Konseptmaleren
Av Tekst Anne Marit Muri Foto Andre von Morisse.
KUNST 4-2013: Norskfødte Andre von Morisse bor og arbeider i New York. Han liker å utforske vår underbevissthet i sine surrealistiske og figurative malerier. Nå er han aktuell med en ny serie malerier som tar utgangspunkt i Celebrities, der han blant andre har malt det norske kronprinsparet og Andy Warhol.
NEW YORK (KUNST): Andre von Morisse har bodd i USA siden midten av 1980-tallet. Da han var 18 år gammel, søkte han studieplass ved Art Center Collage of Design i California og kom inn på første forsøk.
- Å studere kunst i California var en tøff skole. Disiplinen var beinhard. Teknikken min ble stadig bedre, og jeg malte hele tiden figurative bilder.
Etter fem års kunststudier og bachelorgrad i Fine Art var planen å vende hjem til Norge igjen. Men først måtte Morisse en tur innom New York for å se hvordan kunstmiljøet var der, noe som førte til at han ble værende i verdensbyen. I dag deler han atelier med sin kunstfotografkone, Silas Shabelewska, i kunstnerbydelen Bushwick i Brooklyn, der Bjarne Melgaard også har sitt atelier.
KUNST møter Morisse på Manhattan ved Union Square for å ta subwayen videre til Bushwick. Det gamle industribygget stråler av ny vitalitet med 15 studioer i hver etasje. Her holder filmfolk, møbelsnekkere, kunstnere og andre kreative yrkesgrupper til. Andre von Morisse låser opp døren til atelieret. Innendørs er veggene nybygde og nymalte i helhvitt. Malerier står pent stablet på gulvet, andre er plassert på lave bokhyller. En salonggruppe i 1960-tallsstil og ikoniske designerstoler gjør kunstatelieret personlig. To store arbeidsbord er fylt med skisser og redskaper. I dette studioet har kunstneren arbeidet siden 2010. Tidligere holdt Morisse til i et klassisk kunstnerloft i Tribeca. Men etter 9/11 mistet han det.
- Da terroren rammet New York 9. september 2001, mistet jeg alt jeg eide. Jeg bodde like ved Twin Towers. Boligen ble totalskadet. Det tok meg to år å komme tilbake etter katastrofen.
Morisse inkluderer ofte humor i sine bilder. Det finnes også elementer av surrealisme og drømmelandskap.
- Selv om jeg maler figurativt og realistisk, har jeg aldri vrt opptatt av å ha en definert stil. Jeg er stor fan av kunstneren Gerhard Richter. Jeg definerer først et konsept, deretter maler jeg bildene innenfor det definerte området. Jeg tar ofte tak i deler av kunsthistorien eller et tema fra min samtid. Når jeg forandrer konseptene og ideene, kan jeg også forandre måten jeg maler på.
Barndom med oppbrudd
Maleren viser meg rundt i atelieret og prater åpent om sin kunstproduksjon, sin bakgrunn og hvordan det er å leve, arbeide og bo i New York. Morisse er født i Oslo. I oppveksten pendlet han mellom flere bosteder i Oslo, på Nesodden og på Finnskogen. Hans far, Bjørn Morisse, gikk på skole med Odd Nerdrum og startet musikkgruppen Young Norwegians sammen med Lillebjørn Nilsen. Han jobbet også som tegner og fotograf. Moren, Aud Berggren, er journalist. Hun har jobbet 20 år i VG og skriver i dag om film og underholdning fra sin base i Los Angeles. Besteforeldrene hadde hus på Finnskogen, der Morisse likte å være på besøk i barndommen. Faren var opptatt av natur, og natur er fremdeles en sterk inspirasjonskilde for kunstneren. Frem til 4. klasse gikk Andre på Steinerskolen, deretter et par år på skole i England for så å vende tilbake til Oslo igjen. Tidlig på 1980-tallet flyttet han nok en gang, denne gangen sammen med sin far og stemor til Odense i Danmark.
- Min barndom og oppvekst var preget av mye flytting. Dette reflekteres i maleriet You don't always get the memories you want,
sier Morisse, og peker mot toppen av den lave bokhyllen i atelieret.
- Dette er bilde av et barn
, sier han. - Et trist barn. Det er meg da jeg var gutt. Selv har jeg ingen barn. Jeg er 46 år, min kone er 49.
Naturinspirasjon
De første årene etter at Morisse var uteksaminert fra kunstskolen i Los Angeles, markerte han seg med store, figurative malerier. Disse var ofte sammensatt av et stort kvadratisk lerret med et rektangulært lerret montert på toppen. Motivene til de første maleriseriene hentet kunstneren fra natur, vann og ulike fiskearter. Betrakteren ble invitert inn i en verden som viser livet både over og under vann i ett og samme bilde; både det vi ser med vårt blotte øye og det vi ikke ser, slik også livet fortoner seg som en miks av en indre og en ytre verden. Bildene har en klar referanse til psykologien. Livet over og under vann symboliserer den menneskelige bevissthet og ubevissthet. I 2000 deltok kunstneren på en stor vandreutstilling med flere verker med tema vann. Utstillingen Water: A Contemporary American View ble vist på fem museer i USA.
Dryppende ferske Celebrity-malerier
Akkurat nå arbeider Andre von Morisse med konseptet The Impossibility of Meeting Someone Objectively. Disse bildene handler om Celebrity i forskjellige former. Fra Darwin til Warhol, mennesker som er berømt på grunn av sitt heldige opphav eller en smart oppfinnelse. Utgangspunktet er et portrett i sort og hvitt av en kjendis, og mens malingen er våt, tegner han inn et symbol eller navn. Foreløpig er portrettene av kronprins Haakon og kronprinsesse Mette Marit, Prince William og Kate, Einstein og Andy Warhol klare for å vises frem.
- Jeg ønsker å formidle et psykologisk aspekt ved det at et menneske omtales som celebrity. Motivene viser en illusjon av form, volum og dybde som clasher mot den flate tegningen. Dette er gjort for å understreke at det ikke finnes en ren realisme i kunst eller i den menneskelige objektivitet. Det eksisterer kun en illusjon av sannhet,
mener Morisse.
Vant pris på Høstutstillingen
I 2005 presenterte Andre von Morisse utstillingen End of a New Dawn på galleri McKenzie Fine Art i New York. I denne serien var kunstneren opptatt av å utforske, manipulere og stille spørsmål vedrørende den historiske dialogen mellom maleri og fotografi. Tidligere var maleriet den beste måten å dokumentere historiske hendelser på. Da fotografiet kom på slutten av 1800-tallet, tok det over dokumentasjonsrollen. Maleriet ble nå betraktet som en mer subjektiv virkelighetsforståelse. Det Morisse gjorde i denne perioden, var å male små, realistiske bilder av en falsk virkelighet i sort og hvitt. Disse bildene kunne betraktes som gamle negativer. Deretter fotograferte han maleriene en anelse uskarpt med sort/hvittfilm i kameraet. Sluttresultatet som ble vist frem, var store fotografier av en virkelighet som aldri har funnet sted, men som ble dokumentert.
- Nettopp fordi bildene er og ser ut som fotografier, vil man lese og tolke dem som foto. Men jo nærmere du går motivet, jo mindre informasjon får betrakteren.
De små maleriene som ble produsert til utstillingen har aldri vært stilt ut, de var kun et ledd i prosessen. Noen av dem står her i Morisses studio. Originalene er solgt. Tre av fotografiene fra End of a New Dawn-serien var representert på Høstutstillingen i 2005, der Morisse fikk årets Debutantpris. Utstillingen i New York ble omtalt i Art in America i oktober 2005, og anbefalt som one of five best things to see in Chelsea og one of five things not to miss in Chelsea.
Psykologi, teologi og biologi-serie
I 2006 malte Andre von Morisse et portrett av Sigmund Freud, Pink Freud. Motivet ble en del av serien Pink Freud and the Pleasant Horizon. Portrettet av Freud ble inkludert i utstillingen The Hungry Eye ved Chelsea Art Museum i New York og prydet både forsiden av invitasjonen og avisen. Senere ble bildet solgt på auksjon til en kunstsamler i New York for 39 000 dollar.
- Freud er interessant i seg selv fordi han representerer temaet psykologi. Men hva om han fikk følge av et par amigos?
Dermed dukket Darwin og Jesus opp i Morisses malerier. Disse bildene er malt i primærfargene gult og blått, Freud i rødt. De tre motivene skaper en dialog mellom psykologi, biologi og teologi. Tre sentrale aspekter i menneskelivet og tre primærfarger. Darwin er utstyrt med en halvskrelt banan i hånden. Jesus holder en brødskive som er tatt en bit av, mens Freud har en pølse med brød i den ene hånden. Den andre har han i bukselommen.
- Pink Freud hadde i min fantasiverden en drøm: Pink Freud's Industrial Dream, som er malt med olje på to store lerreter. Freud drømmer her om et endeløst landskap med uendelige, lyserøde damplokomotiver som kjører forbi hverandre. Dampen blir til krem, og lokomotivene ser ut som om de delvis er laget av kaker og gele. I denne drømmen er den industrielle revolusjon blitt til en orgie av bevegelse, damp, krem og kaker
, utdyper kunstneren og fortsetter:
- Jeg har også nå nylig laget en versjon av Manets berømte motiv Frokost i det grønne, og satt inn Skipper'n og gjengen som sentrale figurer i maleriet. Motivet er humoristisk ment, men det handler også om hukommelse og min hostile takeover av et ikonisk bilde. Bildet har nøyaktig samme størrelse som originalen,
ler han.
Andre von Morisse (f. 1966)
•Bor og arbeider i New York.
•Art Center College of Design, Los Angeles, 1985-1990.
•Separatutstillinger i New York, blant annet på McKenzie Fine Art, Union League Club, James Graham & Sons.
•Gruppeutstillinger i USA, blant annet på Gibbs Museum of Art, Mobile Museum of Art, Leigh Yawkey Woodson Art Museum, Museum of Southwest Texas, No Sphere, Chelsea Art Museum, New York Academy of Art, Diane Nelson Gallery, Galleri Haaken og Høstutstillingen. I 2005 fikk han debutantprisen for tre bilder fra serien End of a New Dawn.
•Presseomtale i New York Magazine, Art News, The Morning News, Art in America og VG.