Kaotisk konsekvens






Av Lars Elton.
KUNST 3-2013: Hva: 1986–2013 / En kunstner som samler kunst Hvor: Vestfossen kunstlaboratorium, Vestfossen Når: til 6. oktober 2013
Hva skjer når kunstneren og samleren går opp i en høyere enhet og blir En kunstner som samler kunst?
Svaret på spørsmålet er at det blir et salig kaos. Og en engasjerende utstilling. For når kunstneren Morten Viskum velger å vise sin egen kunstsamling på Vestfossen kunstlaboratorium, som han i år har drevet i ti år, oppdager du fort at samlingen overhodet ikke har samme konsekvens som hans kunstnerskap.
Her er det et mangfold av de sjeldne. Morten Viskum er en notorisk samler som ikke kvitter seg med noe. Der andre ville renset opp og konsentrert samlingen etter hvert som smaken utvikler seg, har Viskum valgt å vise alt han har samlet siden han kjøpte sitt første kunstverk i 1986, 21 år gammel. Han begynte med et grafisk trykk av Marc Chagall. Siden er det blitt over 700 verk av 226 kunstnere. Alt er med, og mye vil være ukjent for de fleste som ser utstillingen. Det bør ikke skremme noen, for det er gjennomgående høy kvalitet på det som vises.
Andre ville kvittet seg med Theo Tobiasse og andre 1980-tallskunstnere som ble solgt av tidens elleville Galleri Kunst-Invest. Satt opp mot skulpturer, malerier og installasjoner innkjøpt de senere årene er ulikhetene slående. Slik sett er utstillingen en interessant illustrasjon av hvordan kunstsmak og forståelse kan utvikle seg. Samtidig er det betegnende at han har innlemmet tre grafiske Munch-trykk av vår tids storselger, Unni Askeland.
Her er med andre ord både høyt og lavt. På laveste nivå – i kjelleren – er det rene redselskabinettet. Det er riktig nok interessant, men ingen ting for sarte sjeler. Når vi tar Morten Viskums egen kunst i betraktning (rottefostre i vodkaflasker og malerier malt med en død hånd, for å nevne noe), er ikke dette noen overraskelse.
Det som imidlertid kan overraske, er hvor mye som er humoristisk og ironisk, og at det estetiske aspektet rommer både det skjønne og det heslige, det elegante og det forstyrrende. Først og fremst er dette en usedvanlig interessant samling som rommer mer enn det mangfoldet et normalt menneskeliv favner. For dette er tross alt samlingen til en ekstraordinær kunstner.
Relaterte kunstverk

Rotter/Oliven

Absolut Viskum III

Kjærlighet fra Gud IV

Kjærlighet fra Gud III

Kjærlighet fra Gud II

Kjærlighet fra Gud I

Speilbilde

Mord med spade

Mordet på Andreas som bader

Car crash

Frogner kirkegård

I Hate Art XV

Black lives matter

Reality show

Bok: Morten Viskum - Works 1993-2016

Utgave 2 2016

Håndmalt papir VIII / L

Håndmalt papir II / L

I Hate Art XIV

I Hate Art XIII

I Hate Art XI

I Hate Art X

I Hate Art IX

I Hate Art VIII

I Hate Art VII

I Hate Art VI

I Hate Art V

I Hate Art IV

I Hate Art III

I Hate Art II

I Hate Art I

Killing Fields I-III, red

Killing Fields I-III, green

Ferrari 250 GT SWB ‘SEFAC 1961

Jaguar D-Type 1955, Le Mans Winner, Profile

Outlaw

Porsche 356 Nostalgy

Las Vegas Formula 1 Ferrari Pit Stop – 2024

Las Vegas Formula 1 Mercedes Pit Stop – 2024

The Vault

Yosemite Valley, Burnt tree

Yosemite Valley El Capitan, A tribute to Ansel Adams

Yosemite Valley, Half Dome 2024

Ferrari 750 Monza 1955 (Driven By Carol Shelby And Ken Miles), interior

Ferrari 750 Monza 1955 (Driven By Carol Shelby And Ken Miles), front

Ferrari 750 Monza 1955 (Driven By Carol Shelby And Ken Miles), profile

Sterling Moss. Cooper T51 1959 Goodwood

Mercedes Benz CLR - The Lucky number 3

Le Mans Pit Stop
