stilles ut i et fast galleri. I 1992 kunne han stolt åpne Galleri Espolin i Kabelvåg.

Last inn flere

KONTAKT OSS

Fineart AS (Org# 980747522) Copyright © 2003-2016
Vi tar forbehold om skrivefeil, feil i produktbeskrivelse, priser eller annen informasjon som framkommer på denne internettsiden
Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å øke brukervennligheten i samsvar med Lov om elektronisk kommunikasjon. Ved at du fortsetter å bruke Fineart.no, forutsetter vi at du samtykker til dette. Les mer her